• Original research article
  • December 30, 2022
  • Open access

Plot about the Fallen Woman in the Literature of the 1840s-1860s: Formation and Variants

Abstract

The research aims to identify the structural-semantic variants of the plot about the fallen woman formed in the literature of the 1840s-1860s. The study describes the borderline plot “courtesan” involved in the field of plot formation. The paper explores the emergence, dynamic interaction and transformation of plot variants. The basic structure of the plot about the fallen woman, the process of its consolidation in “strong” texts and the practice of its reproduction in belles-lettres are highlighted and analysed. The influence of social issues on the choice of ethical emphases, plot themes, ways of converting a real picture of life into a literary one are considered. Scientific originality is determined by the subjectological approach to the traditional historical-literary study of the plot, which makes it possible to describe the peculiarities of the plot’s inclusion in the literary and social process and the plot repertoire of the mid-19th century. As a result of the research, the basic structure of the plot about the fallen woman and its main variants entrenched in N. A. Nekrasov’s, N. G. Chernyshevsky’s and F. M. Dostoevsky’s works have been determined. Using extensive material, the researcher has shown the ways of accumulation of structural elements of the plot developed in belles-lettres.

References

  1. Альтман М. С. Достоевский и роман А. Дюма «Дама с камелиями» // Международные связи русской литературы: сб. ст. / под ред. акад. М. П. Алексеева. М. - Л.: Изд-во АН СССР, 1963.
  2. Вдовин А. В. Как писалась биография «Новых людей»: Н. Добролюбов в беллетристике Н. Г. Чернышевского // Труды по русской и славянской филологии. Литературоведение. Тарту, 2009. Вып. VII (Новая серия).
  3. Виноградова О. Н. Эволюция образа Екатерины Масловой в романе Л. Н. Толстого «Воскресение»: от падшей женщины до «очеловеченного» Христа // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 8.
  4. Гинзбург Л. Я. Литература в поисках реальности. Л.: Советский писатель. Ленинградское отделение, 1987.
  5. Горбовская С. Г. Образ камелии во французской литературе XIX века: от Камиллы Мопен к Маргарите Готье // Древняя и новая Романия. 2017. № 20.
  6. Гроссман Л. П. Достоевский. М.: Молодая гвардия, 1962.
  7. Евгеньев-Максимов В. Е. «Современник» в 40-50 гг. От Белинского до Чернышевского. Л.: Изд-во писателей Ленинграда, 1934.
  8. Зимина Н. Ю. Образ падшей женщины в раннем творчестве Ф. М. Достоевского // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 12-2 (54).
  9. Кафанова О. Б. Жорж Санд и русская литература XIX века (мифы и реальность), 1830-1860. Томск: Изд-во ТПГУ, 1998.
  10. Кибальник С. А. «Дама с камелиями» Александра Дюма-сына и творчество Достоевского (от круга чтения к стратегиям письма) // Культура и текст. 2016. № 3 (26).
  11. Кибальник С. А. Проблемы интертекстуальной поэтики Достоевского. СПб.: Петрополис, 2013.
  12. Кийко Е. И. Комментарии // Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: в 30-ти т. Л.: Наука, 1973. Т. 5.
  13. Кладова Н. А. Ф. М. Достоевский и Н. А. Некрасов. Творческий диалог: автореф. дисс. … к. филол. н. Кострома, 2009.
  14. Краснов Г. В. Сюжеты русской классической литературы. Коломна, 2001.
  15. Левитан Л. С., Цилевич Л. М. Сюжет в художественной системе литературного произведения. Рига: Зинатне, 1990.
  16. Лотман Ю. М. Происхождение сюжета в типологическом освещении // Лотман Ю. М. Статьи по типологии сюжета. Тарту, 1973.
  17. Масеева В. Н. Образ падшей женщины в отечественной литературе и публицистике: к истории вопроса // Известия Уральского федерального университета. Серия 1 «Проблемы образования, науки и культуры». 2012. Т. 98. № 1.
  18. Масеева В. Н. Образ падшей женщины в творчестве Ф. М. Достоевского // Филологический журнал. 2011. № 1 (18).
  19. Мельникова Н. Н. Архетип грешницы в русской литературе конца XIX - начала XX века: дисс. … к. филол. н. М., 2011.
  20. Мельникова Н. Н. Метаморфозы образа падшей женщины в русской и латиноамериканской литературах // Вестник Московского университета. Серия 9 «Филология». 2009. № 6.
  21. Налетова В. С., Татарникова Л. Р. Эволюция образа «падшей женщины» в английской литературе // Вопросы филологии и переводоведения: направления и тенденции современных исследований: сб. науч. ст. по мат. XVI междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. Н. В. Кормилина, Н. Ю. Шугаева. Чебоксары, 2019.
  22. Паперно И. Семиотика поведения: Николай Чернышевский - человек эпохи реализма. М.: Новое литературное обозрение, 1995.
  23. Печерская Т. И. Метаморфозы сюжетной ситуации «соблазненная и покинутая» // Русская драма и литературный процесс: сб. ст. к 75-летию А. И. Журавлёвой. М.: Совпадение, 2013.
  24. Рейфилд Д. Дама с камелиями у Дюма и Достоевского: от почести к бесчестию // Филологические записки: вестник литературоведения и языкознания. 1996. Вып. 6.
  25. Тамарченко Е. Г. «Что делать?» и русский роман шестидесятых годов // Чернышевский Н. Г. Что делать? Л.: Наука, 1975.
  26. Томашевский Б. В. Теория литературы. Поэтика / вступит. ст. Н. Д. Тамарченко; коммент. С. Н. Бройтмана при участии Н. Д. Тамарченко. М.: АСПЕКТ-ПРЕСС, 1996.
  27. Шувалова З. Г. Эволюция падшей женщины в литературе // Современная наука: проблемы и перспективы: сб. ст. XV междунар. науч.-практ. конф. Ставрополь: Логос, 2018.
  28. Якубович И. Д. Комментарии // Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений: в 30-ти т. Л.: Наука, 1979. Т. 19.

Author information

Tatyana Ivanovna Pecherskaya

Dr

Novosibirsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: November 21, 2022.
  • Published: December 30, 2022.

Keywords

  • сюжет «падшая женщина»
  • беллетристика
  • Н. А. Некрасов
  • Ф. М. Достоевский
  • Н. Г. Чернышевский
  • plot “the fallen woman”
  • belles-lettres
  • N. A. Nekrasov
  • F. M. Dostoevsky
  • N. G. Chernyshevsky

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)