• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Analogy as the Mechanism of Creating Occasionalisms in Value Judgements of the Modern German Language

Abstract

The purpose of the study is to reveal the methods of occasional word creation by analogy in value judgments of the modern German language. The author of the paper considers frequent methods of occasional word formation by analogy. The linguo-pragmatic aspect of new lexemes emergence is substantiated. The features of language word formation game are revealed. The scientific novelty consists in examining latest times occasionalisms in value judgments from the position of structural-semantic and linguo-pragmatic description of new occasional lexemes. It is discovered that easily identifiable lexemes, abbreviations and trendy phrases can be used as a model for the creation of occasionalisms. It has been revealed that contamination and word composition are the main methods of word formation. The mechanisms of lingual game are described. The cases of using precedent phenomena are considered. It has been proved that occasionalisms can be used as emotional-value lexical units. As a result, it has been confirmed word formation analogy is the powerful mechanism of creating occasional lexemes used in value judgements.

References

  1. Анисимова Т. В., Чубай С. А. Оценочные суждения как средство манипуляции в дискурсе социальной рекламы // Вестник Волжского университета имени В. Н. Татищева. 2021. № 1 (34).
  2. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание / пер. с англ.; отв. ред. и сост. М. А. Кронгауз; авт. вступит. ст. Е. В. Падучева. М.: Русские словари, 1996.
  3. Денисова Э. С. Активные процессы окказионального словопроизводства в дискурсе современных газет // Активные процессы в различных типах дискурсов: политический, медийный, рекламный дискурсы и интернет-коммуникация: мат. междунар. конф. М. – Ярославль: Ремдер, 2009.
  4. Замальдинов В. Е. Словообразовательные неологизмы как средство речевого воздействия: на материале нижегородских СМИ начала XXI в.: дисс. ... к. филол. н. Н. Новгород, 2018.
  5. Земская Е. А. Словообразование как деятельность / отв. ред. Д. Н. Шмелев. Изд-е 4-е. М.: ЛИБРОКОМ, 2009.
  6. Ильясова С. В. Словообразовательная игра как феномен языка современных СМИ: дисс. … д. филол. н. Ростов н/Д, 2002.
  7. Ильясова С. В. Словообразовательная игра: от лингвокреативности до лингвоциничности (на материале языка современных российских СМИ) // Политическая лингвистика. 2020. № 3 (81).
  8. Ковалев Г. Ф. Имя собственное как прецедент в рекламе // Вестник Воронежского государственного университета. 2004. № 1.
  9. Ковыляева Н. Е. Языковая игра как средство формирования семантики и прагматики дискурса (на материале текстов различных функциональных стилей): дисс. … к. филол. н. Нальчик, 2015.
  10. Кубрякова Е. С. Теория номинации и словообразование. Изд-е 3-е. М.: ЛИБРОКОМ, 2012.
  11. Моисеева И. Ю., Калиева А. С. Лексические и синтаксические средства выражения эмоциональной оценки (на материале современного художественного произведения на немецком языке) // Балтийский гуманитарный журнал. 2019. № 1 (26).
  12. Никитина О. А., Гудкова О. А. Контаминация как проявление игрового словотворчества в дискурсе о пандемии СOVID-19 (на материале новообразований немецкого языка) // Актуальные вопросы современной филологии и журналистики. 2020. № 4 (39).
  13. Норман Б. Ю. Игра на гранях языка. М.: Флинта; Наука, 2006.
  14. Рацибурская Л. В., Замальдинов В. Е. Особенности новообразований с экспрессивно-оценочной семантикой в региональной нижегородской прессе // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Русская филология». 2017. № 4.
  15. Рацибурская Л. В., Радбиль Т. Б., Щеникова Е. В., Бакич Н. А., Торопкина В. А., Жданова Е. А. Социокультурные и лингвопрагматические аспекты современных словообразовательных процессов: коллективная монография / под ред. Л. В. Рацибурской. М.: Флинта, 2018.
  16. Семерджиди В. Н., Резепова В. К. Эмотивность неологизмов периода коронавируса // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 7.
  17. Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций: монография. М.: Гнозис, 2008.
  18. Шкварцова Т. В. Вербализация положительных эмоций в современном публицистическом тексте // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Русская филология». 2017. № 4.
  19. Fleischer W., Barz I. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. 4. Auflage, völlig neu bearbeitet von I. Barz unter Mitarbeit von M. Schröder. Berlin – Boston: Walter de Gruyter GmbH & Co, 2012.
  20. Fritz G. Historische Semantik. Stuttgart, 1998.
  21. Windisch R. Die Wortverschmelzung – ein ‘abscheuliches Monstrum’ der französischen und deutschen Wortbildung? // Romantisches Jahrbuch. 1991. B. 42.

Author information

Irina Borisovna Akkuratova

PhD

Moscow State Institute of International Relations (University) of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: February 9, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • окказионализм
  • аналогия
  • образец
  • языковая игра
  • прецедентный феномен
  • occasionalism
  • analogy
  • model
  • lingual game
  • precedent phenomenon

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)