• Original research article
  • July 10, 2023
  • Open access

Frame modeling of the HEALTHY LIFESTYLE domain in the Arabic media discourse

Abstract

The work studies the content of the HEALTHY LIFESTYLE domain in the Arabic linguistic consciousness through the use of methods of frame, conceptual and contextual analysis of the vocabulary belonging to the domain under consideration. The collective, culturally and nationally conditioned understanding of this domain is examined. The aim of the paper is to build a frame model of the HEALTHY LIFESTYLE domain in the Arabic-language media discourse. Frames, subframes and slots revealing the content and structure of the vocabulary of the HEALTHY LIFESTYLE domain (نمط الحياة الصحية) in the studied worldview, as well as the features of its verbalization in the Arabic-language media discourse are identified and analyzed. The paper is novel in that it is the first to categorize and parameterize the HEALTHY LIFESTYLE domain in media texts in Arabic linguoculture based on frame analysis. As a result, the research revealed the objective essential features of the HEALTHY LIFESTYLE domain at the semantic level, classified its nuclear and peripheral features and provided a description of the experience of modeling the HEALTHY LIFESTYLE domain using frame structure.

References

  1. Бацуева В. С. Категоризация здорового образа жизни в современном английском языке: дисс. … к. филол. н. Омск, 2005.
  2. Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика: курс лекций по английской филологии. Изд-е 2-е, стер. Тамбов: Изд-во Тамбовского университета, 2001.
  3. Добросклонская Т. Г. Медиадискурс как объект лингвистики и межкультурной коммуникации // Вестник Московского университета. Серия 10 «Журналистика». 2006. № 2.
  4. Желтухина М. Р. Медиавоздействие на сознание и поведение адресата // Вестник Центра международного образования Московского государственного университета. Филология. Культурология. Педагогика. Методика. 2014. № 4.
  5. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004.
  6. Корниенко Е. Р. Дискурс как когнитивный механизм // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Филология. Журналистика». 2019. Т. 19. Вып. 4.
  7. Королькова А. С. Прагматико-семантический потенциал единиц концептосферы «Здоровый образ жизни» (на материале современного медиадискурса): дисс. ... к. филол. н. Н. Новгород, 2022.
  8. Машлыкина Н. Д., Сидорова И. Г. Лингвопрагматические средства репрезентации ЗОЖ в англоязычных и русскоязычных гипертекстах (на материале текстов интернет-сайтов фитнес-центров) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 11.
  9. Минский М. Фреймы для представления знаний / пер. с англ. М.: Энергия, 1979.
  10. Петкау А. Ю. Концепт ЗДОРОВЬЕ: модификация когнитивных признаков (по данным газетных и рекламных текстов советского и постсоветского периодов): дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2015.
  11. Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. М.: ACT; Восток – Запад, 2007.
  12. Туленинова Л. В. Концепты ЗДОРОВЬЕ и БОЛЕЗНЬ в английской и русской лингвокультурах: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2008.
  13. Усачева А. Н. Лингвистические параметры концепта СОСТОЯНИЕ ЗДОРОВЬЯ в современном английском языке: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2002.
  14. Хахалова С. А. Специфика взаимосвязи перцептов, репрезентаций, фреймов и концептов в ментальной модели мира // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 4.
  15. Шевякина С. В. Лингвостилистические параметры интернет-дискурса психологии ЗОЖ // Гуманитарный научный вестник. 2020. № 3.

Author information

Zuriet Nurbievna Kodzova

Adyghe State University, Maykop

About this article

Publication history

  • Received: April 4, 2023.
  • Published: July 10, 2023.

Keywords

  • предметная область
  • фреймовая модель
  • фрейм
  • лексика с семантикой здорового образа жизни
  • арабская лингвокультура
  • domain
  • frame model
  • frame
  • healthy lifestyle vocabulary
  • Arabic linguoculture

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)