• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Pragmatic Functions of Remarks in Mark Ravenhill’s Dramaturgy (Based on the Plays “Over There” and “Ghost Story”)

Abstract

The aim of this study is to identify the pragmatic functions of remarks in Mark Ravenhill’s plays “Over There” and “Ghost Story” that have not been translated so far. The article considers the theoretical aspects of the author’s remarks (including classifications), as well as comprehensively analyses the texts of M. Ravenhill’s works. The scientific novelty of this work lies in the fact that it is the first to undertake a study of Ravenhill’s remarks, which involves an analysis of their pragmatic functions. This makes it possible to objectify the knowledge available in literary criticism about the remark as an important component of a dramatic text. In addition, the problem of adequate interpretation of the author’s intention is relevant in connection with the emerging contradictions in the interpretation of a work of art intended for stage production. An analysis of the remarks in the works under consideration will make it possible to determine the pragmatics of the secondary text in modern British dramaturgy. As a result, we come to the conclusion that the author’s remarks by Mark Ravenhill convey deep pragmatic meanings that contribute to the full disclosure of the work’s meaning: an extended remark is multifunctional, and a succinct one has a semantic function.

References

  1. Арто А. Театр и его двойник. Манифесты. Драматургия. Лекции. Философия театра / cост. и вступит. ст. В. И. Максимова; комм. В. И. Максимова и А. Ю. Зубкова. СПб. - М.: Симпозиум, 2000.
  2. Баранова К. М. Эвфемизация речи на современном этапе развития английского языка // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2021. № 1 (41).
  3. Баранова К. М., Чупрына О. Г. Диахронический взгляд на константы в американской языковой картине мира // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Лингвистика». 2015. № 6.
  4. Борботько Л. А. Авторский метатекст как ориентирующая система в коммуникативном пространстве театрального дискурса: дисс. … к. филол. н. М., 2015.
  5. Дотмурзиева З. С. Прагматика авторских ремарок в тексте английской драмы // Мир на Северном Кавказе через языки, образование, культуру: мат. докл. IV междунар. конгр. (г. Пятигорск, 21-24 сентября 2004 г.). Пятигорск: Изд-во Пятигорского государственного лингвистического университета, 2004. Симп. 8. Ч. 2. Теоретические и прикладные аспекты исследования языков народов Северного Кавказа и других регионов мира.
  6. Золотова Г. А. Категория глагольного времени как средство дифференциации коммуникативных типов речи // Золотова Г. А. Коммуникативные аспекты русского синтаксиса. М.: Наука, 1982.
  7. Красногоров В. С. Теория и практика драмы. 2021. URL: http://krasnogorov.com/Teoriya_i_praktika_dramy.htm#_Toc58492193
  8. Лейдерман Н. М., Липовецкий М. Н. Современная русская литература, 1950-1990-е годы: пособие для студ. высш. учеб. заведений: в 2-х т. М., 2001. Т. 2.
  9. Ловцова О. В. Детский образ в постдраматической пьесе Сары Кейн «Жаждать» // Мировая литература в контексте культуры. 2019. № 8 (14).
  10. Меркулова М. Г., Баранова К. М. Образы Москвы и Санкт-Петербурга в драматической трилогии Т. Стоппарда «Берег Утопии» // Восток-Запад: пересечения культур: науч.-практ. мат. II всемир. конгр.: в 2-х т. Киото: Университет Киото Сангё, 2019. Т. II.
  11. Меркулова М. Г., Сатюкова Е. Г. «Английскость» в отечественном литературоведении: теоретическое осмысление и изучение понятия // Гуманитарные исследования. 2010. № 4 (36).
  12. Павленко В. Г. Прагматический аспект ремарок ментального значения в пьесах Т. Вильямса (на материале английского языка) // Язык и культура. 2016. № 3 (35).
  13. Разумовская И. Ф. Смыслообразующая роль ремарки в неклассической драме // Поэтика русской драматургии рубежа XX-XXI веков: сб. науч. ст. Кемерово, 2011. Вып. 1-2 / отв. ред. С. П. Лавлинский, А. М. Павлов.
  14. Томская Н. Н. Особенности и функции паузации в тексте пьес британского театра абсурда // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2018. № 4 (32).
  15. Шувалова Л. А. Ремарка в драме. СПб., 1999.
  16. Cоmpton L. Shaw the Dramatist. L., 1993.
  17. Fletcher A. J. Drama and the Performing. Cambridge, 2001.
  18. Sierz A. Modern British Playwriting: The 1990s: Voices, Documents, New Interpretations. L.: Methuen Drama, 2012.
  19. Styan J. L. Drama: A Guide to the Study of Plays. N. Y., 2000.

Author information

Natalia Alekseevna Tropina

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: December 16, 2022.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • ремарка
  • побочный текст
  • прагматика
  • постмодернизм
  • драматургия
  • remark
  • secondary text
  • pragmatics
  • postmodernism
  • dramaturgy

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)