• Original research article
  • October 10, 2022
  • Open access

Axiological Aspect of the Linguocultural LEARNING Concept in Chinese Idioms

Abstract

The research aims to determine the value content of the LEARNING concept in Chinese idioms as a means of explicating moral principles and behavioural rules of the Chinese linguocultural community. This concept occupies a central place in the Chinese conceptual sphere, since the learning process is continuous and accompanies a person throughout their entire life. The paper analyses the axiological parameters of the LEARNING concept embedded in Chinese idioms (chéngyǔ) as the most expressive means of the modern Chinese language; proposes a classification of the selected idiomatic units based on the type of a cultural value or anti-value that is characteristic of each value-semantic link in the axiological space of the specified concept. The research is novel in that it is the first to involve idiomatic expressions for the purpose of studying the Chinese linguocultural LEARNING concept. As a result of the research, the composition of Chinese chéngyǔ verbalising the said concept has been determined, the culture-specific content of the concept has been described, value orientations to learning in the Chinese linguocultural community have been revealed.

References

  1. Алефиренко Н. Ф. Концепт - понятие - категория в свете современной лингвокогнитивистики // Научные ведомости. Серия «Гуманитарные науки». 2010а. № 18.
  2. Алефиренко Н. Ф. Лингвокультурология: ценностно-смысловое пространство языка. М.: Флинта; Наука, 2010b.
  3. Алефиренко Н. Ф. Проблемы вербализации концепта. Волгоград: Перемена, 2003.
  4. Алефиренко Н. Ф. Этноэйдемический концепт и внутренняя форма языкового знака // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1.
  5. Алефиренко Н. Ф. Язык, познание и культура: когнитивно-семиологическая синергетика слова: монография. Волгоград: Перемена, 2006.
  6. Карасик В. И. Концепт как единица лингвокультурного кода // Современная теория языка. 2009а. № 10.
  7. Карасик В. И. Концепты и их репрезентация в языке // Семиотические типы концептов. 2012. № 4.
  8. Карасик В. И. Лингвокультурные концепты: подходы к изучению // Социолингвистика вчера и сегодня: сб. науч. тр. М., 2008.
  9. Карасик В. И. Языковая спираль: ценности, знаки, мотивы. М.: Гнозис, 2019.
  10. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004.
  11. Карасик В. И. Языковые ключи. М.: Гнозис, 2009b.
  12. Карасик В. И., Слышкин Г. Г. Лингвокультурный концепт как единица исследования // Методологические проблемы когнитивной лингвистики / науч. ред. И. А. Стернин. Воронеж, 2001.
  13. Кленин И. Д., Щичко В. Ф. Лексикология китайского языка. М.: Восточная книга, 2013.
  14. Ковшова М. Л. Лингвокультурологический анализ идиом, загадок, пословиц и поговорок. М.: URSS, 2019.
  15. Ковшова М. Л. Языковой знак в обретении смыслов культуры // Когнитивные исследования языка. 2021. Вып. 2 (45).
  16. Красных В. В. Некоторые базовые понятия лингвокультурологии // Культурология. 2010. № 4.
  17. Красных В. В. «Свой» среди «чужих»: миф или реальность? М.: Гнозис, 2003.
  18. Маслова В. А. Концепт как способ изучения культуры через язык // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2012. № 14.
  19. Маслова В. А. Концептуальные основы современной лингвистики. М.: Флинта, 2019.
  20. Маслова В. А. Культурный стереотип и его роль в поведении сквозь призму языка // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2009. № 11.
  21. Пименова М. В. Концептуальные исследования и национальная ментальность // Гуманитарный вектор. 2011. № 4.
  22. Пименова М. В. Типы концептов и этапы концептуального исследования // Вестник Кемеровского государственного университета. 2013. № 2.
  23. Радбиль Т. Б. Основы изучения языкового менталитета. М.: Флинта; Наука, 2016.
  24. Радбиль Т. Б. Язык и мир: парадоксы взаимоотражения. М.: ЯСК, 2017.
  25. Слышкин Г. Г. Лингвокультурные концепты и метаконцепты: монография. Волгоград: Перемена, 2004а.
  26. Слышкин Г. Г. Лингвокультурный концепт как системное образование // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2004b. № 1.
  27. Слышкин Г. Г. Речевые жанры: перспективы концептологического анализа // Жанры речи. 2005. № 4.
  28. Степанов Ю. С. Константы: словарь русской культуры. М.: Академический Проект, 2001.
  29. Телия В. Н. Русская фразеология. Семантический, прагматический и лингвокультурный аспекты. М.: Языки русской культуры, 1996.
  30. Цзинь К. Вербализация концепта УЧЕНИЕ в русских и китайских паремиях // Филология и культура. 2015. № 3.
  31. Чулкина Н. Л. Концептосфера русской повседневности как объект лингвокультурологии и лексикографии: дисс. … д. филол. н. М., 2005.
  32. Чулкина Н. Л. Мир повседневности в языковом сознании русских. Лингвокультурологическое описание: монография. М., 2021.

Author information

Viktoria Vyacheslavovna Makashova

Peoples’ Friendship University of Russia, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: September 8, 2022.
  • Published: October 10, 2022.

Keywords

  • лингвокультурный концепт
  • концептосфера
  • ценностный компонент
  • чэнъюй
  • linguocultural concept
  • conceptual sphere
  • value component
  • chéngyǔ

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)