• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Text Model of Massive Open Online Courses in German

Abstract

The study aims to describe a text model of massive open online courses (MOOCs) of educational nature as a means of scientific knowledge transfer. The study is novel in that it describes the typical structure of MOOC texts and identifies the main functions of their elements. As a result of the study, it has been found that clear structuring is characteristic of all elements of MOOC texts. The introduction is a meta-text, which contains a detailed description of the main part of the MOOC, while the conclusion is an intertext indicating the connection of the main part of the MOOC with other texts of scientific and academic discourses. The text-forming strategies of MOOCs include the information strategy peculiar to all the structural elements of the text, the strategy of enhancing cognitive activity implemented in the main text, as well as the conventional strategy used primarily in the introduction and the conclusion. MOOC texts are characterised by the democratic nature of utterance expressed by various lexical and grammatical means; explicit intertextuality consisting in an abundance of citations and references to sources and related courses; coherence; presence of markers of internationality of knowledge; redundancy of information; presence of concrete vocabulary with the prevalence of abstract vocabulary.

References

  1. Беляева Л. Н., Чернявская В. Е. Научный и технический текст и Информация 4.0: ключевые задачи при создании структурированного контента // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета Петра Великого. 2019. Т. 10. № 2.
  2. Беляева Л. Н., Шубина Н. Л. Научная статья как объект экспертной оценки // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2014. № 172.
  3. Вересовая Е. В. К вопросу о признаках и свойствах интернет-дискурса // Вестник Хакасского государственного университета им. Н. Ф. Катанова. 2012. № 2.
  4. Галичкина Е. Н. Специфика компьютерного дискурса на английском и русском языках (на материале жанра компьютерных конференций): автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2001.
  5. Гречушкина Н. В., Жокина Н. А. К вопросу о типологии массовых открытых онлайн-курсов // Современные образовательные технологии в мировом учебно-воспитательном пространстве. 2016. № 4.
  6. Демьянков В. З. Языковые техники «трансфера знаний» // Лингвистика и семиотика культурных трансферов: методы, принципы, технологии: коллективная монография. М.: Культурная революция, 2016.
  7. Карасик В. И. Интерпретация дискурса: топик, формат, модус // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2015. № 1 (96).
  8. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  9. Кедрова Г. Е., Муромцев В. В. Особенности реализации образовательных онлайн-курсов в мультиязычном и поликультурном пространстве // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. 2018. № 3 (13).
  10. Литвинов А. В. Научный дискурс в свете межкультурной коммуникации // Филология в системе современного университетского образования: мат. науч. конф. М.: Изд-во Университета Российской академии образования, 2004. Вып. 7.
  11. Мощанская Е. Ю., Киндеркнехт А. С. Инструкция по эксплуатации как жанр директивного дискурса: предпереводческий анализ // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 7-1 (25).
  12. Попова Т. П. Характеристики институционального дискурса // Историческая и социально-образовательная мысль. 2015. T. 7. № 6-2.
  13. Потапенко А. С., Хутыз И. П. Лингвистические особенности дискурса электронных образовательных курсов, созданных для международного адресата // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2022. № 3 (116).
  14. Светайлов Б. В. Лингвистические и социокультурные особенности хеджирования в научном дискурсе (на материале текстов англоязычных научных статей экономической направленности) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 7.
  15. Силкина О. М. Аннотация как жанр научного дискурса // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Лингвистика». 2018. Т. 15. № 3.
  16. Симбирцева Н. А. Мультимедийный текст и альтернативные коммуникативные практики // Известия Уральского федерального университета. 2019. Т. 25. № 1 (183).
  17. Таланина А. А. Онлайн-лекция как жанр интернет-дискурса // Мир русского слова. 2018. № 2.
  18. Троянская Е. С. Полевая структура научного стиля и его жанровых разновидностей // Общие и частные проблемы функциональных стилей: сб. ст. М.: Наука, 1984.
  19. Харламенко И. В., Воног В. В., Кольга В. В., Герасименко Е. В., Алексеенко И. В. Внедрение массовых открытых онлайн-курсов в систему иноязычной подготовки // Информатика и образование. 2022. № 37 (3).
  20. Хомутова Т. Н. Научный текст: интегральный подход: монография. Челябинск: ИЦ Южно-Уральского государственного университета, 2010.
  21. Чернявская В. Е. Научно-исследовательская статья как вербализация нового научного знания (на материале лингвистики) // Жанры речи. 2016. № 1 (13).
  22. Яскевич М. И. Массовые открытые онлайн-курсы как главная тенденция развития образования // Культурное наследие России. 2019. № 2.
  23. Fitzgerald A., Franken M. Making Use of and Adapting MOOC Text Resources for Language Learning. 2019. URL: https://www.researchgate.net/publication/337424186
  24. Xodabande I., Ebrahimi H., Karimpour S. How Much Vocabulary Is Needed for Comprehension of Video Lectures in MOOCs: A Corpus-Based Study // Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 13. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.992638
  25. Yu X. A Multi-Dimensional Analysis of English-Medium Massive Open Online Courses (MOOCs) Video Lectures in China // Journal of English for Academic Purposes. 2022. Vol. 55.

Author information

Natalia Anatolyevna Katalkina

PhD

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

Elena Anatolyevna Ripacheva

PhD

Alexander I Petersburg State Transport University

Svetlana Albertovna Korablyova

PhD

Alexander I Petersburg State Transport University

Julia Alexandrovna Zelinskaya

Alexander I Petersburg State Transport University

About this article

Publication history

  • Received: January 30, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • массовый открытый онлайн-курс (МООК)
  • текстовая модель
  • трансфер знаний
  • академический дискурс
  • коммуникативные стратегии
  • massive open online course (MOOC)
  • text model
  • knowledge transfer
  • academic discourse
  • communication strategies

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)