• Original research article
  • January 31, 2023
  • Open access

Sentence Analysis as a Means of Training Students for Completing Grammatical and Punctuation Tasks of the All-Russian Test Work, the Basic State Examination and the Unified State Examination in the Russian Language

Abstract

The research aims to substantiate the need for the systematic teaching of sentence analysis to schoolchildren, which is the main tool for completing grammatical and punctuation tasks in test works of different levels. The paper analyses and summarises tasks of various types involving sentence analysis that students have to complete when writing test and examination works. The research is novel in that it represents the first attempt to determine the primary role of sentence analysis in training students to complete grammatical and punctuation tasks within the framework of the All-Russian Test Work (VPR), the Basic State Examination (OGE) and the Unified State Examination (EGE) in the Russian language. In the school practice of teaching Russian, there is a noticeable gap between studying the curriculum material and training for examinations. This means that the requirements for the completion of examination and test works should be taken into account when planning the content aspects of the lessons. In this regard, the researchers consider sentence analysis not only as a result of knowledge summarisation in the field of grammar, but also as a source of formation of this knowledge. A systematic approach to analysing the tasks of the All-Russian Test Work, the Basic State Examination and the Unified State Examination in the Russian language will help the teacher to organise a systematic work on training students for the final tests and correlate the examination requirements with the requirements for studying the curriculum material. The research findings make it possible to elaborate methodological recommendations for teachers for working on sentence analysis in Russian language classes at school, contributing to better training of schoolchildren for passing examination tests.

References

  1. Алексеев Ф. Русский язык. Все виды разбора: фонетический, морфологический, по составу. М.: АСТ, 2020.
  2. Буслаев Ф. И. О преподавании отечественного языка. Изд-е 2-е. М.: Издание братьев Салаевых, 1867.
  3. Грачева Ж. В., Сидорова Е. В. Методика преподавания русского языка в школе: уч.-метод. пособие. Воронеж: Изд-во Воронежского государственного педагогического университета, 2012.
  4. Грачева Ж. В., Сидорова Е. В. Современный русский язык для современной школы: уч.-метод. пособие. Воронеж: ИД Воронежского государственного университета, 2022.
  5. Еремина Е. А. Виды разбора на уроках русского языка. 5-11 классы: уч. пособие. М.: Паритет, 2008.
  6. Ильина Т. В., Сидорова Е. В. Синтаксис простого и сложного предложений. Система упражнений по синтаксису: уч.-метод. пособие. Воронеж: ИД Воронежского государственного университета, 2016.
  7. Ильина Т. В., Сидорова Е. В. Синтаксис простого предложения в школе и вузе: уч.-метод. пособие. Воронеж: ИПЦ Воронежского государственного университета, 2012.
  8. Ильина Т. В., Сидорова Е. В. Синтаксис сложного предложения в школе и вузе: уч.-метод. пособие для вузов. Воронеж: ИД Воронежского государственного университета, 2014.
  9. Полевой П. Н. Методика преподавания русской грамматики в младших классах средних учебных заведений. СПб.: Д. Д. Полубояринов, 1884.
  10. Срезневский И. И. Об изучении родного языка вообще и особенно в детском возрасте // Известия Отделения русского языка и словесности Императорской Академии наук. 1860-1861. Т. 9.
  11. Текучев А. В. Грамматический разбор в школе. М.: Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1963.
  12. Телкова В. А. Синтаксический разбор в трудах методистов буслаевской школы // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия «Гуманитарные и социальные науки». 2012. № 5.
  13. Ушакова О. Д. Все виды разбора по русскому языку. 5-9 классы. М.: Литера, 2022.
  14. Ушинский К. Д. Собрание сочинений. М., 1974.
  15. Шереметевский В. П. Начатки науки о родном языке // Филологические записки. 1881. № 3.
  16. Ярошенко Н. М. Как делать синтаксический разбор. Кишинев: Тип. А. Попова, 1897.

Author information

Tatiana Vyacheslavovna Ilyina

PhD

Voronezh State University

Elena Vladimirovna Sidorova

PhD

Voronezh State University

Olga Anatolyevna Shvetsova

PhD

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Received: December 13, 2022.
  • Published: January 31, 2023.

Keywords

  • решение грамматических и пунктуационных заданий
  • синтаксический разбор
  • Всероссийская проверочная работа
  • Основной государственный экзамен
  • Единый государственный экзамен
  • обучение русскому языку в школе
  • completing grammar and punctuation tasks
  • sentence analysis
  • All-Russian Test Work
  • Basic State Examination
  • Unified State Examination
  • teaching Russian at school

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)