• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Visual Metaphor in Satirical Polycode Texts of Internet Communication: By the Example of Cartoons and Demotivators about Anti-Russian Sanctions

Abstract

The aim of the study is to describe visual metaphors as means of establishing an evaluative and satirical attitude of an addressee to the phenomena of global policy. The article represents the visual metaphor conception, pays special attention to metaphors in political caricatures and demotivators, which allow openly and quite accurately expressing public, often critical opinion. The scientific novelty of the study lies in the functional and pragmatic description of metaphorical models used in political cartoons and demotivators. This article considers a visual metaphor as a means to highlight more vividly the events taking place both in the country and in the world. The results obtained showed that through visual metaphors, a critical attitude to ongoing events is represented, aimed at forming public consciousness in relation to the sanctions policy and its participants. The paper emphasizes some metaphorical representations of anti-Russian sanctions, which are compared with a boomerang, a bomb, etc. The article focuses on the analysis of the most productive metaphorical model “anti-Russian sanctions are a boomerang”.

References

  1. Артемова Е. А. Карикатура как жанр политического дискурса: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2002.
  2. Будаев Э. В., Чудинов А. П. Метафора в политическом интердискурсе: монография. Екатеринбург: Изд-во Уральского государственного педагогического университета, 2006.
  3. Голиков А. Г. Проблемы источниковедческого изучения политической карикатуры (вторая половина XIX - начало ХХ в.) // Вестник Московского университета. Серия 8 «История». 2011. № 4.
  4. Ейгер Г. В., Юхт В. Л. К построению типологии текстов // Лингвистика текста: мат. науч. конф. при МГПИИЯ им. М. Тореза. М., 1974.
  5. Иванов П. К., Катышев П. А. Интерперсональный потенциал поликодовых текстов современной интернет-коммуникации // Культура и текст. 2021. № 4.
  6. Ирисханова О. К. Полимодальность в социокогнитивном освещении: семиотика плаката // Когнитивные исследования языка. 2012. № 11.
  7. Кибрик А. А. Мультимодальная лингвистика // Когнитивные исследования: сб. ст. М.: Изд-во Института психологии Российской академии наук, 2010. Вып. IV.
  8. Лутовинова О. В. Демотиватор как вид сетевого творчества // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2016. № 3.
  9. Максименко О. И. Поликодовый vs креолизованный текст: проблема терминологии // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Теория языка. Семиотика. Семантика». 2012. № 2.
  10. Мещеркина Е. Ю. Визуальный поворот: анализ и интерпретация изображений // Визуальная антропология: новые взгляды на социальную реальность: сб. науч. ст. / под ред. Е. Р. Ярской-Смирновой, П. В. Романова, В. Д. Круткина. Саратов: Научная книга, 2007.
  11. Некрасова Е. Д. К вопросу о восприятии полимодальных текстов // Вестник Томского государственного университета. 2014. № 378.
  12. Пань Яньянь. Мультимодальные метафоры и конструирование идентичности в политических карикатурах // Foreign Language Studies. 2011. № 1.
  13. Сонин А. Г. Общепсихологические и когнитивные механизмы понимания мультимедийных текстов // Вопросы психолингвистики. 2003. № 1.
  14. Сонин А. Г. Экспериментальное исследование поликодовых текстов: основные направления // Вопросы языкознания. 2005. № 6.
  15. Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция // Оптимизация речевого воздействия: коллективная монография. М.: Наука, 1990.
  16. Чернявская В. Е. Лингвистика текста: поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность. М.: ЛИБРОКОМ, 2009.
  17. Forceville C. J. Non-Verbal and Multimodal Metaphor in a Cognitivist Framework: Agendas for Research // Multimodal Metaphor / ed. by C. J. Forceville, E. Urios-Aparisi. Berlin - N. Y.: De Gruyter Mouton, 2009.
  18. Forceville C. J. Pictorial and Multimodal Metaphor in Commercials // Go Figure! New Directions in Advertising Rhetoric / ed. by E. F. McQuarrie, B. J. Phillips. Armonk: M. E. Sharpe Inc, 2008.
  19. Kress G., Leeuwen T. van. Reading Images: The Grammar of Visual Design. L.: Routledge, 1996.
  20. Kress G., Leeuwen T. van. Reading Images: The Grammar of Visual Design. N. Y.: Routledge, 2006.
  21. Lakoff G. Don’t Think of an Elephant! Know Your Values and Frame the Debate. Vermont: Chelsea Green Publishing, 2004.
  22. Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live by. Chicago: Chicago University Press, 1980.
  23. Mayer R. E. Multimedia Learning: Are We Asking the Right Questions? // Educational Psychologist. 1997. Vol. 32 (1).
  24. Schnotz W. Towards an Integrated View of Learning from Text and Visual Displays // Educational Psychology Review. 2002. Vol. 14.

Author information

Boya Zhang

Pushkin State Russian Language Institute, Moscow

Pavel Alekseevich Katyshev

Dr

Pushkin State Russian Language Institute, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: January 8, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • политическая карикатура
  • визуальная метафора
  • поликодовый текст
  • политический дискурс
  • political cartoon
  • visual metaphor
  • polycode text
  • political discourse

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)