• Original research article
  • July 10, 2023
  • Open access

Epigraphs in the Russian memoir texts of the second half of the XVIII century – the early XIX century

Abstract

The paper is devoted to the study of the corpus of texts of Russian memoiristics belonging to the second half of the XVIII century – the early XIX century in the aspect of fictionalization. The epigraph is understood as one of the obvious and potential reader – oriented signs of the author’s awareness not only in relation to the content of memories (selection of facts for description, ways of expressing a point of view, etc.), but also to the literary form of memoirs. The aim of the research is to identify the metatext function of epigraphs in the Russian memoir texts of the second half of the XVIII century – the early XIX century. The paper outlines the corpus of memoir texts of the specified period with epigraphs, analyzes the literary and cultural genesis of memoir epigraphs, determines the place of the epigraph in the meta-textual frame of a memoir work. Special attention is paid to the correlation of epigraphs with the original cultural and literary context. The scientific novelty lies in identifying the functional repertoire of the memoir epigraph as a reader-oriented author’s sign, as well as in studying works that have not been previously considered in the aspect of the poetics of a memoir text (T. P. Kalashnikov, I. O. Ostrozhsky-Lokhvitsky, A. de Palmier). As a result, it has been proved that the appearance of epigraphs in Russian memoiristics in the second half of the XVIII century – the early XIX century is a marker of the general process of fictionalization of the memoir narrative.

References

  1. Безрукова М. В. К вопросу о художественном своеобразии «Пригожей поварихи» М. Д. Чулкова на фоне европейской романной традиции XVIII века // Балтийский гуманитарный журнал. 2018. Т. 7. № 1 (22).
  2. Билинкис М. Я. Русская проза XVIII века: документальные жанры. Повесть. Роман. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского государственного университета, 1995.
  3. Киселев Н. Святой Иосиф Песнописец и его творения в славянской традиции. М.: ПРОБЕЛ-2000, 2015.
  4. Коптева Э. И. Роль эпиграфов в автобиографическом повествовании Д. И. Фонвизина «Чистосердечное признание в делах моих и помышлениях» // Омский научный вестник. 2012. № 4.
  5. Коровин В. И. Князь Иван Долгоруков и «Капище моего сердца» // Долгоруков И. М. Капище моего сердца. М.: Наука, 1997.
  6. Кочеткова Н. Д. Литература русского сентиментализма (Эстетические и художественные искания). СПб.: Наука, 1994.
  7. Приказчикова Е. Е. «Духовный рыцарь» И. В. Лопухин: диалог с властью и совестью // Quaestio Rossica. 2018. Vol. 6. No. 3.
  8. Растягаев А. В. Чистосердечный Фонвизин // Знание. Понимание. Умение. 2009. № 5. Филология. URL: http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2009/5/Rastiagaev/index.php
  9. Савкина И. Разговоры с зеркалом и зазеркальем: автодокументальные женские тексты в русской литературе первой половины XIX века. М.: НЛО, 2007.
  10. Солодянкина О. Ю. Уроки жизни в мемуарной прозе князя И. М. Долгорукова // Диалог со временем. 2020. Вып. 73.
  11. Стричек А. Денис Фонвизин. Россия эпохи Просвещения. М.: Прометей, 1994.

Author information

Oksana Anatolievna Farafonova

PhD

Novosibirsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: April 29, 2023.
  • Published: July 10, 2023.

Keywords

  • русская мемуаристика
  • эпиграф
  • метатекст
  • авторский знак
  • беллетризация мемуаристики
  • Russian memoiristics
  • epigraph
  • metatext
  • author’s sign
  • fictionalization of memoiristics

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)