• Original research article
  • January 31, 2023
  • Open access

“Zaum Pre-Imagery” and “Word Innovation” in A. Kruchyonykh’s Poems about the Seasons

Abstract

The aim of the study is to describe the means of linguistic embodiment of the images of the seasons in A. Kruchyonykh’s poetry based on the methodological apparatus of the linguistics of creativity. The paper considers the ways of verbalisation of the poet’s ideas about the seasons within a broad conceptual framework of the ideological and aesthetic attitudes of zaum poetry in the early XX century. Special attention is paid to the analysis of the creatability and functional single-use character of A. Kruchyonykh’s verbal innovations, which are used to denote seasonal states of nature unconventionally reinterpreted by the poet. The scientific originality of the study lies in taking a comprehensive approach to analysing the manifestations of the poet’s verbal creativity (1) at the macro level of the poetic text as a unified artistic and semantic whole and (2) at the micro level of nonce naming units as separate textual units. As a result, it has been shown that the linguistic realisation of the analysed images of A. Kruchyonykh is conditioned by the author’s intention to deautomatise the reader’s perception of the text using nonce words of varying degrees of interpretability, sound symbolism techniques and tropes designating intermodal sensations.

References

  1. Арнольд И. В. Стилистика современного английского языка (стилистика декодирования). Л.: Просвещение, 1981.
  2. Баранов А. Н., Добровольский Д. О., Фатеева Н. А. Идиостиль Ф. М. Достоевского: направления изучения // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Теория языка. Семиотика. Семантика». 2021. Т. 12. № 2.
  3. Гридина Т. А. Языковая игра: стереотип и творчество. Екатеринбург: Изд-во Уральского государственного педагогического университета, 1996.
  4. Злыднева Н. В. От составителя // Проблемы синестезии и поэтика авангарда: сб. ст. / отв. ред.-сост. Н. В. Злыднева. М.: Государственный институт искусствознания, 2020.
  5. Кубрякова Е. С. Язык и знание. На пути получения знаний о языке. Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М.: Языки славянской культуры, 2004.
  6. Лыков А. Г. Современная русская лексикология (русское окказиональное слово). М.: Высшая школа, 1976.
  7. Сироткина И. Е. Синестезия и проект пересоздания человека // Проблемы синестезии и поэтика авангарда: сб. ст. / отв. ред.-сост. Н. В. Злыднева. М.: Государственный институт искусствознания, 2020.
  8. Устинова Т. В. Неконвенциональное смыслообразование в поэтической речи: опыт лингвокогнитивного моделирования читательской рецепции / науч. ред. Т. А. Гридина. Екатеринбург: Изд-во Уральского государственного педагогического университета, 2017.
  9. Шершенович Я. Синестезия: физиология - эстетика - метафизика // Проблемы синестезии и поэтика авангарда: сб. ст. / отв. ред.-сост. Н. В. Злыднева. М.: Государственный институт искусствознания, 2020.
  10. Шкловский В. Заумный язык и поэзия // Русский футуризм. Стихи. Статьи. Воспоминания / сост. В. Н. Терёхина, А. П. Зименков. СПб.: Полиграф, 2009.

Author information

Tatiana Viktorovna Ustinova

Dr

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: December 17, 2022.
  • Published: January 31, 2023.

Keywords

  • кубофутуризм
  • вербальная креативность
  • конструирование значения
  • окказиональная номинация
  • синестезия
  • Cubo-Futurism
  • verbal creativity
  • meaning construction
  • nonce naming
  • synaesthesia

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)