• Original research article
  • August 22, 2023
  • Open access

Language implementation of persuasiveness in political discourse (by the example of parliamentary debates in the German Bundestag)

Abstract

Within the framework of political discourse, language acts as one of the tools of the struggle for power and its functioning is possible due to the implementation of certain strategies and tactics. The aim of the study is to identify and describe the communication tools used by politicians in parliamentary communication to manipulate the consciousness of recipients and to implement image-supporting or image-breaking intentions. The study is novel in that it is the first to consider the tactics of persuasion as a way of modelling the image of parties in two directions, namely, the focusing of the positive aspects of the image of one’s own party and the shortcomings of the opponent’s party or the defocusing of one’s own image shortcomings and the advantages of the competitor. As a result of the study, it was possible to identify a set of linguistic means (grammatical, lexical and stylistic) that serve to implement persuasiveness in institutional debates in order to focus and defocus advantages and disadvantages as basic cognitive operations to maintain and disrupt the image of politicians and the political parties they represent.

References

  1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / сост. С. Г. Бочаров; примеч. С. С. Аверинцев, С. Г. Бочаров. М.: Искусство, 1986.
  2. Быкова Е. В. Политический дискурс «до» и «после»: антиномия номинаций субъекта в массмедиа // Верхневолжский филологический вестник. 2018. № 1.
  3. Грошев И. В., Горбенко А. В., Антоненко И. В., Воронин В. Н. Особенности влияния электоральных свойств кандидатов на голосовательное поведение избирателей // Вестник университета. 2019. № 3.
  4. Ионин Л. Г. Общество меньшинств: политкорректность в современном мире. М.: Издательский дом Государственного университета – Высшей школы экономики, 2010.
  5. Иссерс О. С. Речевое воздействие: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2009.
  6. Колесникова С. М. Градуальность в системе русского языка. М.: Флинта, 2018.
  7. Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. М.: ЛКИ, 2017.
  8. Молодыченко Е. Н. Аксиологические основания политического дискурса // Terra Linguistica. 2015. № 3 (215).
  9. Нейман В. Н. Стратегии убеждения в предвыборном дискурсе политиков Российской Федерации и Чешской Республики // Международный научно-исследовательский журнал. 2022. № 8 (122).
  10. Никонова Ж. В., Соловьева Е. В. Лингвокультурная специфика современного немецкого политического дискурса (на примере текстов дебатов в бундестаге) // Политическая лингвистика. 2019. № 2.
  11. Чудинов А. П. Очерки по современной политической метафорологии: монография. Екатеринбург: Изд-во Уральского государственного педагогического университета, 2013.
  12. Шапочкин Д. В. Политический дискурс: когнитивный аспект: монография. Тюмень: Изд-во Тюменского государственного университета, 2018.
  13. Шейгал Е. И. Структура и границы политического дискурса // Филология: сб. ст. Краснодар, 1998. Вып. 14.
  14. Aha S. Persuasive Strategien in politischen Reden. Eine Analyse der Fernsehansprache von Angela Merkel zur Corona-Pandemie. München: GRIN Verlag, 2020.
  15. Bäumel J. Politische Kommunikation – Die Kunst des Scheins und seine Halbwertzeit // Information – Wissenschaft & Praxis. 2014. Bd. 65 (3). https://doi.org/10.1515/iwp-2014-0032
  16. Girnth H., Burggraf S. Narration und Persuasion in der politischen Rede // Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik. 2019. Bd. 49 (3). https://doi.org/10.1007/s41244-019-00124-4
  17. Girnth H., Spieß C. Strategien politischer Kommunikation. Pragmatische Analysen. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2006.
  18. Glauninger M. M. Zur Politizität von Sprache als Zeichen. Eine (meta-) semiotische Perspektivierung // Sprachgebrauch in der Politik. Grammatische, lexikalische, pragmatische, kulturelle und dialektologische Perspektiven / hrsg. von A. Fábián, I. Trost. Berlin – Boston: De Gruyter, 2019. https://doi.org/10.1515/9783110640731-002
  19. Göhring T. Diskursive Kämpfe: Agonalität im politischen Sprachgebrauch am Beispiel des französischen Präsidentschaftswahlkampfs 2017. Berlin – Boston: De Gruyter, 2023. https://doi.org/10.1515/9783110981537
  20. Ungern-Sternberg A. von, Funke A. Zugehörigkeit und Partizipation // Verfasste Freiheit / bearb. von F. Schorkopf. Berlin – Boston: De Gruyter, 2023. https://doi.org/10.1515/9783110779615

Author information

Olga Vyatscheslavovna Printsipalova

PhD

Moscow State Institute of International Relations (University)

About this article

Publication history

  • Received: June 23, 2023.
  • Published: August 22, 2023.

Keywords

  • политический дискурс
  • коммуникативные инструменты
  • политическая коммуникация
  • тактика персуазивности
  • моделирование имиджа партии
  • political discourse
  • communication tools
  • political communication
  • tactics of persuasion
  • modelling party image

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)