• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Artistic originality of M. Ravenhill’s monodrama “The Experiment”

Abstract

The aim of the study is to identify the distinctive features of the monodrama “The Experiment” (2009) by the English writer M. Ravenhill. The paper examines the theoretical aspects of the monodrama, as well as carries out a comprehensive analysis of the text of the play from the perspective of its artistic originality. The analysis of the text made it possible to identify the artistic originality of the play, as well as some common, typological features of the dramatic compositions of a “plunge into the soliloquy” type (P. Pavis). The scientific novelty of the paper lies in the fact that M. Ravenhill’s monodrama has not previously been analysed from the perspective of its artistic specificity in both Russian and foreign science: this study is the first to consider in detail Mark Ravenhill’s play “The Experiment” and its artistic originality. As a result, we come to the conclusion that M. Ravenhill uses a special artistic strategy of the “theatre of cruelty”, combining the features of the classical monodrama with his own author’s modifications: the protagonist’s inner dialogue; change of the narrator; narration in the form of a stream of consciousness with violation of syntactic and logical norms; the reader’s/viewer’s identification with the image of an unreliable narrator; introduction of reminiscence as a leading visual and expressive technique.

References

  1. Агеева Н. А. Жанр монодрамы в современной отечественной драматургии: дисс. ... к. филол. н. Новосибирск, 2016.
  2. Евреинов Н. Н. Введение в монодраму. СПб.: Изд-во Н. И. Бутковской, 1909.
  3. Лавлинский С. П. Театральные идеи Николая Евреинова и современная «новая монодрама» / отв. ред. С. П. Лавлинский, А. М. Павлов // Поэтика русской драматургии рубежа XX-XXI веков: сб. науч. ст. Кемерово, 2011. Вып. 1-2.
  4. Меркулова М. Г. Теория английскости в контексте исследования творчества писателей-мультикультуралистов Великобритании // Язык и литература в проблематике современных гуманитарных наук: сб. науч. тр. по лингвистике и литературоведению. М.: ПРИНТИКА, 2021.
  5. Меркулова М. Г., Тропина Н. А. Полемика с драматургическими универсалиями в пьесе Марка Равенхилла «Фауст мертв»: когнитивный аспект // Когнитивные исследования языка. 2022. № 3 (50).
  6. Роднянская И. Б. Художественность // Литературная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николюкина. М.: Интелвак, 2001.
  7. Тропина Н. А. Интертекстуальные элементы в пьесе Марка Равенхилла “Shopping & F***ing” // Научный старт – 2022: сб. ст. магистрантов и аспирантов / отв. ред. Л. Г. Викулова. М.: Языки народов мира, 2022.
  8. Тропина Н. А. Социально-исторический контекст пьесы Марка Равенхилла “Shopping & F***ing” // #ScienceJuice2021: сб. ст. и тез. онлайн-конф. (г. Москва, 22-26 ноября 2021 г.) / сост. Е. В. Страмнова, С. А. Лепешкин. М.: ПАРАДИГМА, 2021.
  9. Хализев В. Е. Теория литературы: учебник. Изд-е 3-е, испр. и доп. М.: Высшая школа, 2002.
  10. Pavis P. Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis. Toronto: University of Toronto Press, 1998.
  11. Sierz A. Modern British Playwriting: The 1990s: Voices, Documents, New Interpretations. L.: Methuen Drama, 2012.
  12. Styan J. L. Drama: A Guide to the Study of Plays. N. Y., 2000.

Author information

Natalia Alekseevna Tropina

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: March 2, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • художественное своеобразие
  • монодрама
  • Марк Равенхилл
  • постмодернизм
  • драматургия
  • artistic originality
  • monodrama
  • Mark Ravenhill
  • postmodernism
  • dramaturgy

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)