• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Small Plot-Containing Discursive Forms of Digital Communication: Definition and Characteristics

Abstract

The aim of the study is to substantiate the linguistic status of small plot-containing discursive forms (hereinafter SPCDF) of digital communication. The paper is novel in that it is the first to introduce the notion of a small plot-containing discursive form, to describe its structure and main characteristics. As a result of the study, the stages of plot development and the main plot components of SPCDF have been presented. It has been found that the plot component of SPCDF is open to a variety of interpretations and is characterised by variability, which leads to the generation of new meanings. SPCDF can be revealed both in an explicit form based on clichéd plot models and in an implicit form that allows the recipient to interpret the text based on their presuppositions, value orientations and cultural background. Particular attention is paid to the analysis of SPCDF as an element of clip culture, which is explained by the fragmentary, mosaic nature of these forms that currently exist in digital communication. The folklore orientation of SPCDF, which are characterised by the anonymity and collectivity of generation and transmission of plots correlating with folk art and actively participating in the formation of the cultural code, has been analysed.

References

  1. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов): уч. пос. М.: Academia, 2003.
  2. Безмельницына С. С. Лингвистическое моделирование сюжета как основа серийного пародийного текста (на материале английского языка) // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2013. № 1 (23).
  3. Болдова Т. А. Обучение студентов старших курсов иностранному языку на основе использования электронных гипертекстов (немецкий язык, языковой вуз): автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2014.
  4. Емельяненко А. Б. Параллельная речь в построении сюжета драматургического произведения: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2011.
  5. Изгаршева А. В. Лингвистическая интерпретация интернет-мема: автореф. дисс. … к. филол. н. Мытищи, 2021.
  6. Иссерс О. С. Дискурсивные практики нашего времени. Изд-е 2-е, испр. М.: ЛЕАНД, 2015.
  7. Купчинская М. А., Юдалевич Н. В. Клиповое мышление как феномен современного общества // Бизнес-образование в экономике знаний. 2019. № 3.
  8. Максименко О. И. Поликодовый vs креолизованный текст: проблема терминологии // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Теория языка. Семиотика. Семантика». 2012. № 2.
  9. Мельник М. М. Лингвистическое моделирование сюжета: на материале цикла рассказов И. Бунина «Темные аллеи»: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2001.
  10. Радбиль Т. Б., Помазов А. И. Прецедентные феномены как средство создания аттрактивности в поликодовом тексте Интернета // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2020. Т. 19. № 1.
  11. Радбиль Т. В., Маринова Е. В., Рацибурская Л. В., Щеникова Е. В., Жданова Е. А., Бакич Н. А. Активные процессы в языке Интернета: лингвокогнитивный и прагматический аспекты: коллективная монография / под ред. Л. В. Рацибурской. М.: Нестор-История, 2019.
  12. Скребцова Т. Г. Лингвистика дискурса: структура, семантика, прагматика. Курс лекций. М.: ЯСК, 2020.
  13. Чернявская В. Е. Лингвистика текста: поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность. М.: ЛИБРОКОМ, 2009.
  14. Чернявская В. Е. Лингвистика текста: поликодовость, интертекстуальность, интердискурсивность. М.: ЛИБРОКОМ, 2009.
  15. Griffin H. Living through It: Anger, Laughter, and Internet Memes in Dark Times // International Journal of Cultural Studies. 2020. Vol. 24 (3).
  16. Lankshear C., Knobel M. Memes, Macros, Meaning, and Menace: Some Trends in Internet Memes // The Journal of Communication and Media Studies. 2019. Vol. 4 (4).
  17. McCulloch G. Because Internet: Understanding the New Rules of Language. N. Y.: Riverhead Books, 2019.
  18. Prem E. A Brave New World of Mediated Online Discourse // Communications of the ACM. 2022. Iss. 65 (2).
  19. Wiggins B. The Discursive Power of Memes in Digital Culture: Ideology, Semiotics, and Intertextuality. N. Y.: Routledge, 2019.

Author information

Elena Yurievna Voyakina

PhD

Tambov State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: February 9, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • интерпретация
  • клиповая культура
  • малая сюжетосодержащая дискурсивная форма
  • сюжет
  • цифровая коммуникация
  • interpretation
  • clip culture
  • small plot-containing discursive form
  • plot
  • digital communication

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)