• Original research article
  • May 17, 2023
  • Open access

Persuasive potential of the linguistic means for advocating migration policy in the programme of the ‘Alternative for Germany’ party

Abstract

The aim of the study is to identify the means of creating a persuasive effect in the programme of the ‘Alternative for Germany’ (AfD) party. The scientific novelty of the study lies in the identification of persuasive tactics and linguistic means for representing the position of the AfD in relation to migration policy. As a result of the study, it has been found that in order to ensure a persuasive effect, the following tactics are used in the party’s programme: stating the problem, discrediting the opponent, pointing out ways to solve the problem, using a national stereotype, emphasising negative information, creating a ‘circle of strangers’, comparing German migration policy and that of the leading world powers, relying on pan-European democratic values, calling for change. The part of the text of the AfD programme devoted to the problems of migration is based on the antithesis that presupposes the opposition of the German key culture and various manifestations of foreign cultures. At the same time, one can clearly see an attempt to introduce such elements of meaning as ‘incompatibility’, ‘the need to counteract’ and ‘prohibition’ into the MIGRANT concept.

References

  1. Акопова Д. Р. Стратегии и тактики политического дискурса // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2013. № 6 (1).
  2. Белов В. Б. Актуальные партийно-политические тенденции в Германии // Научно-аналитический вестник Института Европы Российской академии наук. 2019. № 4 (10).
  3. Грибовский В. С. Ислам в повестке дня «Альтернативы для Германии» // Научно-аналитический вестник Института Европы Российской академии наук. 2018. № 4 (4).
  4. Коростелёва И. Н. «Альтернатива для Германии» как ответ на миграционный кризис в Германии // Вестник Томского государственного университета. История. 2018. № 54.
  5. Несветайлов А. В. Персуазивные стратегии и тактики в политическом дискурсе Постоянного представителя США, посвященном урегулированию политического кризиса на Украине // Электронный научный журнал. 2016. № 12-2 (15).
  6. Рюкова А. Р., Филимонова Е. А. Языковые способы реализации персуазивности // Вестник Башкирского университета. 2016. Т. 21. № 2.
  7. Смирнова И. В. Использование языковых средств речевой манипуляции для реализации персуазивной стратегии в текстах программ испанских политических партий // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Вопросы образования: языки и специальность». 2014. № 2.
  8. Степанова Н. В. Персуазивность vs эвазивность: стратегии в современном политическом интервью // Дискурс. 2019. Т. 5. № 3.
  9. Стракевич А. А. «Старые» и «новые» правые популисты в Западной Европе (на примере «Альтернативы для Германии» и «Австрийской партии свободы») // Россия и современный мир. 2019. № 2 (103).
  10. Федина А. В. Испытание ценностями: проблема беженцев и политические перспективы «Альтернативы для Германии» // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Политология». 2018. Т. 20. № 1.
  11. Чернявская В. Е., Логинова И. Ю. Программа политической партии как персуазивный текст // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2005. Т. 5. № 11.
  12. Blank M. “Wir Schaffen Das!”? Spatial Pitfalls of Neighborhood-Based Refugee Reception in Germany. A Case Study of Frankfurt-Rödelheim // Social Sciences. 2019. Vol. 8 (5).
  13. Bohrer B., Friehs M.-Th., Schmidt P., Weick S. Contacts between Natives and Migrants in Germany: Perceptions of the Native Population since 1980 and an Examination of the Contact Hypotheses // Social Inclusion. 2019. Vol. 7. Iss. 4.
  14. Cap P. Discourse Studies: Between Social Constructionism and Linguistics. A Critical Overview // Topics in Linguistics. 2019. Vol. 20 (2).
  15. Eickhof I. Antimuslimischer Rassismus in Deutschland. Theoretische Überlegungen. Berlin: Wissenschaftlicher Verlag Berlin, 2010.
  16. Hamann U., Karakayali S. Practicing Willkommenskultur: Migration and Solidarity in Germany // Intersections. East European Journal of Society and Politics. 2016. Vol. 2 (4).
  17. Schmid H.-J. Why Cognitive Linguistics Must Embrace the Social and Pragmatic Dimensions of Language and How It Could Do So More Seriously // Cognitive Linguistics. 2016. Vol. 27 (4).
  18. Vollmer B. A., Karakayali S. The Volatility of the Discourse on Refugees in Germany // Journal of Immigrant & Refugee Studies. 2017. Vol. 16 (1).

Author information

Natalia Anatolyevna Katalkina

PhD

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

Julia Nikolaevna Karyakina

PhD

Alexander I Petersburg State Transport University

Elena Anatolyevna Ripacheva

PhD

Alexander I Petersburg State Transport University

About this article

Publication history

  • Received: March 15, 2023.
  • Published: May 17, 2023.

Keywords

  • миграционная политика
  • партия «Альтернатива для Германии» (АдГ)
  • персуазивный эффект
  • персуазивные стратегии
  • персуазивные тактики
  • migration policy
  • Alternative for Germany (AfD) party
  • persuasive effect
  • persuasive strategies
  • persuasive tactics

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)