• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Reception of the Image of Olenka in the Story “The Darling” by A. P. Chekhov in China

Abstract

The aim of the study is to determine the features of interpretation of Olenka’s image in Chinese literary criticism from 1907 to the present day. The article shows the dynamics of perception of Chekhov’s heroine image in various socio-historical conditions in China. The scientific novelty of the work lies in the fact that the article is the first systematic analysis of the reception of Olenka’s image in China and provides new material in this regard; the opposite points of view of the Chinese critics on the image of the woman depicted by A. P. Chekhov are indicated; parallels are drawn between the interpretations of the image of the heroine from the story “The Darling” by the Russian and Chinese literary critics and writers, in particular, common points in critical perceptions of Olenka between the Chinese researchers and contemporaries of A. P. Chekhov (L. N. Tolstoy, M. Gorky) are determined. As a result, it is proved that the image of the considered heroine of Chekhov’s work has been and is currently being severely criticized in China in connection with the peculiarities of the Chinese society development and the process of female emancipation, but there are also positive opinions about the heroine, emphasizing her virtue, ability to exalted feelings, devotion love.

References

  1. Сергеенко П. А. Как живет и работает гр. Л. Н. Толстой. Изд-е 2-е, с новыми ил., доп. и испр. М.: Тип. Т-ва И. Д. Сытина, 1908.
  2. Jauss H. R. Literaturgeschichte als Provokation der Literaturwissenschaft. Konstanz, 1967.
  3. 惠继东. 契诃夫笔下的小人物形象庸俗主题论 // 宁夏师范学院学报 (社会科学). 2014. 第35卷第1期 (Хуэй Цзидун. О теме пошлости маленького человека в произведениях Чехова // Вестник Нинсяского педагогического университета (социальная наука). 2014. Т. 35. № 1).
  4. 陈汝岚. 契诃夫小说中女性形象的演变 // 名作欣赏. 2021. 第33期 (Чэнь Жулань. Эволюция женских образов в произведениях Чехова // Оценка шедевров. 2021. № 33).
  5. 陈望道. 妇女问题的新文学 // 民国日报•觉悟. 1920 (Чэнь Вандао. Новая литература о женских проблемах // Ежедневная газета Китайской Республики «Просвещение». 1920).
  6. 静菲. 挖去懦弱的灵魂 - 读《亲爱的》有感 // 新华日报. 1943 (Цзин Фэй. Выкапывание трусливой души - мысли о прочтении «Душечки» // Синьхуа жибао. 1943).
  7. 良真.《宝贝儿》教育了一个女同志 // 文艺学习. 1954.第4期 (Лян Чжэнь. «Душечка» воспитала женщину // Вэньи Сюэси. 1954. № 4).
  8. 林语堂. 吾国吾民. 南京: 江苏文艺出版社, 2010 (Линь Юйтан. Моя страна и мой народ // Нанкин: Издательство литературы и искусства Цзянсу, 2010).
  9. 彭甄. “宝贝儿”: “女性本质”的设定与构造 - 契诃夫短篇小说《宝贝儿》的女性形象分析 // 国外文学. 2012. 第1期 (Пэн Чжэнь. Душечка: установление и конструирование «женской сущности» - анализ образа женщины в рассказе Чехова «Душечка» // Иностранная литература. 2012. № 1).
  10. 天蓝. 关于契诃夫的《宝贝儿》 // 文艺学习. 1954. 第3期 (Тянь Лань. О чеховской «Душечке» // Литература и искусствознание. 1954. № 3).
  11. 王西彦. 柴霍甫和他的《可爱的人》 // 文艺春秋. 1948. 第7卷第5期 (Ван Сиянь. Чехов и его «Душечка» // Весенний и осенний период в литературе и искусстве. 1948. Т. 7. № 5).
  12. 吴泽霖. 失败的契诃夫和成功的契诃夫 - 小说《宝贝儿》解读 // 俄罗斯文艺. 2010. 第4期 (У Цзэлинь. Неудавшийся Чехов и удавшийся Чехов - интерпретация рассказа «Душечка» // Русская литература и искусство. 2010. № 4).
  13. 殷海光. 中国文化的展望. 北京: 中华书局, 2016 (Инь Хайгуан. Перспективы китайской культуры. Пекин: Китайское книгоиздательство, 2016).
  14. 周作人. 可爱的人•译后记 // 新青年. 1919. 第6卷第2期 (Чжоу Цзожэнь. Послесловие к переводу «Душечки» // Новая молодежь. 1919. Т. 6. № 2).
  15. 钟真. 爱的回响 - 读安•巴•契诃夫《宝贝儿》有感 // 安徽文学. 2009. 第1期 (Чжун Чжэнь. Отголоски любви - размышления о «Душечке» А. П. Чехова // Аньхойская литература. 2009. № 1).

Author information

Yunyun Cui

Peoples’ Friendship University of Russia, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: January 12, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • образ Оленьки
  • рецепция
  • Китай
  • творчество А. П. Чехова
  • женская эмансипация
  • image of Olenka
  • reception
  • China
  • creative work of A. P. Chekhov
  • female emancipation

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)