• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Peculiarities of the Image Constituent in the Modern Media Discourse (by the Example of the English Comedy “The Joneses”)

Abstract

The aim of the article is the search of the answer to the question of efficiency of the persuasive impact of the iconic sign on the consumer. The object of the study is the linguistic material of the script of the film about advertising titled “The Joneses” on the subject of the description of the imagery component of the advertising activity in the film characters performance. A number of ways of products presentation are described in the article: the direct “product placement” that is the demonstration of trademarks and trade names in frame and characters’ speech, as well as the metaphoric description of the high life with the help of “stealth marketing” built in the image schemes like CAREER > BUILDING и SUCCESS > SALE. The scientific novelty of the study is in the address to the modern cognitive-psychological paradigm of the creativity, which is present in the advertising and activates the image component demonstrating visibly the upsides of products and services. Never before new technologies of the impact on the subconscious were used in films with such directness. The results obtained demonstrate that a very productive method of advertising is the use of image nomination of advertised products within the bounds of the image scheme MAN > PART OF NATURE in order to elevate the artistic value and stealthily promote things in question.

References

  1. Белова Т. М. Гендерная метафора как отражение культурного концепта МАСКУЛИННОСТЬ во французском языке: автореф. дисс. … к. филол. н. Кемерово, 2007.
  2. Бове К. Л., Аренс У. Ф. Современная реклама. Тольятти, 1995.
  3. Волкова В. В. Образ в информационной рекламе // Вестник Московского государственного университета. Серия 10 «Журналистика». 1994. № 2.
  4. Вяльяк К. Э. Синтаксические средства интенсификации эмфатических структур (на материале испанского языка) // Альманах современной науки и образования. 2008. № 2-2 (9).
  5. Дегтярев Ю. А., Корнилов Л. В. Торговая реклама: экономика, искусство. М., 1969.
  6. Лейчик В. М. Терминоведение: предмет, методы, структура. М.: ЛИБРОКОМ, 2012.
  7. Мануйлов М. А. Психология рекламы. М., 1925.
  8. Огилви Д. Откровения рекламного агента. М., 1994.
  9. Оямаа П. А. Торговая реклама в кино и на телевидении. М., 1975.
  10. Панкратова С. А. Исследование технической образности в современном зарубежном кинематографе: монография. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского государственного института кино и телевидения, 2022.
  11. Ривс Р. Реальность в рекламе. М., 1983.
  12. Рожков И. Я. Международное рекламное дело. М., 1994.
  13. Сэндидж Ч. Г., Фрайбургер В., Ротцолл К. Реклама: теория и практика. М., 1989.
  14. Ткачева А. Н. Вербальные приемы фасцинации во французских кинотекстах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 2.

Author information

Svetlana Anatolyevna Pankratova

Dr

Saint Petersburg State Institute of Film and Television

About this article

Publication history

  • Received: January 13, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • реклама
  • дискурс
  • образность
  • лингвистика
  • эффективность
  • advertising
  • discourse
  • imagery
  • linguistics
  • efficiency

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)