• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Specifics of realisation of the motif “apotheosis” in E. O’Neill’s play “The Emperor Jones”

Abstract

The 1936 Nobel laureate Eugene O’Neill is recognised by many critics as the “father of American drama”. This certainly does not mean that there had been no theatre in America prior to the turn of the XX century, however, the heyday of American drama, its formation as an original, national phenomenon largely autonomous from European drama coincided with the appearance of E. O’Neill’s plays on the American stage. The aim of the study is to identify the features of functioning of the motif “apotheosis” in E. O’Neill’s play “The Emperor Jones”. In order to do so, the author of the paper conducts a comprehensive analysis of various components of the play, paying special attention to its imaginative dimension. Despite the significant number of academic papers devoted to the creative work of the American playwright, his inherent depth and unique style make it possible to find new, previously unexplored facets of his literary heritage. The motifs of E. O’Neill’s writings are among the little-studied issues. The motif “apotheosis” has not been considered before, which accounts for the scientific novelty of the paper. As a result of the study, the author identifies and describes the elements of E. O’Neill’s poetics in which the desired motif is seen, establishes a connection between the analysed narrative unit and the range of social problems of the play.

References

  1. Баранова К. М. Мотив «свобода» в романе М. Твена «Приключения Тома Сойера» // Традиции и инновации в лингвистике и литературоведении: межкаф. сб. науч. ст. / науч. ред. К. М. Баранова, О. Г. Чупрына. М.: Изд-во Московского государственного областного университета, 2018.
  2. Жаманова А. А. Семь смертных грехов Юджина О’Нила. Предвосхищение театра абсурда // Театр. Живопись. Кино. Музыка. 2011. № 1.
  3. Клейман Ю. А. Театр Юджина О’Нила и американская режиссура 1920-1930-х гг.: дисс. ... к. иск. СПб., 2010.
  4. Коренева М. М. Творчество Юджина О’Нила и пути американской драмы. М.: Наука/Интерпериодика, 1990.
  5. Литературная энциклопедия терминов и понятий / гл. ред. А. Н. Николюкин. М., 2001.
  6. Любимова Е. А. Юджин О’Нил и Джордж Крэм Кук – опыт творческого содружества: из истории театра «Провинстаун» // Проблемы зарубежного театра и театроведения: сб. тр. М., 1977.
  7. Паверман В. М. Американская драматургия 60-х годов XX века: динамика художественной формы // Дергачевские чтения – 2000. Русская литература: национальное развитие и региональные особенности: мат. междунар. науч. конф. (г. Екатеринбург, 10-11 октября 2000 г.). Екатеринбург, 2001.
  8. Пинаев С. М. Человек и судьба в драматургии Ю. О’Нила // Ученые записки Казанского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2014. Т. 156. № 2.
  9. Пропп В. Я. Морфология волшебной сказки. М.: Мартин, 2022.
  10. Римский В. Л. Мифы о Сталине и культе личности в сознании российских граждан и элиты // Общественные науки и современность. 2011. № 1.
  11. Ромм А. Американская драматургия первой половины XX века. Л.: Искусство, 1978.
  12. Шамина В. Б. Западноевропейские традиции в американской драме // Ученые записки Казанского университета. 2007. № 2.
  13. Шукунда С. З., Энгель Е. И. Апофеоз Вашингтона, или Культ личности по-американски // Вестник Московского университета. Серия 19 «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2013. № 3.
  14. Abdo D. M. ‘The Emperor Jones’: A struggle for individuality // The Eugene O’Neill Review. 2000. Vol. 24. No. 1/2.
  15. Alexander D. Eugene O’Neill’s last plays: Separating art from autobiography. Athens: University of Georgia Press, 2005.
  16. Bickham T. O. Sympathizing with sedition? George Washington, the British press, and British attitudes during the American War of Independence // The William and Mary Quarterly. 2002. Vol. 59. No. 1.
  17. Diggins J. P. Eugene O’Neill’s America: Desire under democracy. Chicago: University of Chicago Press, 2008.
  18. Dowling R. M. Critical companion to Eugene O’Neill: in 2 vols. N. Y.: Facts on File, 2009. Vol. 1-2.
  19. Fedorenko O. Ya., Mashoshina V. S. The concept of worthiness in E. O’Neill’s “All God’s Chillun Got Wings” // European Proceedings of Social and Behavioural Sciences: Conference Proceedings (Moscow, April 23-25, 2020). L.: European Publisher, 2020. Vol. 95.
  20. Holzer H. ‘Columbia’s noblest sons’: Washington and Lincoln in popular prints // Journal of the Abraham Lincoln Association. 1994. Vol. 15. No. 1.
  21. Paul H. American independence and the myth of the Founding Fathers // The Myths That Made America: An Introduction to American Studies / ed. by P. Heike. Bielefeld: Transcript Verlag, 2014.
  22. Saiz P. R. The colonial story in ‘The Emperor Jones’ // The Eugene O’Neill Review. 1993. Vol. 17. No. 1/2.

Author information

Olga Yaroslavovna Fedorenko

PhD

Moscow City Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: January 26, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • Ю. О’Нил
  • американская драма
  • мотив «апофеоз»
  • литературный образ
  • мифологизация
  • E. O’Neill
  • American drama
  • motif “apotheosis”
  • literary image
  • mythologisation

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)