• Original research article
  • August 14, 2023
  • Open access

English textbook as a creolised hypertext: Structure and pragmatics

Abstract

The research aims to identify the hypertextual characteristics of an authentic training package in English that contribute to information transmission and perception. The research is novel in that it is the first to present and analyse an authentic training package in English as a hypertext that exists not only in print (course book, teacher’s pack, self-study pack), but also online (e-portfolio). In addition, the paper identifies its hypertextual characteristics. The author examines the system of transitions between linearly organised creolised texts (hypotexts) in the nonlinear structure of the textbook. A wide system of transitions, represented by the table of contents, the wording of an educational task, creolisation elements, contributes not only to the logical movement from one section to another, but also allows students to choose their trajectory of movement, thereby activating cognitive processes. An authentic training package in English is considered as a creolised (semiotically complicated) text, where a verbal sign and a nonverbal sign, synthesised, form a hypertextual space. The definition of a textbook as a hypertext is also given. The research findings showed that an English textbook is a semiotically complex non-linearly organised structure – hypertext, which possesses a number of characteristics, such as: nonlinearity, hypertextuality, closeness, polycode nature, multimediality and interactivity.

References

  1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1986.
  2. Болотина М. А., Зубович М. С. Лингвопрагматические характеристики виртуального дискурса // Миссия образования – мир будущего: достижения и перспективы: мат. ХХ юбилейной междунар. науч.-практ. конф. (г. Калининград, 24 августа 2020 г.). Калининград: Изд-во Балтийского федерального университета имени Иммануила Канта, 2021.
  3. Волкова З. Н. Проблемы текста с позиции М. М. Бахтина и современная теория сверхтекста // Конференциум АСОУ: сб. науч. тр. и мат. науч.-практ. конф. М.: Изд-во Академии социального управления, 2017. Вып. 3.
  4. Дедова О. В. Лингвосемиотический анализ электронного гипертекста (на материале русскоязычного Интернета): автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2006.
  5. Деррида Ж. О грамматологии / пер. с фр. и вст. ст. Н. Автономовой. М.: Ad Marginem, 2000.
  6. Ковалева Н. Ф. Комментарии к художественному тексту как лингвистический гипертекст: дисс. … к. филол. н. Самара, 2004.
  7. Куликова И. В. Учебный гипертекст как средство обучения построению высказывания (английский язык, неязыковой вуз): автореф. дисс. … к. пед. н. Тамбов, 2007.
  8. Купер И. Р. Гипертекст как способ коммуникации // Социологический журнал. 2000. № 1-2.
  9. Лотман Ю. М. Культура и взрыв. М.: Гнозис; Прогресс, 1992.
  10. Лотман Ю. М. Человек – текст – семиосфера – история. М.: Языки русской культуры, 1996.
  11. Лутовинова О. В. Гипертекст: понятие, основные характеристики, возможные подходы к лингвистическому анализу // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2009. № 5 (39).
  12. Мартыненко Е. В., Чкана Я. О. Об особенностях использования рабочей тетради при подготовке будущих учителей математики в педагогических университетах // Математическое образование: современное состояние и перспективы (к 100-летию со дня рождения д. пед. н., проф., заслуженного работника высшей школы БССР Абрама Ароновича Столяра): мат. междунар. науч. конф. (г. Могилев, 20-21 февраля 2019 г.). Могилев: Изд-во Могилевского государственного университета имени А. А. Кулешова, 2019.
  13. Масалова М. В. Гипертекстуальность как имманентная текстовая характеристика: автореф. дисс. … к. филол. н. Ульяновск, 2003.
  14. Махов А. С. Типология художественных гипертекстов на основе немецкоязычных интернет-сайтов: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2010.
  15. Негуторов В. В. Гипертекст как феномен современного общества: автореф. дисс. … к. филос. н. Краснодар, 2003.
  16. Покалюхина М. В. О роли читателя при использовании паратекстовых элементов в качестве гипертекста // Гипертекст как объект лингвистического исследования: мат. III междунар. науч.-практ. конф. (г. Самара, 20 июня 2013 г.) / Поволжская государственная социально-гуманитарная академия; отв. ред. С. А. Стройков. Самара: Изд-во Самарского государственного социально-педагогического университета, 2013.
  17. Рязанцева Т. И. О категориях гипертекста // Медиалингвистика. 2019. Т. 6. № 3.
  18. Соколова А. Ю., Соколов Ф. А., Сорокин Ю. И. Гипертекст как основа электронных учебников // Социально-гуманитарный вестник: всерос. сб. науч. тр. Краснодар: Изд-во Краснодарского центра научно-технической информации, 2019. Вып. 25.
  19. Стройков С. А. Анализ элементов параграфемики англоязычного электронного гипертекста // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2016а. № 3.
  20. Стройков С. А. Лингвопрагматические характеристики англоязычного электронного лексикографического гипертекста (на материале словаря-энциклопедии “The Free Dictionary”): автореф. дисс. … к. филол. н. Самара, 2008.
  21. Стройков С. А. Типологические характеристики полисемиотического гипертекста Гарвардского университета // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016b. № 11-1 (65).
  22. Субботин М. М. Гипертекст. Новая форма письменной коммуникации. М.: ВИНИТИ, 1994.
  23. Чертов В. Ф., Журавлев В. П. Расширение диапазона навигационных функций современного учебника литературы // Наука и школа. 2019. № 4.
  24. Шамшина А. И. Элементы визуализации в англоязычном методическом дискурсе: взгляд студентов (на материале учебника “Oxford English Grammar Course”) // Поволжский педагогический вестник. 2022. Т. 10. № 4 (37).
  25. Шехтман Н. А. От повествования к гипертексту и нарративу. Оренбург: Изд-во Оренбургского государственного педагогического университета, 2014.
  26. Штыров А. В. Формирование умения чтения гипертекстов у студентов исторического факультета педагогического вуза как средство развития информационной компетентности будущих преподавателей истории // Грани познания. 2012. № 5 (19).
  27. Щербин В. К. Словарные истоки практики нелинейного письма // Веснік Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя 4 «Філалогія. Журналістыка. Педагогіка». 2003. № 2.
  28. Эпштейн В. Л. Гипертекст – новая парадигма информатики // Автоматика и телемеханика. 1991. № 11.
  29. Эпштейн В. Л. Электронная гиперкнига – новая эпоха в истории науки и обучения // Проблемы управления. 2005. № 5.
  30. Эпштейн М. Н. Конструктивный потенциал гуманитарных наук: могут ли они изменять то, что изучают? // Философские науки. 2008. № 12.

Author information

Antonina Igorevna Shamshina

Samara State University of Social Sciences and Education

About this article

Publication history

  • Received: May 3, 2023.
  • Published: August 14, 2023.

Keywords

  • англоязычный методический дискурс
  • учебник английского языка
  • семиотически осложненный (креолизованный) текст
  • гипертекст
  • English-language methodological discourse
  • English textbook
  • semiotically complicated (creolised) text
  • hypertext

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)