• Original research article
  • July 10, 2023
  • Open access

The reader’s strategies for overcoming cognitive dissonance in the perception of characters’ images in the novel “Apollo Bezobrazov” by B. Yu. Poplavsky

Abstract

The aim of the study is to determine the specifics of the mental procedures associated with the reader’s change in psychological attitude to the character’s image and resistance to imagination as alternative strategies for overcoming cognitive dissonance in the perception of the novel “Apollo Bezobrazov” by B. Yu. Poplavsky. The choice of this research material is predetermined by the fact that in this text, both strategies reveal different degrees of intensity, there are zones in which changes in the reader’s psychological attitude to the character’s image are not consistently determined, while resistance to imagination is weak. The scientific novelty of the study lies in the fact that the mediated nature of dissonance is established: it is a consequence of friction between the reader and the character’s worldview. The results showed that the reader’s cognitive dissonance is a key mechanism for the perception of B. Yu. Poplavsky’s fiction narrative, especially when focusing on the characters’ implicit internal contradictions. The reader’s cognitive empathy with the protagonist is activated by the author by manipulating narrative transitions from the narrator’s omniscient focus on the protagonist’s views from within (or internal focuses) to his direct speech.

References

  1. Абраменко Е. В., Евсюкова Т. В. Категории метатекста и времени как прагматический способ смыслообразования в научно-фантастическом повествовании Курта Воннегута. Ростов н/Д: Индивидуальный предприниматель Беспамятнов Сергей Владимирович, 2022.
  2. Геворкян С. С. Повествовательная техника рассказчика в романе Дж. Хеллера «Поправка-22»: беспристрастность, иллюзия, контраст // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 6.
  3. Земляная А. С., Ласкова М. В. Полифония голосов как средство реализации когезии художественного текста. Ростов н/Д: Изд-во Южного федерального университета, 2017.
  4. Иштоян К. Г. Изоморфизм категорий времени и пространства в романе Д. Делило «Падающий человек» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 15. Вып. 10.
  5. Капитонова Н. С. Речевые кластеры как прагматический механизм смыслообразования в тексте романа Дж. Джойса «Улисс». Ростов н/Д: АкамемЛит ТМ (ИП Ковтун С. А.), 2023.
  6. Кудряшов И. А. Образность как смыслопорождающая категория в романе К. Воннегута «Бойня номер пять» // Гуманитарные исследования. 2022. № 3 (83).
  7. Кудряшов И. А. Роман Б. Поплавского «Домой с небес» как форма социального дискурса: лексико-синтаксическая перспектива // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2013. № 15.
  8. Кудряшов И. А. Функции повтора с семантически ослабленным последующим компонентом в идиодискурсе Бориса Поплавского // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2014. № 16.
  9. Кудряшов И. А., Диденко А. Б. Семиотическая экспликация моделей идеологически альтернативных социумов в антиутопии Е. И. Замятина «Мы» // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2023. № 1.
  10. Кудряшов И. А., Туранова А. Ю. Проблема читательского отождествления с образом персонажа на когнитивном уровне восприятия художественного повествования (на материале прозы Б. Ю. Поплавского) // Гуманитарные исследования. 2022. № 4 (84).
  11. Ларина Т. Ю. Интерпретация текста: объективность vs субъективность (на примере короткого рассказа К. Мэнсфилд «Психология») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 12-4 (78).

Author information

Anastasiya Yurievna Turanova

Southern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: May 17, 2023.
  • Published: July 10, 2023.

Keywords

  • когнитивный диссонанс
  • читательское отождествление с образом персонажа
  • коммуникативная стратегия читателя
  • авторский воображаемый универсум
  • эмпатия
  • cognitive dissonance
  • reader’s identification with the character’s image
  • reader’s communicative strategy
  • author’s imaginary universe
  • empathy

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)