• Original research article
  • October 10, 2022
  • Open access

Contamination of Genres in the Novel “When We Were Orphans” by K. Ishiguro

Abstract

The use of different genres in a literary work at the same time is one of the leading principles of postmodern literature. The aim of the paper is to determine how this principle manifests itself in the novel “When We Were Orphans” by the modern British writer K. Ishiguro. Scientific originality of the study lies in the fact that it is the first to identify genre forms used in the novel, to understand their transformation and determine their functions. As a result, it has been proved that the novel is built on the contamination of the following genres: the work is a mystery novel, a love story, a family romance, an anti-colonial novel and a Bildungsroman. It has been shown that all the borrowed genres undergo more or less recoding, blurring traditional genre paradigms and leading to the formation of a hybrid genre form.

References

  1. Абилова Ф. А. Поэтика интертекстуальности в романе К. Исигуро «Когда мы были сиротами» // Гуманитарный научный вестник. 2021. № 12. DOI: 10.5281/zenodo.5827399
  2. Аникин Г. В. Современный английский роман. Свердловск, 1971.
  3. Ахманов О. Ю. Жанровая стратегия детектива в творчестве Питера Акройда: автореф. дисс. … к. филол. н. Казань, 2011.
  4. Бахтин М. М. Роман воспитания и его значение в истории реализма // Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979.
  5. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки по исторической поэтике // Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М.: Художественная литература, 1975.
  6. Бахтин М. М. Эпос и роман. СПб.: Азбука, 2000.
  7. Влодавская И. А. Поэтика романа воспитания начала ХХ века. Типология жанра. К.: Вища школа, 1983.
  8. Лихачев Д. С. О филологии. М.: Высшая школа, 1989.
  9. Лобанов И. Г. Модернистские интенции в творчестве Кадзуо Исигуро // Современные исследования социальных проблем. 2012. № 7 (15). URL: http://20v-euro-lit.niv.ru/20v-euro-lit/articles-angliya/lobanov-modernistskie-intencii.htm
  10. Неупокоева И. Г. Революционно-романтическая поэма первой половины XIX века. Опыт типологии жанра. М.: Наука, 1971.
  11. Скоропанова И. С. Русская постмодернистская литература: новая философия, новый язык. СПб.: Невский простор, 2001.
  12. Тынянов Ю. Н. Поэтика. История литературы. Кино. М.: Наука, 1977.
  13. Хабибуллина Л. Ф. Постколониальная проблематика в английской литературе середины ХХ века // Вестник Татарского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2010. № 1 (19). URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=14315803
  14. Штейн А. Л. Философия комедии // Контекст-1980. Литературно-теоретические исследования / под ред. Н. К. Гея. М.: Наука, 1981.
  15. Mussgnang F. Planetary Figurations: Intensive Genre in World Literature // Modern Languages Open. 2018. Vol. 1. DOI: 10.3828/mlo.v0i0.204

Author information

Firuza Abutalibovna Abilova

PhD

Dagestan State University, Makhachkala

About this article

Publication history

  • Received: September 8, 2022.
  • Published: October 10, 2022.

Keywords

  • жанр
  • постмодернизм
  • контаминация
  • полижанровость
  • К. Исигуро
  • genre
  • postmodernism
  • contamination
  • polygenre
  • K. Ishiguro

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)