• Original research article
  • January 31, 2023
  • Open access

Genres of Denis Diderot’s Literary Works

Abstract

The paper aims at revealing the features of the artistic worldview of Denis Diderot, one of the most prominent figures in French culture, a philosopher, prose writer, playwright, art theorist, who made a significant contribution to the literary enlightenment of the French society. The scientific originality of the paper lies in considering the dynamics of the French enlightener’s views and conducting a comprehensive analysis of Diderot’s literary contribution to establishing and developing such literary genres of the era as novels together with “serious comedies” (dramas), which proved to be a historical and literary phenomenon of the Enlightenment. The study of Diderot’s creative work allows the researcher to define him as a versatile personality, original thinker and encyclopaedist. As a result, it has been proved that being a central and paradoxical personality of the Enlightenment era, Denis Diderot consciously combined everyday, theoretical, artistic and philosophical thinking in his literary works, which was manifested in his contribution to the development of literary genres common for the XVIII century and to the establishment of new ones. The analysis of the content of the French writer’s works shows that they are enlightening, since their author as a thinker and writer used a “creative method”, as defined by G. Gachev, that smoothed the sharp distinction between him as an artist, critic and philosopher.

References

  1. Акимова А. А. Дидро. М.: Молодая гвардия, 1963. URL: https://sv-scena.ru/Buki/Didro.html
  2. Антисери Д., Реале Дж. Западная философия от истоков до наших дней: в 4-х т. СПб.: Пневма, 2002. Т. 3. От Возрождения до Канта.
  3. Библер В. С. Век Просвещения и критика способности суждения. Д. Дидро и И. Кант. М.: Русское феноменологическое общество, 1997. URL: https://litresp.ru/chitat/ru/Б/bibler-vladimir-solomonovich/vek-prosvescheniya-i-kritika-sposobnosti-suzhdeniya-d-didro-i-i-kant
  4. Бондарев А. У истоков полифонического романа // Французский фривольный роман. А. Р. Лесаж. «Хромой бес». Ш. Л. Монтескье. «Персидские письма». Д. Дидро. «Нескромные сокровища». М.: ИОЛОС, 1993. URL: http://lit-prosv.niv.ru/lit-prosv/articles-fra/bondarev-u-istokov-polifonicheskogo-romana.htm
  5. Борботько Л. А. Функциональный потенциал авторского метатекста пьесы как онтологической единицы театрального дискурса // Филология в контексте коммуникации и современной культуры / отв. ред. С. С. Бычков, В. В. Катермина, А. М. Прима, А. В. Самойлова. Краснодар: Изд-во Кубанского государственного университета, 2020.
  6. Борботько Л. А., Вишневская Е. М. Пьеса как составляющая театрального дискурса: между семантикой и прагматикой // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2020. № 1. DOI: 10.29025/2079-6021-2020-1-22-30
  7. Бочкарева Н. С., Табункина И. А., Загороднева К. В. Мировая литература и другие виды искусства: экфрастическая поэзия: уч. пособие. Пермь: Изд-во Пермского государственного национального исследовательского университета, 2012.
  8. Бояджиев Г. Н. Дидро // Мокульский С. История западноевропейского театра: в 4-х т. М.: Искусство, 1957. Т. 2. URL: https://krispen.ru/knigi/istoriya_zapadnoevr_teatra_02.pdf
  9. Будагов Р. А. Толковые словари в национальной культуре народов. М.: Изд-во Московского государственного университета, 1989.
  10. Викулова Л. Г. Французский литератор XVII века: энциклопедическая доминация, лингвистическая компетенция, коммуникативное лидерство // Древняя и новая Романия. 2016. Вып. 17.
  11. Викулова Л. Г., Серебренникова Е. Ф., Вострикова О. В., Герасимова С. А. Лексемы “identité” / «идентичность» как элементы универсумов человека и языка: этносемиометрический и аксиологический аспекты интерпретации // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2020. № 2 (831).
  12. Галлямова М. С. Проблема специфики жанра «мещанская трагедия» в английской литературе начала XVIII века // Язык. Словесность. Культура. 2012. № 2-3.
  13. Гачев Г. Эстетические взгляды Дидро. М.: Гослитиздат, 1961.
  14. Герасимова С. А. Поликодовость «распашного титула» французской Энциклопедии XVIII века (фронтиспис и титульный лист) // Гуманитарный вектор. 2018. Т. 13. № 1.
  15. Грудкина Т. В. Дени Дидро // Грудкина Т. В. Сто великих мастеров прозы. М.: Вече, 2009.
  16. Длугач Т. Б. Дени Дидро. М.: Мысль, 1986.
  17. Кирсанов В. С. Научная революция XVII века. М.: Наука, 1987. URL: https://coollib.com/b/273799/read
  18. Луков В. А. Дидро и истоки новой европейской сценичности // Знание. Понимание. Умение. 2013. № 4.
  19. Луков В. А. Жанры и жанровые генерализации // Знание. Понимание. Умение. 2006. № 1.
