• Original research article
  • June 15, 2023
  • Open access

Varieties of a German joke about women as a media text

Abstract

The paper deals with the study and description of various types of German jokes about women on the Internet. An attempt is made to outline the place of this genre in discursive linguistics, as well as to define humorous media discourse. The research aims to provide a classification of jokes about women found in the German-language Internet space. The scientific novelty lies in taking a new approach to the definition of media space jokes as a part of humorous media discourse, as well as in systematizing jokes about women taking into account the way they are communicated on the Internet. As a result, based on the practical material (more than 500 plots featuring women), two main groups have been identified: jokes-borrowings that have found their way to the Internet from other spheres of communication and media jokes. It has been revealed that the humorous plots belonging to the first group prevail on the Internet (70% of the practical material), these are represented by either an independent text on Internet sites or by an image with a text field. All the examples, in turn, have a different structure: short stories, short dialogues, humorous questions and maxims. The jokes belonging to the second group (30% of the material) are creolized humorous texts, among which there are demotivators, memes, advice, comics, chats.

References

  1. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. М.: Флинта, 2008.
  2. Желтухина М. Р. Специфика речевого воздействия тропов в языке СМИ: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2004.
  3. Зиновьева Н. А. Воздействие мемов на интернет-пользователей: типология интернет-мемов // Вестник экономики, права и социологии. 2015. № 1.
  4. Карасик В. И. Языковой круг. Личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2004.
  5. Кожемякин Е. А. Массовая коммуникация и медиадискурс: к методологии исследования // Научные ведомости. Серия «Гуманитарные науки». 2010. № 12 (83). Вып. 6.
  6. Коновалова М. В. Медиадискурс и подходы к его изучению // Вестник Челябинского государственного университета. 2015. № 27 (382).
  7. Костомаров В. Г. Наш язык в действии: очерки современной русской стилистики. М.: Гардарики, 2005.
  8. Кулинич М. А. Семантика, структура и прагматика англоязычного юмора: дисс. … д. культ. н. М., 2000.
  9. Курганов Е. Похвальное слово анекдоту. СПб.: Изд-во журнала «Звезда», 2001.
  10. Левченко М. Н., Изгаршева А. В. Креолизованный текст в системе «Интернет» // Вестник Московского государственного областного университета. 2018. № 4.
  11. Лутовинова О. В. Демотиватор как вид сетевого творчества // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2016. № 3.
  12. Миловская Н. Д. Юмор немецкого этноса. Языковой бытовой анекдот. Иваново: Изд-во Ивановского государственного университета, 2014.
  13. Нефедова Л. А. Лексика немецкой письменной речи как отражение гендерного многообразия // Германистика 2021: nove et nova: мат. IV междунар. науч. конф. М.: Изд-во Московского государственного лингвистического университета, 2021.
  14. Петренко С. Н. Пирожки и порошки: сетевая поэзия между фольклором и литературой // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2014. № 7 (92).
  15. Слышкин Г. Г. Лингвокультурные концепты и метаконцепты: автореф. дисс. … д. филол. н. Волгоград: Перемена, 2004.
  16. Смагина Е. С. Невербальные способы воздейственности в интернет-коммуникации // Метеор-Сити. 2017. № 2.
  17. Солганик Г. Я. К определению понятий «текст» и «медиатекст» // Вестник Московского университета. Серия 10 «Журналистика». 2005. № 2.
  18. Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция // Оптимизация речевого воздействия. М.: Высшая школа, 1990.
  19. Сычев А. А. Юмор в интернет-коммуникации: социокультурный аспект. 2004. URL: https://silver-harbor.clan.su/_fr/0/sychev.pdf
  20. Тырыгина В. А. Проблема жанра в массово-информационном дискурсе: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2008.
  21. Цыганова Н. Д. Игровая неологизация в формате креолизованного текста // Экология языка и коммуникативная практика. 2019. №1.
  22. Шмелева Е. А., Шмелев А. Д. Русский анекдот в XXI веке (трансформации речевого жанра) // Жанры речи: сб. ст. Саратов, 2005. Вып. 4.
  23. Шмелева Е. А., Шмелев А. Д. Русский анекдот: текст и речевой жанр. М.: Языки славянской культуры, 2002.
  24. Щурина Ю. В. Классификация комических речевых жанров коммуникативного пространства Интернета // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2014. № 2 (87).
  25. Prisyazhnyuk T., Zilova E. Media Discourse in the Context of Value Studies // CBU International Conference on Innovation, Technology Transfer and Education (Prague, February 3-5, 2014). Prague: Central Bohemia University, 2014.

Author information

Anna Sergeyevna Ukhova

Ivanovo State University

About this article

Publication history

  • Received: April 11, 2023.
  • Published: June 15, 2023.

Keywords

  • интернет-пространство
  • медиатекст
  • креолизованный текст
  • юмористический медиадискурс
  • анекдот о женщине
  • Internet space
  • media text
  • creolized text
  • humorous media discourse
  • joke about a woman

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)