• Original research article
  • August 28, 2023
  • Open access

Sound-symbolic figurative parallelism in the folklore text

Abstract

The aim of the research is to determine the typological features of the morphogenesis of the sound-symbolic figurative parallelism of the macrocosm and microcosm, whose structural-semantic modifications reflect the evolution of the conceptual and linguistic foundations of one of the leading artistic forms of Russian folklore and the dynamics of the national perception of the world. The paper tests the author’s innovative methodology for the comprehensive study and description of dynamic processes in the language of Russian folklore and the artistic thinking of the people taking into account the heterogeneity and multilayering of the folklore-linguistic substance. The research is novel in that it is the first to use the material of various folklore genres (ritual and non-ritual songs, historical songs, lamentations, ballads, spells and charms, proverbs and sayings, epics, ditties, riddles, omens, bailichkas and byvalschinas, fairy tales, etc.) to carry out a systematic comparative analysis of the main stages of morphogenesis of sound-symbolic figurative parallelism in line with the idea of language anthropocentricity which is fundamental in modern linguistics. Thus, the regularities of form creation, identification markers, classification criteria for structural-semantic modifications were identified, the genre specificity of the device was determined. As a result, it was proved that the typology of sound-symbolic figurative parallelism developed using the material of different folklore genres reflects the morphogenesis of the device at three main stages of its development, each of which has clear identification indicators. At the first stage, symbolic sound complexes are implemented with form and content parallelism; at the second stage, symbolic sound complexes are presented with form parallelism and without content parallelism; at the third stage, symbolic sound complexes function with varying form parallelism and without content parallelism as a result of evolutionary processes occurring within the boundaries of the device.

References

  1. Амроян И. Ф. Абстрактные модели связной речи как структурообразующие модели заговорного текста // Вестник Оренбургского государственного университета. 2004. № 11.
  2. Бодэ М. А. Звукосимволизм в русском языке: исследование фонестем по словарю // Инновации в гражданской авиации. 2017. Т. 2. № 4.
  3. Вакула Е. А. Языковые и речевые экспрессивные фонетические средства, их эмотемный анализ и количественный подход // Вестник МГОУ. Серия «Лингвистика». 2011. № 2.
  4. Воронин С. В. Основы фоносемантики / предисл. О. И. Бродович. Изд-е 2-е, стер. М.: ЛЕНАНД, 2006.
  5. Гoлoвкинa C. X., Cмoльникoв C. H. Лингвистический анализ текста. 2006. URL: https://www.textologia.ru/russkiy/lingvisticheskiy-analiz/svyazn-chlen-teksta/struktura-teksta-kak-cepochka-chereduyuschihsya-tem-i-rem/2321/?q=463&n=2321
  6. Десницкий А. С. Характер и функции параллелизма в библейских текстах: автореф. дисс. … д. филол. н. М., 2010.
  7. Доброва С. И. Морфогенез образного параллелизма макро- и микрокосма в русских народных загадках // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 3. https://doi.org/10.30853/phil20230093
  8. Доброва С. И. Эволюция художественных форм фольклора в свете динамики народного мировосприятия: монография. Воронеж: Изд-во Воронежского государственного педагогического университета, 2004.
  9. Доброва С. И., Татаринцева М. В. К вопросу о специфике фоносемантического анализа компонентов фольклорных формул (на материале заговорных текстов) // Гуманитарный научный журнал. 2021. № 1. https://doi.org/10.24412/2078-9661-2021-1-026
  10. Журавлев А. П. Звук и смысл. М.: Просвещение,1991.
  11. Казарин Ю. В. Проблемы фоносемантики поэтического текста: учеб. пособие. Екатеринбург: Изд-во Уральского университета, 2000.
  12. Павловская И. Ю. Фоносемантический анализ текста. СПб., 2004.
  13. Рогожкина Г. С. Фоносемантические идеи в отечественном языкознании // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2014. № 1.
  14. Толстая С. М. Ритм и инерция в структуре заговорного текста // Заговорный текст. Генезис и структура / редкол.: Л. Г. Невская, Т. Н. Свешникова, В. Н. Топоров. М.: Индрик, 2005.
  15. Харченко В. К., Тонкова Е. Е. Лингвистика народной приметы: монография. Белгород: Белгородская областная типография, 2008.
  16. Хроленко А. Т. Введение в лингвофольклористику. М.: Флинта, 2010.
  17. Якобсон Р. О. Грамматический параллелизм и его русские аспекты // Якобсон Р. О. Работы по поэтике. М.: Прогресс, 1987.
  18. Boys T. Key to the Book of Psalms. L.: Seely, 1825.
  19. Boys T. Tactica Sacra. L.: Seely, 1824.
  20. Daneš F. Zur linguistischen Analyse der Textstructur // Textlinguistik / hrsg. von W. Dressler. Darmstadt: Wiss. Buchgesellschaft, 1978.

Author information

Svetlana Ivanovna Dobrova

PhD

Voronezh State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: July 6, 2023.
  • Published: August 28, 2023.

Keywords

  • язык фольклора
  • звукосимволический образный параллелизм макро- и микромиров
  • эволюция художественных форм фольклора
  • эволюционно-генетическая теория развития образного параллелизма
  • folklore language
  • sound-symbolic figurative parallelism of macro- and microcosms
  • evolution of artistic forms of folklore
  • evolutionary-genetic theory of figurative parallelism development

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)