• Original research article
  • December 30, 2022
  • Open access

Choosing the Meaning of the Animacy Category for the Collocation «юридическое лицо» in Business Media Discourse

Abstract

The purpose of the research is to determine the relationship between the meaning of the animacy category of the collocation «юридическое лицо» (“juridical person”) and the types of actual knowledge in business media discourse. Scientific novelty of the work lies in studying the relationship between the meaning of animacy as a grammatical category manifested in inflection and syntactic agreement and cognitive categories, namely, types of knowledge that are actualised in a particular context. The meaning of the animacy category is independently determined by the speaker for the non-prototypical cases of a native speaker’s idea of animate or inanimate objects and, therefore, does not always rely on obvious criteria. The relationship between the meaning of animacy chosen by the speaker in the usage and code knowledge or specific knowledge is considered. At the same time, code knowledge is understood as the knowledge about the meaning of a word, specific knowledge is understood as the knowledge about the truth of a certain proposition and the rules for filling in its terms. As a result, the relationship between the meaning of the animacy category of the collocation «юридическое лицо» and the types of knowledge has been determined: inanimacy indicators are found in the contexts that realise code knowledge, animacy indicators are peculiar to the cases of specific knowledge actualisation. Cases of variation have also been noted.

References

  1. Бондарко А. В. Грамматическая категория и контекст. Л.: Наука, 1971.
  2. Виноградов В. А. Одушевлённости - неодушевлённости категория // Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия, 1990.
  3. Володин А. П. О функционально-семантическом поле одушевлённости/неодушевлённости // Исследования по языкознанию. К 70-летию чл.-корр. РАН А. В. Бондарко / под ред. И. В. Недялкова. СПб., 2001.
  4. Граудина Л. К. Вариантность // Культура русской речи: энциклопедический словарь-справочник / под ред. Л. Ю. Иванова, А. П. Сковородникова, Е. Н. Ширяева. М.: Флинта; Наука, 2003.
  5. Залевская А. А. Информационный тезаурус человека как база речемыслительной деятельности // Исследование речевого мышления в психолингвистике / отв. ред. Е. Ф. Тарасов. М.: Наука, 1985.
  6. Йокояма О. Б. Когнитивная модель дискурса и русский порядок слов. М.: Языки славянской культуры, 2005.
  7. Караулов Ю. Н. Ассоциативная грамматика русского языка. М.: ЛКИ, 2018.
  8. Русакова М. В. Элементы антропоцентрической грамматики русского языка. М.: Языки славянской культуры, 2013.
  9. Солнцев В. М. Вариантность // Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия, 1990.
  10. Фролова О. Е. Живое и неживое в устойчивых сравнениях // Русская речь. 2014. № 6.

Author information

Elena Petrovna Butorina

Dr

Russian State University for the Humanities, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: November 8, 2022.
  • Published: December 30, 2022.

Keywords

  • категория одушевлённости
  • деловой медиадискурс
  • кодовое знание
  • специфичное знание
  • русский язык
  • animacy category
  • business media discourse
  • code knowledge
  • specific knowledge
  • Russian language

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)