• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

The Teen Problem of Maturation in the Story “When We Are Left Alone” by T. Mikheeva

Abstract

This article is devoted to the specifics of understanding the topic of maturation in modern prose. The aim of the study is to identify the originality and features of the process of adolescent’s maturation in the story of one of the iconic writers of our time - T. V. Mikheeva. The scientific novelty of the study is due to this topic crudity in modern literary criticism and the importance of the problem of child’s and adolescent’s maturation in contemporary Russian literature. The article shows the main stages of the main character’s maturation at the personal, social and family levels: maximalist rejection of the ongoing changes, rebellious challenge to the family and society, voluntary loneliness and isolation for independent understanding of the problem, search for a way out of the current situation. Complex processes of a gradual exit from the child’s illusory and conflict-free world and movement towards youthful entry into adulthood, full of problems and contradictions, are revealed. At the same time, the change in behaviour, character and outlook on life is traced not only in the image of the main character, but also in other characters of the story, both adolescents and adults. The main moral priorities of the characters and the author are indicated - a family, held together by love and respect of its members for each other. The results obtained showed the significance of the stated problem, which made it possible to analyse the heroine’s initiatory path to a new stage of life and to identify “growing pains” typical of an adolescent.

References

  1. Арзамасцева И. Н. Возвращение строгого юноши // Октябрь. 2014. № 11.
  2. Арзамасцева И. Н. «Крымский текст» детской литературы: история и современность // Литература в школе. 2015. № 6.
  3. Борода Е. В. «Честное бегство» современного героя: проблема эскапизма в подростковой литературе XXI века // Неофилология. 2020. Т. 6. № 23.
  4. Золотухина А. В. Эволюция образа подростка в русской детской литературе 1930-х - 1970-х годов: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2018.
  5. Литовская М. А. «Время всегда хорошее»: социальная психология для современного подростка // Детская литература сегодня: сб. науч. ст. / сост. Н. В. Барковская, М. А. Литовская. Екатеринбург: Изд-во Уральского государственного педагогического университета, 2010.
  6. Михалёва Т. И. Современный подросток в современном мире: проблема формирования личности подростка в литературе 1960-х - 2000-х годов. М.: Русская школьная библиотечная ассоциация, 2007.
  7. Михалёва Т. И. Человек в беде. Подросток и преступление в современной художественной литературе // Школьная библиотека. 2009. № 4-5.
  8. Ничипоров И. Б. Современность глазами подростка: повесть Дарьи Доцук «Голос» // Пушкинские чтения - 2022. Классическая и новая словесность в XXI веке: жанр, автор, текст, медиатизация: мат. XXVII междунар. науч. конф. / отв. ред. С. А. Петрова. СПб.: Изд-во Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина, 2022.
  9. Осьмухина О. Ю., Казачкова А. В. Специфика воплощения «детской» темы в современной отечественной прозе: многообразие рефлективных практик // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2012. Т. 1. № 4.

Author information

Olga Svyatoslavovna Oktyabrskaya

Dr

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: January 11, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • подростковая литература
  • процесс социализации
  • мотив любви
  • семейные проблемы
  • подростковый бунт
  • adolescent’s literature
  • socialization process
  • motive of love
  • family problems
  • teenage rebellion

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)