• Original research article
  • August 23, 2023
  • Open access

Comparative analysis of Russian-language and French-language advertising slogans in the context of their communicative and pragmatic features

Abstract

The study aims to identify and compare the communicative and pragmatic features of Russian-language and French-language advertising slogans in the context of their semantic-stylistic and linguocultural specifics. The paper examines the semantic-stylistic features of advertising slogans in Russian and French in the framework of comparative analysis, reveals the relationship between the semantic content, the choice of stylistic models of the representation of slogans and their linguocultural propositions. The study is novel in that it is the first to analyse the communicative and pragmatic features of Russian-language and French-language advertising slogans in the context of considering their semantic-stylistic and linguocultural specifics. As a result, it was proved that advertising slogans are characterised by both universal communicative and pragmatic strategies (attraction, persuasion and suggestion, etc.) and differential features (in particular, the strategy of “soft” influence on the audience is peculiar to French-language slogans, while the strategy of “active” influence is peculiar to Russian-language ones).

References

  1. Андерсон О. В. Лингвокультурологические и национально-ментальные особенности языка рекламы: дисс. … к. филол. н. Краснодар, 2006.
  2. Арутюнова Н. Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия, 1990.
  3. Балабанова И. Я. Семантика и прагматика рекламного дискурса на материале французского и русского языков: автореф. дисс. … к. филол. н. Чебоксары, 2004.
  4. Барушкова С. Б. Лексические особенности французского рекламного слогана // Преподаватель ХХI век. 2021. № 2.
  5. Бахмудова А. Ш., Шахэмирова А. Ш. Лингвокультурологический анализ англоязычных и франкоязычных рекламных текстов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 3-1 (81).
  6. Борисова А. С. Лексические особенности современных французских рекламных печатных текстов сквозь призму лингвокультурологии // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Лингвистика». 2012. № 3.
  7. Косицкая Ф. Л. Письменно-речевые жанры рекламного дискурса моды в аспекте межъязыковой контрастивности (на материале французских и русских каталогов моды): автореф. дисс. … к. филол. н. Томск, 2005.
  8. Кузьмина Е. К. Роль положительных и отрицательных эвфемизмов в рекламном дискурсе на примере французского и русского языков // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 11.
  9. Кузьмина Е. К. Языковая моделируемость рекламных текстов (на материале русского, французского и английского языков): автореф. дисс. … к. филол. н. Казань, 2012.
  10. Куликова Е. В. Языковая специфика рекламного дискурса // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия «Филология. Искусствоведение». 2008. № 4.
  11. Лебедева И. Г. Семантико-стилистические особенности рекламных текстов на французском и русском языках // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А «Гуманитарные науки». 2014. № 10.
  12. Морозова И. Г. Слагая слоганы. М.: РИП-холдинг, 2004.
  13. Пивоварова М. И. Некоторые особенности слоганов в современной французской рекламе // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Филология. Журналистика». 2021. № 1.
  14. Сотникова Е. С. Лингвокультурные особенности дискурса социальной рекламы (на материале английского, французского и русского языков): автореф. дисс. … к. филол. н. Челябинск, 2023.

Author information

Natalia Ivanovna Bolotina

Peoples Friendship University of Russia, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 9, 2023.
  • Published: August 23, 2023.

Keywords

  • рекламный дискурс
  • семантико-стилистические особенности
  • номинативные и предикативные конструкции
  • слоган
  • лингвокультурные пропозиции
  • advertising discourse
  • semantic-stylistic features
  • nominative and predicative constructions
  • slogan
  • linguocultural propositions

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)