• Original research article
  • September 1, 2023
  • Open access

“Witches” and “valkyries” of the guardian of antiquities: On the typification of female images in the duology by Yu. Dombrovsky

Abstract

The aim of the study is to identify the ways of typification of female images in Yu. Dombrovsky’s duology “The Guardian of Antiquities” and “The Faculty of Useless Knowledge”. As a result of the analysis, it was found that typification takes place at three levels: mythological, socio-historical and at the level of mass culture. At the same time, all the levels are connected by the author’s consciousness, which is defined as archaeological and androcentric. The mythologisation of the artistic world of the duology is explained by the specifics of the “archaeological” type of consciousness as one of the variants of the author’s “self” presented in the text. It is found that the female characters in Dombrovsky’s duology are variants of the “witch” archetype, they have a connection with myth and ritual, they remain “prophetesses”, “maidens of fate”, creating written texts in social reality: complaints, protocols and denunciations. The typification of female images also occurs with the help of the stereotypes of contemporary mass culture individually processed by the author. The study is original in that it is the first to analyse the androcentric paradigm of world understanding and modelling in Yu. Dombrovsky’s duology, where male norms and scenarios of conduct in life are claimed to be universal. “Physicality” as sexuality becomes a criterion for evaluating female characters.

References

  1. Байбурин А. К. Ритуал в традиционной культуре. Структурно-семантический анализ восточнославянских обрядов. СПб.: Наука, 1993.
  2. Бахтин М. М. Автор и герой в эстетической деятельности // Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / сост. С. Г. Бочаров; текст подгот. Г. С. Бернштейн и Л. В. Дерюгина; примеч. С. С. Аверинцева и С. Г. Бочарова. Изд-е 2-е. М.: Искусство, 1986.
  3. Дуардович И. Письма Хранителя. Из переписки Юрия Домбровского с друзьями и коллегами о романе «Хранитель древностей» и не только // Вопросы литературы. 2022. № 4.
  4. Жовтис А. Вопреки эпохе и судьбе // Нева. 1990. № 1.
  5. Каблуков В. В. Человек постскриптумного существования в рассказе Ю. Домбровского «Ручка, ножка, огуречик» // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия «Гуманитарные науки». 2023. № 3.
  6. Лейдерман Н. Л., Липовецкий М. Н. Современная русская литература. 1950-е – 1990-е годы: в 2-х т. М., 2003. Т. 2.
  7. Лотман Ю. М. О роли типологических знаков в истории культуры // Лотман Ю. М. Внутри мыслящих миров. СПб.: Азбука; Азбука-Аттикус, 2022.
  8. Пропп В. Я. Исторические корни волшебной сказки / науч. ред., текстолог. коммент. И. В. Пешкова. М.: Лабиринт, 2000.
  9. Рыбальченко Т. Л. Музейный локус в романах Ю. Домбровского «Хранитель древностей» и «Факультет ненужных вещей» // Имагология и компаративистика. 2014. № 1.
  10. Топоров В. Н. Хеттская salŠU.GI и славянская баба-яга // Институт славяноведения. Краткие сообщения. М.: Изд-во Академии наук СССР, 1963. Вып. 38. Славянское языкознание.
  11. Ядута Л. И. Эпистемологические проблемы археологического знания: автореф. дисс. … к. филос. н. Новосибирск, 1998.

Author information

Valerii Vital’evich Kablukov

PhD

MIREA – Russian Technological University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 15, 2023.
  • Published: September 1, 2023.

Keywords

  • Ю. Домбровский
  • дилогия
  • андроцентризм
  • десакрализация мифа
  • постмодернизм
  • Yu. Dombrovsky
  • duology
  • androcentrism
  • myth desacralisation
  • postmodernism

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)