• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Explicit and Implicit Self-Presentation in the German Scientific Texts

Abstract

The aim of the study is to reveal the lexical and grammatical means used by the German authors of scientific reviews to present themselves as competent specialists in the topic under discussion and to raise their significance in the eyes of the scientific community. The scientific novelty is defined by the first systematically presentation of lexical and grammatical means of personal manifestation in the strictly regulated genre of scientific review. As a result, the explicit language means have been described. The reviewer uses these means to formulate his/her own non-categoric critical remarks and to criticize openly scientific works of other researchers. The pragmatic conditions of grammatization of an author-critic with the help of possessive pronouns along with nouns and verbs with value semantics have been identified. The cases of breaking the demands of scientific work genre such as maximum modesty, desire for objective judgment with the help of implicit language means are given. It has been concluded that the reviewer uses these means for self-presentation as an experienced and competent scholar in their critical texts.

References

  1. Агеева Ю. В. Коммуникативная стратегия самопрезентации в русскоязычном деловом дискурсе // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2022. Т. 11. № 4. DOI: 10.12737/2587-9103-2022-11-4-41-46
  2. Белова Е. В., Ермоленко О. В., Котелевская Э. И. К вопросу о самопрезентации в педагогическом дискурсе // Казанская наука. 2021. № 2.
  3. Глушак В. М. Реализация языковой стратегии поддержания имеющегося характера отношений коммуникантов // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2009. № 3.
  4. Куралева Т. В., Кондрашова В. Н. Самопрезентация в предвыборном дискурсе: корпусное исследование (на материале предвыборных речей Б. Сандерса и Х. Клинтон) // Научный диалог. 2018. № 4. DOI: 10.24224/2227-1295-2018-4-100-112
  5. Мищук О. Н., Васильев Л. Г., Белова Е. В. К трактовке самопрезентации в политическом дискурсе // Вестник Удмуртского университета. Серия: История и филология. 2020. Т. 30. № 3. DOI: 10.35634/2412-9534-2020-30-3-454-460
  6. Морева А. Н., Петрова Н. Е. Тактика самопрезентации в медиажанре литературной рецензии: речевые ходы и их прагматические функции // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология. 2016. Т. 15. № 6.
  7. Садовникова Е. В. Грамматические средства взаимодействия автора и читателя в немецкоязычном письменном научном дискурсе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2022. № 3 (858). DOI: 10.52070/2542-2197_2022_3_858_83
  8. Садыкова Н. А. Самопрезентация как речевая тактика // Вестник Башкирского университета. 2012. Т. 17. № 3.
  9. Соловьева Ю. О. Самопрезентация автора в тексте научно-популярной статьи правовой тематики (на материале статьи Н. Колоколова «Берегите карманы, сумки, чемоданы...») // Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2022. № 3.
  10. Торбик Е. М. Стратегия самопрезентации в рамках субжанра англоязычного олимпийского дискурса «Портретное интервью-очерк» // Гуманитарные исследования. 2021. № 1 (77). DOI: 10.21672/1818-4936-2021-77-1-085-088
  11. Харламова М. В. Выражение объективности и субъективности в немецких и русских научных статьях: анализ грамматических средств // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2021. № 3 (845). DOI: 10.52070/2542-2197_2021_3_845_231
  12. Хоменко Е. В. Языковая актуализация коммуникативных интенций автора англоязычного научного доклада // Известия Гомельского государственного университета им. Ф. Скорины. 2022. № 1 (130).
  13. Auer P., Baßler H. Reden und Schreiben in der Wissenschaft. Frankfurt am Main, New York: Campus Verlag, 2007.
  14. Brown P., Levinson S. C. Politeness: Some universals in language usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
  15. Dallmann S. Die Rezension. Zur Charakterisierung von Texttyp, Darstellungsart und Stil // Fleischer W. Sprachnormen, Stil und Sprachkultur. Linguistische Studien, Reihe A, Arbeitsberichte 51. Berlin: Akademie der Wissenschaften der DDR, 1979.
  16. Graefen G., Thielmann W. Der Wissenschaftliche Artikel // Auer P., Baßler H. Reden und Schreiben in der Wissenschaft. Frankfurt am Main, New York: Campus Verlag, 2007.
  17. Hutz M. „Insgesamt muss ich leider zu einem ungünstigen Urteil kommen.“ Zur Kulturspezifik wissenschaftlicher Rezensionen im Deutschen und Englischen // Fix U., Habscheid S., Klein J. Zur Kulturspezifik von Textsorten. Tübingen: Stauffenburg, 2001.
  18. Resinger H. Das Ich im Fachtext: Selbstnennung und Selbstdarstellung in wissenschaftlichen Zeitschriftenaufsätzen zur Ökologie in deutscher, englischer und spanischer Sprache // Lebende Sprachen. 2008. Nr. 4.
  19. Rhein L. Selbstdarstellung in der Wissenschaft: eine linguistische Untersuchung zum Diskussionsverhalten von Wissenschaftlern in interdisziplinären Kontexten. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015.
  20. Mummendey H. D. Psychologie der Selbstdarstellung. 2., überarbeitete und erweiterte Auflage. Göttingen, Bern, Toronto, Seattle: Hogrefe, 1995.
  21. Mummendey H. D. Psychologie des 'Selbst'. Theorien, Methoden und Ergebnisse der Selbstkonzeptforschung. Göttingen, Bern, Toronto, Seattle, 2006.
  22. Steinhoff T. Zum ich-Gebrauch in Wissenschaftstexten // Zeitschrift für germanistische Linguistik. 2007. Nr. 35.

Author information

Tatyana Anatolyevna Yakovleva

PhD

Moscow State Institute of International Relations (University)

About this article

Publication history

  • Received: February 9, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • научная рецензия
  • самопрезентация
  • рецензент
  • эксплицитные и имплицитные языковые средства
  • адресант
  • адресат
  • scientific review
  • self-presentation
  • reviewer
  • explicit and implicit language means
  • addresser
  • addressee

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)