• Original research article
  • October 10, 2022
  • Open access

Associative Experiment Methodology in the Context of Metaphorical Modelling (by the Material of the Spanish Language)

Abstract

The aim of the study is to describe the experience of applying the associative experiment methodology to identify metaphorical models used when constructing Russia’s image in the Spanish media. Particular attention is paid to the components of the structure of metaphorical models: source domain, target domain, transferred properties, frames. Scientific novelty of the study lies in applying the associative experiment method to verify the selected properties transferred from a source domain to a target domain when constructing Russia’s image in the Spanish-speaking mass media. As a result, the metaphorical models used by Spanish journalists to construct the image of the Russian Federation in the mass media space have been identified and described; the experience of using the associative experiment methodology to verify transferred properties has been described.

References

  1. Алексеева А. А. Представления о России ее жителей (по данным ассоциативного эксперимента) // Сибирский филологический журнал. 2011. № 2.
  2. Алексеева Е. М. Билингвальная репрезентация психических состояний на ассоциативном уровне // Ученые записки Казанского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2016. № 5.
  3. Архипова С. В. Ассоциативный эксперимент в психолингвистике // Вестник Бурятского государственного университета. 2011. № 11.
  4. Будаев Э. В., Чудинов А. П. Метафора в политической коммуникации: монография. М.: Флинта; Наука, 2008.
  5. Виноградова О. Е. Направленный ассоциативный эксперимент в описании семантики слова // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2013. № 161.
  6. Виноградова О. Е., Стернин И. А. Психолингвистические методы в описании семантики слова // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 6 «Языкознание: реферативный журнал». 2017. № 3.
  7. Кавинкина И. Н. Проявление гендера в речевом поведении носителей русского языка. Гродно: ГрГУ, 2006.
  8. Караулов Ю. Н. Активная грамматика и ассоциативно-вербальная сеть. М.: ИРЯ РАН, 1999.
  9. Караулов Ю. Н. От структуры ассоциативного словаря к структуре языковой способности // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Филология. Журналистика». 1994. № 1.
  10. Коноваленко И. В. Структура концепта ВЛАСТЬ (по данным ассоциативного эксперимента) // Вестник Омского государственного университета. 2011. № 3.
  11. Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми живем. М., 1990.
  12. Лукашевич Н. В., Герасимова А. А. Определение устойчивых словосочетаний методом ассоциативного эксперимента // Вестник Московского университета. Серия 9 «Филология». 2018. № 1.
  13. Мухаметзянова Л. Р., Гарипова Л. Р., Гарипова Г. Р. Использование ассоциативного эксперимента в методике преподавания иностранных языков // Вестник Казанского технологического университета. 2013. № 18.
  14. Романова Т. В. Речевая самоидентификация по данным ассоциативного эксперимента // Политическая лингвистика. 2017. № 6.
  15. Салькова В. В. Влияние пандемии COVID-19 на динамику ассоциативных рядов у носителей русского языка (по данным ассоциативного эксперимента) // Тульский научный вестник. Серия «История. Языкознание». 2021. № 3 (7).
  16. Солопова О. А., Будаев Э. В., Бойко А. В. Метафорический образ будущего России в неинституциональном политическом интернет-дискурсе КНР // Политическая лингвистика. 2020. № 6 (84).
  17. Стернин И. А., Рудакова А. В. Психолингвистическое значение слова и его описание: монография. Саарбрюккен: Lambert Academic Publishing, 2011.
  18. Фрумкина Р. М. Психолингвистика. М.: Академия, 2007.
  19. Харченко Е. В. Я-идентификация современных студентов (на примере ассоциативного эксперимента) // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Лингвистика». 2014. № 1.
  20. Чудинов А. П. Метафорическая мозаика в современной политической коммуникации: монография. Екатеринбург: УГПУ, 2003.
  21. Эрдниева Э. В., Абеева О. Н., Бадмаева А. П. Стереотипные и индивидуальные сравнения (по результатам ассоциативного эксперимента) // Вестник Калмыцкого государственного университета. 2018. № 4 (40).
  22. Ilyushkina M., Chudinov A. Metaphorical Modeling of Russia’s Image in the Mass Media: The Case of American Press // Язык и культура. 2019. № 45.

Author information

Yulia Andreevna Gornostaeva

PhD

Siberian Federal University, Krasnoyarsk

Diana Movsesovna Terbalyan

Siberian Federal University, Krasnoyarsk

About this article

Publication history

  • Received: July 28, 2022.
  • Published: October 10, 2022.

Keywords

  • политический массмедийный дискурс
  • метафорическое моделирование
  • сфера-мишень
  • сфера-источник
  • ассоциативный эксперимент
  • political mass media discourse
  • metaphorical modelling
  • target domain
  • source domain
  • associative experiment

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)