• Original research article
  • November 30, 2022
  • Open access

Semiosis of the CITY Symbol in A. Blok’s Lyric Poetry

Abstract

The paper analyses the symbolic naming units “city”, “urban” in A. Blok’s lyric poetry. The purpose of the study is to identify the uniqueness of the individual author’s use of the “city” symbol in different periods of his creative work and the invariant components of the symbol’s semantics. Scientific novelty of the paper lies in the fact that it is the first to identify three stages in the development of the “city” symbol in A. Blok’s lyric poetry, to determine the structure of the symbolic image, including 1) sensory perception of the city (colour, light, sound, temperature and weather); 2) objects that organise urban space; 3) the state of the city and citizens; 4) emotional and evaluative characteristics; to highlight the meanings associated with the symbolic image at each stage of its evolution; to identify the invariant components of the symbol’s semantics. It has been found that the city is a reflection of the persona’s inner world, his dark, nocturnal side in 1897-1902; the city is a symbol of a dying civilisation, a centre of vice and a symbol of the universe in 1903-1906; after 1907, the symbol absorbs both the microcosm and the macrocosm. It is a reflection of the persona’s inner world, his spirit destroyed by the elements, but it is also a ruin, a ghost of the old world swept away by the same element and it is the element itself, which is a worldwide snowstorm.

References

  1. Авдеенко И. А. Актуализация инвариантной семантики символа ЗВЕЗДА в текстах русской рок-поэзии // Научный диалог. 2020. № 7.
  2. Авдеенко И. А. Контент-анализ текстов рок-поэзии при описании семантики символов ПУТЬ и ДОРОГА // Научный диалог. 2021. № 3.
  3. Баландина И. Д. Когнитивная поэтика как новая парадигма научного знания // Научный аспект. 2017. № 2-2.
  4. Васильев Н. Л., Жаткин Д. Н. О проекте «Словаря поэтического языка В. А. Жуковского» // Современные проблемы авторской лексикографии: сб. науч. ст. / под общ. ред. Л. Л. Шестаковой. М.: Аквилон, 2018.
  5. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: КомКнига, 2007.
  6. Жаткин Д. Н. Окказиональные и редкие лексемы в поэтическом языке В. А. Жуковского (к методологии словарной интерпретации) // Научный диалог. 2020. № 9.
  7. Золян С. Лингвистическая поэтика и общая теория языка (о контекстно-зависимой семантике и текстоцентричной лингвистике) // Труды института русского языка им. В. В. Виноградова. 2016. № 7.
  8. Козловская С. Э., Шмидт Н. В. Эсхатологическое пространство города в творчестве А. Блока и А. Ахматовой // Вестник Костромского государственного университета. 2007. № 1.
  9. Краснова Е. А. Об актуальном направлении лингвопоэтики: русские союзы на текстовой службе (к истории вопроса) // Научный диалог. 2019. № 7.
  10. Ларин Б. А. Эстетика слова и язык писателя. Л., 1974.
  11. Лосев А. Ф. Проблема символа и реалистическое искусство. М.: Искусство, 1995.
  12. Набилкина Л. Н. Город как культурологический феномен в русской, американской и западноевропейской литературах: автореф. дисс. … д. культ. Иваново, 2014.
  13. Хренов Н. А. Искусство как способ реформирования культуры: опыт символизма // Культура культуры. 2015. № 3 (7).
  14. Шестакова Л. Л. Русская авторская лексикография: история, теория, современность: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2012.
  15. Яковец Е. А. Когнитивная поэтика в лингвистической перспективе // Критика и семиотика. 2019. № 2.

Author information

Elena Michailovna Spivakova

PhD

Shalom-Aleichem Priamursky State University, Birobidzhan

About this article

Publication history

  • Received: October 14, 2022.
  • Published: November 30, 2022.

Keywords

  • лингвистическая поэтика
  • символ
  • А. Блок
  • город
  • семиозис
  • лексико-семантическое ассоциативное поле
  • linguistic poetics
  • symbol
  • A. Blok
  • city
  • semiosis
  • lexico-semantic associative field

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)