  20. Луков Вл. А. История литературы. Зарубежная литература от истоков до наших дней: уч. пособие для студентов высших учебных заведений. М.: Академия, 2008.
  21. Михайлов А. Д. Первый роман Дидро // Дидро Д. Нескромные сокровища. М.: Наука, 1992. URL: http://lit-prosv.niv.ru/lit-prosv/articles-fra/mihajlov-pervyj-roman-didro.htm
  22. Мухина Н. Ю. Жанровая природа романа «Нескромные сокровища»: к вопросу о специфике жанрового сознания Дидро // Вестник Челябинского государственного университета. 1996. Т. 2. № 1.
  23. Пахсарьян Н. Т. 2014.01.015. Шартье П. Жизни Дидро: портрет философа как мистификатора. Chartier P. Vies de Diderot. Portrait du philosophe en mystificateur. - P.: Hermann éditeurs, 2012. - Vol. 1-3. - Vol. 1. - 620 p.; Vol. 2. - 584 p.; Vol. 3. - 635 p. // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7 «Литературоведение». 2014. № 1.
  24. Пахсарьян Н. Т. Поэтика романа Дидро «Нескромные сокровища» // Вестник Московского государственного университета. Серия 9 «Филология». 1995. № 1. URL: https://md-eksperiment.org/ru/post/20181010-poetika-romana-d-didro-neskromnye-sokrovisha
  25. Пахсарьян Н. Т. Сентиментализм: попытка определения // Литература в диалоге культур - 3: мат. междунар. конф. Ростов н/Д: Изд-во Ростовского университета, 2006. URL: http://lit-prosv.niv.ru/lit-prosv/articles-all/pahsaryan-sentimentalizm-popytka-opredeleniya.htm
  26. Пашкуров А. Н. Система просветительского реализма как научная проблема // Ученые записки Казанского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2016. Т. 158. Кн. 1.
  27. Потемкина Л. Я. История создания романа Дидро «Монахиня» // Филологические науки. 1959. № 3. URL: https://md-eksperiment.org/ru/post/20181010-istoriya-sozdaniya-romana-d-didro-monahinya
  28. Разумовская М. В. Роман-диалог и философский диалог у Дидро: синтез научного и художественного познания («Племянник Рамо» и «Сон Д’Аламбера») // Вестник Ленинградского университета. Серия 2. 1984. № 20. Вып. 4. URL: https://md-eksperiment.org/ru/post/20181010-roman-dialog-i-filosofskij-dialog-u-didro
  29. Сементковский Р. И. Дени Дидро (1717-1784). Его жизнь и литературная деятельность. Биографический очерк. СПб.: Типография общества «Общественная польза», 1896. URL: https://thelib.ru/books/sementkovskiy_r/deni_didro_1717_1784_ego_zhizn_i_literaturnaya_deyatelnost-read.html
  30. Сент-Бёв Ш. О. Дидро // Сент-Бёв Ш. О. Литературные портреты: критические очерки. М.: Художественная литература, 1970.
  31. Симон К. Р. Термины «энциклопедия» и «свободные искусства» в их историческом развитии // Русский язык. 2001. № 34. URL: https://rus.1sept.ru/article.php?ID=200103404
  32. Теория литературы: в 4-х т. М.: Изд-во Института мировой литературы имени А. М. Горького Российской академии наук; Наследие, 2001. Т. 4. Литературный процесс.
  33. Чупрына О. Г., Баранова К. М., Меркулова М. Г. СУДЬБА как концепт в языке и культуре // Вопросы когнитивной лингвистики. 2018. № 3.
  34. Chartier P. Est-il bon? Est-il confus? // Recherches sur Diderot et sur l’Encyclopédie. 2007. № 42. URL: http://journals.openedition.org/rde/2423. DOI: https://doi.org/10.4000/rde.2423
  35. Chartier P. Vies de Diderot. Portrait du philosophe en mystificateur: en 3 volumes. P.: Hermann éditeurs, 2012. Vol. 1. Vol. 3.
  36. Curran A. S. Diderot and the Art of Thinking Freely. N. Y.: Other Press, 2019.
  37. Delers O. M. À la recherche du “bourgeois”: drame sérieux et tentations narratives chez Diderot // Roman et théâtre: Une rencontre intergénérique dans la littérature française / sous la dir. de A. Sivetidou, M. Litsardaki. P.: Classiques Garnier, 2010.
  38. Didier B. Diderot dramaturge du vivant. P.: Presses universitaires de France, 2001.
  39. Duflo C. Jacques le fataliste, l’antiroman dont vous êtes le héros // Duflo C. Les Aventures de Sophie. La philosophie dans le roman au XVIIIe siècle. P.: CNRS-éditions, 2013.
  40. Lecourt D. La philosophie de Jacques le Fataliste // Recherches sur Diderot et sur l’Encyclopédie. 1999. № 26. URL: https://journals.openedition.org/rde/1021
  41. Salkin-Sbirolt L. Les paradoxes comiques de Jacques le fataliste // Recherches sur Diderot et sur l’Encyclopédie. 1987. № 3. URL: https://www.persee.fr/doc/rde_0769-0886_1987_num_3_1_922

Author information

Svetlana Anatolievna Gerasimova

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: November 29, 2022.
  • Published: January 31, 2023.

Keywords

  • Дени Дидро
  • деятельность переводчика
  • художественное миросозерцание
  • роман
  • драма
  • Denis Diderot
  • activities of a translator
  • artistic outlook
  • novel
  • drama

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)