• Original research article
  • May 17, 2023
  • Open access

Educational migrant discourse in Russia: Trends, communication strategies, social risks

Abstract

The aim of the study is to determine the peculiarities of communicative strategies in the texts of educational migrant discourse devoted to the teaching of migrant children in Russian schools. The scientific novelty of the study lies in gathering the relevant cultural information about the attitude to the issues of the educational migration of different social groups of Russian society based on the analysis of oral and written texts, including the materials obtained as a part of an associative experiment, for subsequent modelling of the system of value representations regarding this phenomenon in modern reality. The paper identifies the peculiarities of the texts devoted to the issues of teaching migrant children in the Russian scientific and periodical press and electronic mass media (teachers’ and parents’ blogs). As a result of analysing the texts devoted to the issues of migrant education in the Russian Federation, the communicative strategies of educational migrant discourse, which are marked by intolerance, migrantophobia and the predominance of erethism, have been identified. Considering the associative field “Migrant children”, the authors have found a high frequency of the respondents’ negative reactions to the stimulus word “migrant children”. Thus, the data obtained confirm that the relations between the participants of the educational process (educational migrants and Russian citizens) are characterised by social tension and conflict potential, making it difficult for migrant children to adapt and integrate into Russian schools.

References

  1. Белянкова Н. М. Обучение детей мигрантов как педагогическая проблема // Этнодиалоги. 2019. № 2 (58).
  2. Желтухина М. Р. Миграционная медиалингвистика: конфликт vs кооперация в мультикультурной коммуникации // Миграционная лингвистика в современной научной парадигме: медиационные практики: монография. Пермь: Изд-во Пермского государственного национального исследовательского университета, 2019.
  3. Зубарева Е. О. Номинативное поле концепта МИГРАНТ // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 4 (71).
  4. Куприна Т. В. Обучение детей мигрантов в школах России: проблемы и пути их решения // Многоязычие в образовательном пространстве. 2017. Т. 9.
  5. Лысова О. В., Абдуллина А. Ш., Лысов О. И. Особенности миграционного образовательного дискурса в глобальной информационной системе // Социально-гуманитарные знания. 2022. № 5.
  6. Раренко М. Б. Миграционная лингвистика и ее место в современных лингвистических исследованиях // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 6 «Языкознание. Реферативный журнал». 2021. № 1.
  7. Седлиныш Э. М. Исследование проблем языковой и социокультурной адаптации детей мигрантов в Санкт-Петербурге // Управленческое консультирование. 2019. № 4.
  8. Хухлаев О. Е. Этнонациональные установки московских старшеклассников в условиях совместного обучения с мигрантами // Психологическая наука и образование. 2009. № 1.
  9. Шлыкова Д. В. Проблемы социокультурной адаптации детей-мигрантов в школе // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. 2017. № 2 (42).
  10. Шустова С. В. Миграционная лингвистика и миграционный дискурс // Теоретическая и прикладная лингвистика. 2018. Т. 4. № 2.
  11. Шустова С. В., Зубарева Е. О., Хорошева Н. В. Дети-мигранты как социальные агенты миграционного дискурса // Шустова С. В., Зубарева Е. О., Хорошева Н. В., Костева В. М., Мощанская Е. Ю., Киндеркнехт А. С., Кёк Й. Миграционная лингвистика в современной научной парадигме: дискурсивные практики, перевод, дидактика: монография / науч. ред. д. филол. н., проф. О. А. Радченко; Пермский исследовательский университет. Пермь, 2020.
  12. Шустова С. В., Зубарева Е. О., Хорошева Н. В., Костева В. М., Мощанская Е. Ю., Киндеркнехт А. С., Кёк Й. Миграционная лингвистика в современной научной парадигме: дискурсивные практики, перевод, дидактика: монография / науч. ред. д. филол. н., проф. О. А. Радченко; Пермский исследовательский университет. Пермь, 2020.
  13. Шустова С. В., Исаева Е. В. Миграционная лингвистика: становление и развитие // Зубарева Е. О., Исаева Е. В., Иценко А. В., Костева В. М., Мощанская Е. Ю., Шустова С. В. Миграционная лингвистика в современной научной парадигме: монография / науч. ред. д. филол. н., проф. Т. И. Ерофеева. Пермь: Изд-во Пермского государственного национального исследовательского университета, 2019.
  14. Шустова С. В., Костева В. М., Хорошева Н. В. Мигрантский образовательный дискурс. Коммуникативные стратегии и тактики // Миграционная лингвистика. Научный журнал. 2019. № 1.

Author information

Olga Vasilievna Lysova

PhD

Birsk Branch of the Ufa University of Science and Technology

Amina Shakiryanovna Abdullina

Dr

Birsk Branch of the Ufa University of Science and Technology

Oleg Igorevich Lysov

Birsk Branch of the Ufa University of Science and Technology

About this article

Publication history

  • Received: January 29, 2023.
  • Published: May 17, 2023.

Keywords

  • образовательный мигрантский дискурс
  • интолерантные и толерантные тексты
  • мигрантофобия
  • концепт ДЕТИ-МИГРАНТЫ
  • ассоциативное поле
  • educational migrant discourse
  • intolerant and tolerant texts
  • migrantophobia
  • MIGRANT CHILDREN concept
  • associative field

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)