Features of Storytelling in the Dungeons & Dragons Tabletop Role-Playing Game
Abstract
The research aims to determine the features of storytelling of the Dungeons & Dragons tabletop role-playing game. The paper is novel in that it is the first to consider both storytelling and tabletop role-playing games through the lens of cognitive literary studies. Modern storytelling has many features of mythological-folklore communication along with the influence of written culture, which is reflected in the process of constructing a narrative in tabletop role-playing games. This process occurs simultaneously in several interconnected frames (game, narrative, social and dramatic) in the process of player communication. The players see themselves as a player, a player character and a person at the same time and interact in all the frames at once in their own way of describing and bringing the setting to life. Mythological-folklore and fantasy clichés are widely used in the game, but its uniqueness is maintained due to the very process of collaboration - prepared written text elements and oral improvisation are involved. From the viewpoint of the plot, the games are a series of quests with a non-linear chronology within a multiverse and a narrative emerges from a constant discussion of the rules, roles and boundaries of game reality. As a result, it has been proved that storytelling in the studied tabletop role-playing game is carried out through the creation of a blend of mental spaces and frames, where players experience a liminal state and transformation with the help of verbal interactive experience.
References
- Баранова К. М. Ведущие лейтмотивы ранней американской словесности и их влияние на современную литературу // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2011. № 1 (7).
- Баранова К. М. Стилизация в тексте «Альманаха бедного Ричарда» Б. Франклина // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2013. № 1 (11).
- Баранова К. М., Чупрына О. Г. Диахронический взгляд на константы в американской языковой картине мира // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2015. № 6.
- Ковальчук Л. П. Теория концептуальной интеграции Ж. Фоконье и М. Тернера // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2011. № 1 (8).
- Короткевич Д. О. Особенности языковой концептуализации образа зарубежного государства в американских СМИ // Язык и литература в проблематике современных гуманитарных наук: сб. науч. тр. по лингвистике и литературоведению / Московский городской педагогический университет. М., 2021.
- Лозинская Е. В. Когнитивное литературоведение: авторы, методы, перспективы // Человек: образ и сущность. Гуманитарные аспекты. 2010. № 1.
- Неклюдов С. Ю. Мифологическая традиция и мифологические модели // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия «История. Филология. Культурология. Востоковедение». 2011. № 9 (71).
- Османова Д. Н. Мультимедийный сторителлинг как форма возрождения мифо-фольклорной коммуникации в условиях современного медиапространства (в рамках теории Г. М. Маклюэна) // Иностранные языки в Узбекистане. 2019. № 6 (29).
- Чупрына О. Г. Прецедентность и интертекстуальность как дискурсивные явления // Парадигма гуманитарных знаний начала XXI века: межкаф. сб. науч. тр. по лингвистике и литературоведению / Московский городской педагогический университет. М., 2020.
- Copier M. Challenging the Magic Circle: How Online Role-Playing Games Are Negotiated by Everyday Life // Digital Material: Tracing New Media in Everyday Life and Technology / ed. by M. van den Boomen. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2009.
- Cover J. G. The Creation of Narrative in Tabletop Role-Playing Games. Jefferson: McFarland and Company, 2010.
- Fine G. A. Shared Fantasy: Role-Playing Games as Social Worlds. Chicago: University of Chicago Press, 1983.
- Louchart S., Aylett R. Narrative Theory and Emergent Interactive Narrative // International Journal of Continuing Engineering Education and Lifelong Learning. 2004. Vol. 14.
- Ryan M.-L. From Narrative Games to Playable Stories: Toward a Poetics of Interactive Narrative // Storyworlds: A Journal of Narrative Studies. 2009. Vol. 1.
- Tucan G. Cognitive Poetics: Blending Narrative Mental Spaces. Self-Construal and Identity in Short Literary Fiction // ENTHYMEMA. 2013. No. VIII.
- Waskul D., Lust M. Role-Playing and Playing Roles: The Person, Player, and Persona in Fantasy Role-Playing // Symbolic Interaction. 2004. Vol. 27. No. 3.
- Zipes J. Sticks and Stones: The Troublesome Success of Children’s Literature from Slovenly Peter to Harry Potter. 1st ed. L.: Routledge, 2001.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 9, 2022.
- Published: January 31, 2023.
Keywords
- сторителлинг
- настольные ролевые игры
- когнитивное литературоведение
- ментальное пространство
- фрейм
- storytelling
- tabletop role-playing games
- cognitive literary studies
- mental space
- frame
Copyright
© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC