• Original research article
  • August 29, 2023
  • Open access

The archetypical nature of the oral prose of the Buryats (by the example of shamanic dreams)

Abstract

The oral prose of the Buryats includes, along with other genres, stories about shamanic dreams, the uniqueness and originality of which are undeniable. The aim of the research is to determine the theoretical and poetic significance of this genre, the depth of the depiction of the national worldview. The peculiarity of these stories is based on the fact that dreams are narrated by informants – they are people who not only profess shamanism, but also practice this cult. This makes the research novel, as the variety of this oral prose has not been studied yet in Buryat folklore and literary criticism. The mythopoetic nature of Buryat fiction and the narrative form of oral prose are traditionally studied, such as ritual folklore, which is analysed in different aspects. For one, shamanic invocations, legends and chants were also considered. It can be stated that the theory of dreams, represented by the stories of the shamans themselves, has remained beyond the academic interest. As a result, it was demonstrated that the genre of oral story about shamanic dreams is not only the traditional vision of the Buryat people about the structure of the world, the correlation of real and unreal planes, but it also reveals a different place – a new place for a person in the space-time continuum.

References

  1. Батьянова Е. П. О снах шаманистов (по материалам полевых исследований. 1970-2000-е годы) // Этнографическое обозрение. 2006. № 6.
  2. Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М.: Художественная литература, 1975.
  3. Жирмунский В. М. Сравнительное литературоведение: Восток и Запад: избранные труды. Л.: Наука. Ленинградское отделение, 1979.
  4. Зомонов М. Д. Познание и семиотика бурятского шаманизма. Улан-Удэ: ИПК Восточно-Сибирского государственного института культуры, 2016.
  5. Из архива. Избранные труды В. Г. Богораза по шаманству (1934-1936 гг.) / подгот. М. М. Шахнович, Е. А. Терюковой; примеч. М. М. Шахнович. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2018.
  6. Козолупенко Д. П. Анализ мифопоэтического мировосприятия // Эпистемология и философия науки. 2009. Т. ХХ. № 2.
  7. Коломакина Б. А. Метаморфизм персонажей в фольклоре народов Сибири (опыт классификации мотивов превращения): автореф. дисс. … к. филол. н. Майкоп, 2021.
  8. Лотман Ю. М. Избранные статьи: в 3-х т. Таллинн: Александра, 1993. Т. 3.
  9. Мелетинский Е. М. Герой волшебной сказки. М. – СПб.: Академия исследований культуры; Традиция, 2005.
  10. Молданова Т. А. Сновидения в культуре хантов // Этнографическое обозрение. 2006. № 6.
  11. Обидина Ю. С. Сон и сновидения в системе представлений древних греков о загробной жизни // Вестник Марийского государственного университета. Серия «Исторические науки. Юридические науки». 2015. № 3.
  12. Петри Б. Э. Вселенная сибирского шамана. История. Легенды. Обряды. Репринтное издание работ Б. Э. Петри по этнографии из собрания Иркутского областного краеведческого музея. Иркутск, 2014.
  13. Таказов Ф. М. Архетипы и модели мира в мифо-фольклорной традиции осетин: автореф. дисс. … д. филол. н. Владикавказ, 2019.
  14. Хангалов М. Н. Собрание сочинений: в 3-х т. / подгот. Г. Н. Румянцевым. Улан-Удэ: Нова-Принт, 2021. Т. 1.
  15. Эстес К. П. Бегущая с волками: женский архетип в мифах, сказаниях / пер. с англ. М.: София, 2020.
  16. Юнг К. Г. Архетипы коллективного бессознательного // Юнг К. Г. Структура психики и процесс индивидуализации. М.: Наука, 1996.

Author information

Maria Danilovna Danchinova

PhD

Buryat State University named after Dorzhi Banzarov, Ulan-Ude

About this article

Publication history

  • Received: June 30, 2023.
  • Published: August 29, 2023.

Keywords

  • архетипичность
  • традиционность
  • шаманизм
  • устная проза
  • archetypical nature
  • traditionalism
  • shamanism
  • oral prose

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)