• Original research article
  • September 5, 2023
  • Open access

Lexico-semantic features of narrative psychologisation in G. Flynn’s novel “Gone Girl”

Abstract

The aim of the study is to determine the linguistic specifics of psychologism creation in the novel “Gone Girl” by the American author G. Flynn. In this regard, the study clarifies the notion of “psychologism” and analyses the semantics of the lexical units that construct the semantic space of the literary work under consideration and perform the function of narrative psychologisation in it. The scientific novelty of the study lies in identifying the lexical meanings objectifying G. Flynn’s psychological method in the novel “Gone Girl”. As a result, it has been found that the psychological method of G. Flynn in the novel “Gone Girl” consists in the linguistic actualisation of the semantics of physiology, the semantics of sweet food, the semantics of alcohol, as well as in the use of zoonyms, which, in turn, characterises G. Flynn’s individual style and, in accordance with the hypothesis of the study, makes it possible to consider the “physiological” narrative as a characteristic method of expressing the mental states and emotional experiences of her characters, the selectivity of their perception of the surrounding world.

References

  1. Герасименко Е. В., Лушникова Г. И. Художественные формы создания психологического портрета главной героини в романе Гиллиан Флинн «Исчезнувшая» // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 4 (77).
  2. Гинзбург Л. Я. О психологической прозе. Изд-е 2-е, доп. Л.: Художественная литература, 1976.
  3. Донцова А. А. Композиционно-структурирующий потенциал внутреннего монолога // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 5. https://doi.org/10.30853/filnauki.2019.5.46
  4. Донцова А. А. Стратегии психологизации в аспекте экспликации экспрессивно-эмотивного пространства текста // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2018. № 4 (32). https://doi.org/10.29025/2079-6021-2018-4(32)-113-119
  5. Есин А. Б. Художественный психологизм как свойство литературного стиля: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1980.
  6. Короткова М. Н. Функции пейзажа в романе-эпопее М. А. Шолохова «Тихий Дон» // Инновационная наука. 2020. № 7.
  7. Ляшенко Т. М. Лексика тематической группы «еда, потребление пищи» в романе М. Е. Салтыкова-Щедрина «Господа Головлевы» // Litera. 2020. № 11. https://doi.org/10.25136/2409-8698.2020.11.34150
  8. Мамедова С. Я. Внутренний монолог в английской литературе // The Scientific Heritage. 2022. № 90. https://doi.org/10.5281/zenodo.6616178
  9. Плахова О. А., Шебардина Т. Н. Способы реализации содержательно-эстетического потенциала художественной детали в тексте романа Энтони Берджесса «Заводной апельсин» // Балтийский гуманитарный журнал. 2018. Т. 7. № 3 (24).
  10. Рамантова О. В. Особенности психологизации в романе Г. Флинн «Острые предметы» (на материале оригинального текста) // Казанская наука. 2022. № 12.
  11. Сергеева Ю. М., Голубева С. А. Лингво-прагматические особенности формирования перцептуального пространства в эгоцентричном художественном тексте // Верхневолжский филологический вестник. 2020. № 2 (21). https://doi.org/10.20323/2499-9679-2020-2-21-179-186
  12. Трусова А. С., Пенягина Е. Е. Внутренний монолог в «Преступлении и наказании» Ф. М. Достоевского как художественный прием психологизма // Наука и образование. 2022. Т. 5. № 2.
  13. Шаховский В. И. Лингвистическая теория эмоций: монография. Волгоград: Перемена, 2008.

Author information

Olga Vyacheslavovna Ramantova

PhD

Saint Petersburg Electrotechnical University “LETI”

About this article

Publication history

  • Received: July 11, 2023.
  • Published: September 5, 2023.

Keywords

  • внутренний мир
  • Гиллиан Флинн
  • психологизм
  • психологическое изображение
  • семантика физиологии
  • inner world
  • Gillian Flynn
  • psychologism
  • psychological depiction
  • semantics of physiology

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)