• Original research article
  • September 5, 2023
  • Open access

Typology and stylistic functions of intertextual inclusions in the Russian children’s novella of the 1920s (based on the work “The Republic of ShKID” by L. Panteleyev and G. Belykh)

Abstract

The research aims to identify the features of intertextual connections in the Russian children’s novella of the 1920s by developing a typology of intertextual inclusions, identifying the stylistic functions of quotations, allusions and reminiscences functioning in the novella “The Republic of ShKID” by L. Panteleyev and G. Belykh. The paper is original in that it is the first to present the results of a comprehensive study of intertextuality implementation in the children’s novella genre, to propose a typology of intertextemes, to indicate their stylistic role, to outline the historical and cultural reasons for the formation of the intertextual field of the children’s novella in the 1920s. As a result, it has been proved that the intertextemes that go back to the programme foreign policy documents of the Soviet government, songs of a solemn nature serving as a musical symbol of the state, Soviet newspapers and slogans, urban folklore texts actively function in the material under consideration, which is explained by their deep involvement in the communicative space, culture of the period under study. The continuity of Russian culture can be traced in the intertextemes dating back to the texts of the Old and New Testaments, ancient myths and legends, works of oral folk art, classical Russian and foreign literature.

References

  1. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского. М., 1963.
  2. Бахтин М. М. Проблемы творчества Достоевского. Л., 1929.
  3. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1986.
  4. Бельчиков Ю. А. Речевая коммуникация как культурно-исторический и историко-лингвистический фактор функционирования литературного языка // Stylistyka. Opole, 1993. T. II. Przemiany stylowe.
  5. Бокарева Ю. М. Интертекстуальные отсылки в современной российской прозе для детей и подростков как отражение дихотомии «свое – чужое» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 1.
  6. Войлова К. А., Леденева В. В. История русского литературного языка. М.: Юрайт, 2023.
  7. Войткевич И. Н. История беспризорности в России в 20-е годы ХХ века // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 2.
  8. Горшков А. И. История русского литературного языка. М.: Высшая школа, 1965.
  9. Застёла К. С. Интертекстуальность как составляющая художественного текста // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 110.
  10. Мишланов В. А., Салимовский В. А. Диалогичность церковно-религиозных текстов // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2010. № 6 (12).
  11. Москвин В. П. Аллюзия как фигура интертекста // Грани познания. 2014. № 1 (28).
  12. Москвин В. П. Интертекстуальность: категориальный аппарат и типология // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2013а. № 6 (81).
  13. Москвин В. П. Интертекстуальность: понятийный аппарат. Фигуры, жанры, стили. М.: ЛИБРОКОМ, 2015a.
  14. Москвин В. П. Методика интертекстуального анализа // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2015b. № 3 (98).
  15. Москвин В. П. О видах центона и центонном стиле (к типологии жанров и стилей интертекста) // Грани познания. 2013b. № 2 (22).
  16. Музыка Ю. В. В. Н. Сорока-Росинский о воспитании детей в условиях социального кризиса начала ХХ века // Психолого-педагогический вестник. 2019. № 1 (49).
  17. Путилова Е. О. ...Началось в республике ШКИД. Очерк жизни и творчества Л. Пантелеева. Л.: Детская литература, 1986.
  18. Пьеге-Гро Н. Введение в теорию интертекстуальности. М.: ЛКИ, 2008.
  19. Сальман Е. А. Специфика языка эпохи в контексте авторского словоупотребления (на материале публицистики М. А. Булгакова 20-х годов): автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2012.
  20. Смолина А. Н. Духовный эпистолярий русского православного монашества ХХ – начала XXI века: типология жанровых форм, их риторико-стилистическая организация, речевой этикет: дисс. … д. филол. н. Красноярск, 2021.
  21. Смолина А. Н. Интертекстуальность и особенности ее реализации в духовном письме-поучении // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия «Гуманитарные и социальные науки». 2020. № 2.
  22. Смолина А. Н. Интертекстуальные включения в русской духовной эпистолярной коммуникации: типология, функции, контекст // Научный диалог. 2022. Т. 11. № 2.
  23. Смолина А. Н., Лубкина О. А. Интертекстуальность как стилевая черта церковно-религиозных текстов // Мир науки, культуры, образования. 2012. № 5 (36).
  24. Смолина А. Н., Смирнов Е. С. Речевой жанр «толкование на Евангелие»: идейное содержание и лингвостилистические особенности (на материале творчества Б. И. Гладкова) // Научный диалог. 2023. Т. 12. № 1.
  25. Спицын Е. Ю. Полный курс истории России для учителей, преподавателей и студентов: в 4-х кн. М., 2015. Кн. 3. Россия – Советский союз 1917-1945.
  26. Стрекалов И. Н., Емелин И. А. Отношения власти и общества в России при Николае I. Дело о поэме «Андрей Шенье» А. С. Пушкина: историко-филологический анализ Ж. К. Леонова (1826-1828 гг.) // Вестник государственного социально-гуманитарного университета. 2017. № 1 (25).

Author information

Olga Andreevna Lubkina

Siberian Federal University, Krasnoyarsk

About this article

Publication history

  • Received: August 14, 2023.
  • Published: September 5, 2023.

Keywords

  • интертекстуальность
  • цитата
  • аллюзия
  • реминисценция
  • детская повесть
  • intertextuality
  • quotation
  • allusion
  • reminiscence
  • children’s novella

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)