• Original research article
  • January 31, 2023
  • Open access

Consubstantiality of English-Language Branding Terms

Abstract

The study aims to identify the consubstantiality of English-language branding terms functionally limited by one sublanguage. The study is novel in that it is the first to identify a new type of consubstantiality of terms using representative corpus data, i.e. the consubstantiality functionally limited by one sublanguage; to describe the national specifics of branding terminology comprehension. As a result, consubstantial branding terms, which function both in the terminological meaning and in general and figurative meanings within one sublanguage, have been identified. It has been found that branding terminology is sufficiently uniform within the language for specific purposes. At the same time, the researcher notes the actualisation of certain features of the notions that are reflected both in their definitions presented in official documents of individual regions and in the contexts representing the sublanguage of a branding domain. The paper carries out a definitional and contextual analysis of branding terminology; compares general and special meanings of the target naming units; the meanings of the terms in the language for specific purposes and in the texts representing the sublanguage of a branding domain.

References

  1. Авербух К. Я. Общая теория термина. М.: Изд-во Московского государственного областного университета, 2006.
  2. Ворушилова С. А. К вопросу об особенностях формирования терминологий (явление консубстанциональности лексем) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 11 (41).
  3. Гринев-Гриневич С. В. Терминоведение. М.: Академия, 2008.
  4. Гринев-Гриневич С. В., Сорокина Э. А. Полисемия в общеупотребительной и в специальной лексике // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2015. № 4.
  5. Даниленко В. П. Русская терминология: опыт лингвистического описания. М.: Наука, 1977.
  6. Зенько М. И. Целевой корпус публикаций Всемирной организации интеллектуальной собственности: формирование и использование для исследования терминологии брендинга // Общество. Коммуникация. Образование. 2021. Т. 12. № 4. DOI: 10.18721/JHSS.12406
  7. Комарова З. И. Семантизация термина в учебном научно-техническом тексте. М.: ФЛИНТА, 2018.
  8. Рычкова Л. В. Консубстанциональность vs межпредметная омонимия терминов в задаче лексикографирования специальной лексики в общефилологических толковых словарях // 70 години българска академична лексикография: доклади от Шестата национална конференция с международно участие по лексикография и лексикология (г. София, 24-25 октомври 2012 г.). София: Проф. МАРИН ДРИНОВ, 2013.
  9. Рычкова Л. В. Проблема отражения языков для специальных целей в общефилологических словарях // Лингвистические чтения памяти профессора О. М. Соколова: мат. III междунар. науч. конф. (г. Симферополь, 16-17 февраля 2012 г.). Саки: Предприятие Феникс, 2012.
  10. Сорокина Э. А. Консубстанциональность и словарь: лексикографическая проблема // Слово и словарь = Vocabulum et vocabularium: сб. науч. тр. Гродненского государственного университета им. Я. Купалы. Гродно, 2013.
  11. Сорокина Э. А. Особенности русского профессионального языка в области лингвистики // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Гуманитарные и социальные науки. 2021. № 1.
  12. Хомутова Т. Н. Язык для специальных целей (LSP): лингвистический аспект // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2008. № 71.
  13. Чистова Е. В. Симметрико-ориентированный подход к переводу терминологии брендинга: англо-русско-китайские параллели. Красноярск: Изд-во Сибирского федерального университета, 2014.
  14. Anthony L.Introducing English for Specific Purposes. L.: Routledge, 2018.
  15. Cabré T. M. Terminology. Theory, Methods and Applications. Amsterdam - Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 1999.
  16. Meyer I., Mackintosh K. When Terms Move into Our Everyday Lives: An Overview of Determinologization // Terminology.International Journal of Theoretical and Applied Issues in Specialized Communication. 2000. Vol. 6 (1). DOI: 10.1075/term.6.1.07mey
  17. Nová J. Terms Embraced by the General Public: How to Cope with Determinologization in the Dictionary // Proceedings of the XVIII EURALEX International Congress: Lexicography in Global Contexts. Ljubljana, 2018.

Author information

Maryna Iosifovna Zianko

Yanka Kupala State University of Grodno, Belarus

About this article

Publication history

  • Received: December 9, 2022.
  • Published: January 31, 2023.

Keywords

  • консубстанциональность терминов
  • терминология брендинга
  • язык для специальных целей
  • подъязык
  • consubstantiality of terms
  • branding terminology
  • language for specific purposes
  • sublanguage

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)