• Original research article
  • August 23, 2023
  • Open access

Genre nature of the master class

Abstract

The research aims to describe the model of the master class as a core genre of engineering and didactic discourse for children and adolescents. Texts in the professional field of engineering didactics rarely come into focus for researchers due to the closed systems in which they exist. This presents a challenge for studying their genre specificity and discursive features. The scientific novelty lies in introducing into scientific use new textual material, i.e. the master class notes of the International Children’s School of Engineering Robotics, considering the genre nature of the master class from the linguistic and discursive perspective. As a result of the analysis, we were able to describe the genre of master class in engineering didactic discourse based on T. V. Shmеleva’s proposed model. We identified the discursive conditioning of the genre-forming elements of the master class, such as communicative goal, author and addressee image, factor of the past and future communicative image, key and peripheral events of dictum, compositional structure, linguistic embodiment of the genre. The double communicative goal, the poly-addressing of the genre and the unstable compositional structure were identified as the specific features of the hybrid genre and discourse.

References

  1. Арутюнова Н. Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия, 1990.
  2. Бахтин М. М. Проблема речевых жанров // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7-ми т. М.: Русские словари, 1997. Т. 5. Работы 1940-х – начала 1960-х годов.
  3. Безукладникова С. С. Инструкция по сборке // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2022a. № 6 (224).
  4. Безукладникова С. С. Конспект занятия: жанровые особенности (на материале конспектов занятий Сети «Школа цифровых технологий») // Ученые записки Петрозаводского государственного университета. 2022b. Т. 44. № 3.
  5. Бейлинсон Л. С. Профессиональный дискурс: признаки, функции, нормы (на материале коммуникативной практики логопедов): автореф. дисс. ... д. филол. н. Волгоград, 2009.
  6. Белобрыкина О. А., Кошенова М. И. Возможности мастер-класса в становлении экспертной компетентности студентов-психологов // PEM: Psychology. Educology. Medicine. 2016. № 2.
  7. Булгакова Е. Т. Педагогический дискурс как разновидность институционального дискурса // Проблемы и перспективы развития образования в России. 2012. № 15.
  8. Веккессер М. В., Зырянова О. Н., Шмульская Л. С. Мастер-класс как форма профориентационной работы в предметной области русского языка // Человек и язык в коммуникативном пространстве. 2022. № 13 (22).
  9. Голованова Е. И. Профессиональный дискурс, субдискурс, жанр профессиональной коммуникации: соотношение понятий // Вестник Челябинского государственного университета. Серия «Филология. Искусствоведение». 2013. № 1 (292). Вып. 73.
  10. Гребнева Д. М., Лебедев С. В. Отбор содержания профориентационных мастер-классов по робототехнике // Наука и перспективы. 2019. № 1.
  11. Губогло З. И. Что такое мастер-класс // Инновационные проекты и программы в образовании. 2009. № 6.
  12. Гуртова Г. Л. Мастер-классы – форма передачи профессиональных навыков // Вестник МГУП имени Ивана Федорова. 2013. № 1.
  13. Замашанская Е. С. Изучение речевых ошибок у студентов неязыковых вузов при использовании интерактивной технологии мастер-класс на занятиях по иностранному языку // Интеграция науки и практики в современных условиях: сб. науч. тр. М.: Перо, 2018.
  14. Казакова О. А. Жанровое образование как средство организации дискурса говорящего // Теоретические и прикладные аспекты филологии: сб. науч. тр., посвящ. 10-летию кафедры РЯЛ ИЯК ТПУ. Томск: STT, 2004.
  15. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002.
  16. Кожемякин Е. А. Дискурс-анализ в современном социально-гуманитарном знании // Южно-российский журнал социальных наук. 2006. № 3.
  17. Кожина М. Н. Некоторые аспекты изучения речевых жанров в нехудожественных текстах // Стереотипность и творчество в тексте: межвуз. сб. науч. тр. Пермь, 1999.
  18. Кокина В. А., Королева Е. В., Мамаева И. А. Мастер-класс как аккредитационный показатель // Агроинженерия. 2014. № 4.
  19. Куркан Н. В. Модель жанра «Руководство по эксплуатации» // Жанры речи. 2021. № 1 (29).
  20. Олешков М. Ю. Лингвоконцептуальный анализ дискурса (теоретический аспект) // Дискурс, концепт, жанр: коллективная монография. Нижний Тагил, 2009.
  21. Редькина О. Ю. Функциональный подход к типологии жанров дидактического дискурса: дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2017.
  22. Селевко Г. К. Энциклопедия образовательных технологий: в 2-х т. М.: Народное образование, 2005. Т. 1.
  23. Фрейдина Е. Л., Сейранян М. Ю. Мастер-класс на английском языке как жанр онлайн-дискурса в сфере образования: риторический и фонетический аспекты // Преподаватель XXI век. 2020. № 4-2.
  24. Фуко М. Археология знания / пер. с фр. М. Б. Раковой, А. Ю. Серебрянниковой; вступ. ст. А. С. Колесникова. СПб.: Гуманитарная академия; Университетская книга, 2004.
  25. Шмелёва Т. В. Модель речевого жанра // Жанры речи: сб. науч. ст. Саратов: Колледж, 1997. Вып. 1.

Author information

Sofiya Sergeevna Bezukladnikova

National Research Tomsk Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: June 10, 2023.
  • Published: August 23, 2023.

Keywords

  • мастер-класс
  • жанр
  • инженерно-дидактический дискурс
  • гибридный жанр
  • гибридный дискурс
  • master class
  • genre
  • engineering and didactic discourse
  • hybrid genre
  • hybrid discourse

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)