• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Genres of Denis Diderot’s literary works: Essays, dialogues, tales, literary essays

Abstract

The aim of the study is to reveal the key features of literary genres in Denis Diderot’s works. Diderot was one of the most prominent figures in French culture – philosopher, novelist, dramatist and art theorist, who made a significant contribution to the literary enlightenment of the French society. The scientific novelty of this research lies in carrying out a comprehensive analysis and determining the originality of Diderot’s literary criticism contribution to the development and formation of such literary genres of the Enlightenment as literary essays, dialogues, moral tales, artistic and critic essays, which became a historical and literary phenomenon of that period. Diderot’s writings are studied within the dynamics of his ideas, and this approach allows us to define him as a versatile person and sophisticated thinker-encyclopaedist. The results of the research prove that Diderot as a paradoxical figure of the French Enlightenment experimented with the genres incorporating the ordinary into the theoretical, literary and philosophical contexts that had a significant influence on the existing literary genres and provided the emergence of new ones in the XVIII century. Denis Diderot’s works are of educational nature as he managed to influence the public opinion and helped the thinking viewers and readers to form judgements on issues of universal significance for humanity based on common sense.

References

  1. Акимова А. А. Дидро. М.: Молодая гвардия, 1963.
  2. Аркин Д. Дидро как художественный критик // Дидро Д. Собрание сочинений: в 10-ти т. / под общ. ред. И. К. Луппола. М. – Л.: Acadеmia, 1946. Т. 6. Искусство.
  3. Библер В. С. Век Просвещения и критика способности суждения. Д. Дидро и И. Кант. 1997. URL: https://litresp.ru/chitat/ru/Б/bibler-vladimir-solomonovich/vek-prosvescheniya-i-kritika-sposobnosti-suzhdeniya-d-didro-i-i-kant
  4. Будыка Житкова О. К. Новеллы Мармонтеля в русском и испанском музыкальном театре второй половины XVIII века // Культурная жизнь Юга России. 2013. № 4 (51).
  5. Веселовский А. Дидро, Дени // Энциклопедический словарь: в 86-ти т. СПб.: Брокгауз – Ефрон, 1893. Т. 10A.
  6. Герасимова С. А. Вклад в ориентирующее знание и идея информационного прорыва: энциклопедия XVIII века // Теоретическая и прикладная лингвистика. 2020. Т. 6. № 2.
  7. Длугач Т. Б. Дени Дидро. М.: Мысль, 1986.
  8. Дмитровский А. Л. Жанр эссе: к проблеме теории // Челябинский гуманитарий. 2013. № 3 (24).
  9. Загороднева К. В. Оригинальность художественной критики Д. Дидро (на примере «Салона 1765 года») // Мировая культура XVII-XVIII веков как метатекст: дискурсы, жанры, стили: мат. междунар. науч. симпозиума «Восьмые Лафонтеновские чтения». Серия “Symposium”. СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2002. Вып. 26.
  10. Каган М. С. Искусствознание и художественная критика: избранные статьи. СПб.: Петрополис, 2001.
  11. Кротов А. А. Дидро как историк философии // Вопросы философии. 2021. № 3.
  12. Мазурова Н. В. Первые работы по психологии слепых и глухих людей: «Письма» Д. Дидро. Историко-психологическая версия возникновения // Дефектология. 2004. № 1.
  13. Меркулова М. Г., Герасимова С. А. Литературные опыты энциклопедиста XVIII века: Жан-Франсуа Мармонтель // Научный диалог. 2022. Т. 11. № 8.
  14. Минеева И. Н. Литературно-художественное эссе как жанр учебной работы в высшей школе // Филологический класс. 2016. № 2 (44).
  15. Монтандон А. Гостеприимство: этнографическая мечта? 2004. URL: https://magazines.gorky.media/nlo/2004/1/gostepriimstvo-etnograficheskaya-mechta.html
  16. Панов А. А. 2005.02.019. Броссманн Р. Функции жанра диалога: Диалоги Платона и «Племянник Рамо» Дидро. Brossmann R. Funktionen der Dialogform: Platons Dialoge und Diderots Le Neveu de Rameau // PhiN: Philologie im Netz. – B., 2003. – N 26. – S. 1-36. Режим доступа: p26t1.htm // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7 «Литературоведение». 2005. № 2.
  17. Разумовская М. В. Роман-диалог и философский диалог у Дидро: синтез научного и художественного познания («Племянник Рамо» и «Сон Д’Аламбера») // Вестник Ленинградского университета. Серия 2. 1984. № 20. Вып. 4.
  18. Рош Д. Путешествия // Мир Просвещения. Исторический словарь / под ред. В. Ферроне и Д. Роша. М.: Памятники исторической мысли, 2003.
  19. Сементковский Р. И. Дени Дидро (1717-1784). Его жизнь и литературная деятельность. Биографический очерк. 1896. URL: https://thelib.ru/books/sementkovskiy_r/deni_didro_1717_1784_ego_zhizn_i_literaturnaya_deyatelnost-read.html
  20. Синельникова Г. П. Сатирические диалоги (разговоры) как оригинальный жанр журнальной публицистики XVIII века // Культура и текст. 1998. № 4.
  21. Albertan-Coppola S., Decote G. Profil – Diderot: Supplément au voyage de Bougainville: analyse littéraire de l’œuvre. P.: Hatier, 2006.
  22. André V. Diderot. Contes politiques et politique du conte // Féeries. Politique du conte. 2006. N. 3. DOI: 10.4000/feeries.149
  23. Laffitte M. Diderot: hésitations autour de la promesse (Histoire de Madame de la Carlière) // Revue romane. 1992. Vol. 27. N. 1.

Author information

Svetlana Anatolievna Gerasimova

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: February 13, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • Дени Дидро
  • аналитическое художественное эссе
  • диалоги
  • морализаторские повести
  • художественная критика
  • критический очерк
  • Denis Diderot
  • analytical literary essay
  • dialogues
  • moral tales
  • art criticism
  • critical essay

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)