• Original research article
  • June 15, 2023
  • Open access

Speech portrait of M. Gorky: Stylistic features of written communication in his correspondence with V. Posse (1898-1901)

Abstract

The research aims to characterise the epistolary style of M. Gorky using the material of his correspondence with V. Posse, a significant figure in the literary process at the turn of the century. Questions of a philosophical and ideological nature, problems of artistic creativity, publishing policy, personal relationships were raised in the letters to Posse, which led to the combination of features characteristic of different styles of speech within the same letter. The scientific novelty consists in proving the thesis that the communicative and pragmatic features of Gorky’s epistolary text are directly dependent on the personality of the addressee, the content of the issues discussed, the time and place of its writing, as well as the historical and personal situation faced by the addresser. The attained results have shown that Gorky’s speech portrait is a textual structure that has consistency and reflects the peculiarities of his written communication style. The system-forming elements of the speech portrait are: the orientation to the addressee’s utterance, the presence of micro-plots related to the discussion of the socio-political situation, the characteristics of the participants in the literary process in the text, the paradox technique that aggravates the situation of a dialogue-dispute, the introduction of scattered heteroglossia, indirect speech instead of quotation into the text of the letter, the stylistic heterogeneity of the utterance, the use of vernacular vocabulary.

References

  1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / сост. С. Г. Бочаров; примеч. С. С. Аверинцев и С. Г. Бочаров. М.: Искусство, 1979.
  2. Быстрова О. В. Горьковский период // Три века «Литературной газеты»: антология. М.: Литературная газета, 2011.
  3. Виноградов В. В. О языке художественной литературы. М.: Гослитиздат, 1980.
  4. Заика С. В. Творчество А. М. Горького и проблемы литературной преемственности: 90-е – начало 900-х годов // Русская литература. 1982. № 1.
  5. Захарова В. Т. Роль русского Севера в формировании социально-исторических воззрений М. Горького (по роману «Жизнь Клима Самгина») // М. Горький: уроки истории. Горьковские чтения – 2014: мат. ХХХVI междунар. науч. конф. Н. Новгород: БегемотНН, 2018.
  6. Игнатова И. В. П. Буренин в «Новом времени» (1876-1900) // Новое литературное обозрение. 2012. № 118.
  7. Кант И. Доказательство бытия Бога. М.: АСТ, 2021.
  8. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 7-е. М.: ЛКИ, 2010.
  9. Леорда С. В. Речевой портрет современного студента: автореф. дисс. ... к. филол. н. Саратов, 2006.
  10. Лотман Ю. М. Анализ поэтического текста. Л.: Просвещение, 1972.
  11. Мартьянова С. А. Образ человека в литературе: от типа к индивидуальности и личности. Владимир: Изд-во Владимирского государственного педагогического университета, 1997.
  12. Матвеева Г. Г., Зюбина И. А. Речевая привычка как основа речевого портрета говорящего (на материале британского политического дискурса) // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2016. Т. 15. № 4.
  13. Муратова К. Д. Эпистолярное наследие М. Горького // Русская литература. 1988. № 2.
  14. Овчаренко А. И. Письма Максима Горького // Горький М. Полное собрание сочинений. Письма: в 24-х т. М.: Наука, 1997. Т. 1. Письма 1888-1899.
  15. Петрова М. Г. Примечания к 1 тому // Горький М. Полное собрание сочинений. Письма: в 24-х т. М.: Наука, 1997. Т. 1. Письма 1888-1899.
  16. Примочкина Н. Н. Демонология в художественном мире М. Горького // Мировое значение творчества М. Горького. М.: Изд-во Института мировой литературы им. А. М. Горького Российской академии наук, 2020. Вып. 15 / под ред. Л. А. Спиридоновой.
  17. Роле С. О рецепции раннего Горького // Максим Горький и литературные искания XX столетия. Горьковские чтения – 2002. Н. Новгород, 2004.
  18. Спиридонова Л. М. Горький – мыслитель, художник. М.: Изд-во Института мировой литературы им. А. М. Горького Российской академии наук, 2022.
  19. Уртминцева М. Г. Псевдоним в публицистике М. Горького (по неопубликованным материалам газеты «Нижегородский листок») // Мировое значение творчества М. Горького. Горьковские чтения – 2018: мат. ХХХVIII междунар. науч. конф. Н. Новгород: БегемотНН, 2018.
  20. Уртминцева М. Г. Эпистолярный дискурс М. Горького (1901-1902): к вопросу о способах дешифровки культурного кода // Слово. Текст. Источник: методология современного гуманитарного исследования: мат. междунар. науч. конф. (г. Москва, 2-3 декабря 2020 г.). М.: Изд-во Российского государственного университета им. А. Н. Косыгина (Технологии. Дизайн. Искусство), 2020.
  21. Хализев В. Е. Теория литературы. Изд-е 6-е, испр. М.: Академия, 2013.
  22. Шуган О. В. Рассказ М. Горького «Челкаш» (новый аспект) // Максим Горький – художник: проблемы, итоги, перспективы изучения. Горьковские чтения – 2000 (г. Нижний Новгород, 27-28 марта 2000 г.). Н. Новгород: Изд-во Нижегородского государственного университета им. Н. И. Лобачевского, 2002.
  23. Язикова Ю. С. Проблема ницшеанства М. Горького (лингвистический аспект) // Нижегородское горьковедение: история и современность: сб. науч. ст. Н. Новгород: БегемотНН, 2018.

Author information

Narine Joraevna Karakhanyan

Lobachevski State University of Nizhny Novgorod

About this article

Publication history

  • Received: April 20, 2023.
  • Published: June 15, 2023.

Keywords

  • М. Горький
  • В. Поссе
  • индивидуальный стиль
  • эпистолярный текст
  • речевой портрет
  • M. Gorky
  • V. Posse
  • individual style
  • epistolary text
  • speech portrait

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)