• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Motif Analysis of the Drama “The Child Killer” by H. L. Wagner

Abstract

The aim of this study is to reveal the features of the motif structure of the drama “The Child Killer” (1776) by Heinrich Leopold Wagner (1747-1779). The scientific novelty of our study lies in the fact that we turn to the unexplored aspect of the drama of the German playwright, whose creative work has been little studied. The paper provides an analysis of researchers’ views on the motifs and their typology. The authors study the motifs of the drama by H. L. Wagner, classify and consider them from the point of view of idyllic and anti-idyllic discourse, which helps to identify the specifics of the artistic world of this work. As a result of the study, the authors of the article came to the conclusion that the same motif can be either free and dynamic, or connected and static, depending on which character it is associated with. In addition, the same motif (for example, food or its absence) can be both idyllic and anti-idyllic. These motifs demonstrate the ability to transform and deform. In the leitmotif of the ordeal, which is always dynamic, the authors identified 4 stages, namely: the isolation of the hero from the social environment, from a certain locus, metaphorical death, the resurrection of the hero.

References

  1. Анисимова А. Н. Жанр идиллии и пасторальные мотивы в творчестве Х. Ф. Д. Шубарта: монография. Челябинск: Энциклопедия, 2011.
  2. Веселовский А. Н. Историческая поэтика. Л.: Высшая школа, 1940.
  3. Кривонос В. Ш. Мотивы художественной прозы Гоголя. СПб.: Изд-во Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена, 1999.
  4. Лагутина И. Н. Символическая реальность Гёте. М.: Наследие, 2000.
  5. Лотман Ю. М. Избранные статьи: в 3-х т. Таллин: Александра, 1993. Т. 3.
  6. Неклюдов С. Ю. Мотив и текст // Язык культуры: семантика и грамматика: к 80-летию со дня рождения академика Никиты Ильича Толстого (1923-1996) / отв. ред. С. М. Толстая. М.: Индрик, 2004.
  7. Пахсарьян Н. Т. Варианты идиллического во французской прозаической пасторали XVIII века // Пастораль - идиллия - утопия: сб. науч. тр. / отв. ред. Т. В. Саськова. М.: РИЦ «Альфа» МГОПУ, 2002.
  8. Саськова Т. В. Идиллическое в системе художественного миросозерцания романтизма (П. Катенин) // Пастораль - идиллия - утопия: сб. науч. тр. / отв. ред. Т. В. Саськова. М.: РИЦ «Альфа» МГОПУ, 2002.
  9. Тамарченко Н. Д., Тюпа В. И., Бройтман С. Н. Теория литературы: в 2-х т. М.: Академия, 2004. Т. 1. Теория художественного дискурса. Теоретическая поэтика.
  10. Томашевский Б. В. Теория литературы. Поэтика: уч. пособие. М.: Аспект Пресс, 1996.
  11. Черненко И. А. Антигерой на все времена: сюжет о детоубийце в немецкой литературе второй половины XVIII в. // Новое прошлое. 2019. № 1.
  12. Шиллер Ф. О наивной и сентиментальной поэзии // Шиллер Ф. Собрание сочинений: в 7-ми т. М.: Художественная литература, 1957. Т. 6.
  13. Шкловский В. Б. О теории прозы. М.: Советский писатель, 1983.

Author information

Alexandra Naumovna Anisimova

PhD

Moscow City Pedagogical University, Samara branch

Yulia Ivanovna Efremova

PhD

Samara State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: December 19, 2022.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • драматургия «бури и натиска»
  • мотив
  • Г. Л. Вагнер
  • идиллический
  • антиидиллический
  • dramaturgy of Sturm und Drang
  • motif
  • H. L. Wagner
  • idyllic
  • anti-idyllic

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)