• Original research article
  • January 31, 2023
  • Open access

Possible Worlds in the Semantic Space of the Advertising Tourist Narrative

Abstract

The aim of the research is to determine the features of representation of possible worlds in the advertising tourist narrative. The work is novel in that it is the first to provide a description of the semantics of possible worlds in the texts of the advertising tourist narrative. The research findings have shown that the semantic space of the advertising tourist narrative actualises the opposition of the real and the probable (possible). During the analysis of the practical material, it has been found that the advertising tourist narrative explicates epistemically possible worlds (as possible directions of events development) and axiologically possible worlds (the axiological world of desires and the axiological world of recommendations). The author identifies linguistic means that realise the semantic features of possible worlds, as well as lexical pragmatic markers: epistemic (markers of both temporal and axiological positioning), axiological (value attitude to reality) and emotive (emotive background of the representation of possible worlds), which position objects of possible worlds in their temporal and local aspects. It is substantiated that the advertising tourist narrative represents epistemically and axiologically possible worlds, the semantic features of which have syncretic semantics.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Истина: фон и коннотации // Логический анализ языка: культурные концепты: сб. ст. / Российская академия наук, Ин-т языкознания; отв. ред. Н. Д. Арутюнова, И. Б. Левонтина. М.: Индрик, 1991.
  2. Бабушкин А. П. «Возможные миры» в семантическом пространстве языка: монография. Воронеж: Изд-во Воронежского государственного университета, 2001.
  3. Берестов И. В. Уникальность объектов в возможных мирах Г. В. Лейбница // Идеи и Идеалы. 2017. Т. 1. № 2 (32). DOI: 10.17212/2075-0862-2017-2.1-61-74
  4. Боднарук Е. В. Категория футуральности в современном немецком языке: семантико-прагматический и функционально-дискурсивный аспекты исследования: автореф. дисс. … д. филол. н. Архангельск, 2016.
  5. Горло Е. А. К вопросу о лексических прагматических маркерах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 7-2 (25).
  6. Додонов Б. И. Эмоция как ценность. М.: Политиздат, 1978.
  7. Ефимов В. И., Таланов В. М. Общечеловеческие ценности. Изд-е 2-е, испр. Новочеркасск: Изд-во Южно-Российского государственного политехнического университета (НПИ) имени М. И. Платова, 2011.
  8. Котюрова М. П., Кушнина Л. В. Индуктивный и дедуктивный пути познания в научном дискурсе // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2018. Т. 17. № 1. DOI: 10.15688/jvolsu2.2018.1.18
  9. Крипке С. Тождество и необходимость // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Радуга, 1982. Вып. 13. Логика и лингвистика (проблемы референции) / сост., ред. и вступит. ст. Н. Д. Арутюновой.
  10. Лейбниц Г. В. Абсолютно первые истины / пер. с лат. Г. Г. Майорова // Лейбниц Г. В. Сочинения: в 4-х т. М.: Мысль, 1984. Т. 3.
  11. Лейбниц Г. В. Опыты теодицеи о благости Божией, свободе человека и начале зла / пер. с фр. под ред. В. В. Соколова // Лейбниц Г. В. Сочинения: в 4-х т. М.: Мысль, 1989. Т. 4.
  12. Меньшикова Е. Е. Мифопоэтическое пространство рекламного туристического нарратива. Мифологемы, идеологемы, метафора: монография. Saarbrucken: LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co. KG, 2014.
  13. Новикова А. В. Лингвистический анализ реализации возможных миров в художественном тексте: автореф. дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2010.
  14. Степанов Ю. С. Константы: словарь русской культуры. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Академический Проект, 2001.
  15. Хинтикка Я. Виды модальностей // Семантика модальных и интенсиональных логик: сб. ст. / сост., общ. ред. и вступит. ст. В. А. Смирнова. М.: Прогресс, 1981.
  16. Хинтикка Я. Логико-эпистемологические исследования: сб. избр. ст. / пер. с англ.; сост., вступит. ст. и общ. ред. В. Н. Садовского и В. А. Смирнова. М.: Прогресс, 1980.
  17. Kripke S. Naming and Necessity // Semantics of Natural Language / ed. by D. Davidson, G. Harman. 2nd ed. Dordrecht: D. Reidel Publishing Co., 1972. URL: https://uh.edu/~garson/NamingandNecessity.pdf
  18. Leibniz G. W. On Contingency // Leibniz G. W. Philosophical Essays / transl. and ed. by R. Ariew, D. Garber. Indianapolis: Hackett Publishing Company, 1989. URL: https://www.earlymoderntexts.com/assets/pdfs/leibniz1686b.pdf

Author information

Ekaterina Evgen’evna Men’shikova

PhD

Baikal State University, Irkutsk

About this article

Publication history

  • Received: December 14, 2022.
  • Published: January 31, 2023.

Keywords

  • рекламный туристический нарратив
  • возможный мир
  • эпистемически возможные миры
  • аксиологически возможные миры
  • лексические прагматические маркеры
  • advertising tourist narrative
  • possible world
  • epistemically possible worlds
  • axiologically possible worlds
  • lexical pragmatic markers

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)