• Original research article
  • September 19, 2023
  • Open access

The basic value PEACE in German and Russian linguocultures

Abstract

The aim of the research is to determine the psychologically relevant content of the basic value PEACE in German and Russian linguocultures. It should be noted that in modern extralinguistic conditions, this value is discussed by many scientists, but its real content has not been determined. In the study, the data from Russian and German explanatory dictionaries, in which the invariant of the meaning of the word representing the basic value of the same name is given, are compared with the data obtained as a result of a 2023 free association experiment involving the bearers of German and Russian linguocultures. The scientific novelty of the research lies in developing a methodology for verbal detection of the content of a basic value, as well as in establishing similarities in the content of the basic value PEACE in German and Russian linguocultures by experimental means, which undoubtedly indicates the universality of the value under consideration. As a result, it has been proved that the content of the basic value PEACE in German and Russian linguocultures is similar. This may suggest the closeness of Germans’ and Russians’ worldview and ways of world cognition, as well as the fact that the PEACE value is perceived by the representatives of Russian and German linguocultures as a basic value. The research findings demonstrate the universality of the PEACE value, the most important value that underlies the formation of other social and personal values.

References

  1. Адамова З. Г. Экспериментальное психолингвистическое исследование ценности УСПЕХ как индикатора адаптационных процессов // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия «Лингвистика и педагогика». 2020. Т. 10. № 3.
  2. Адамова З. Г. Экспериментальное психолингвистическое исследование ценности итэҕэл (вера) как индикатора духовности на материале якутского языка // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия «Лингвистика и педагогика». 2021. Т. 11. № 3.
  3. Апресян Ю. Д. Идеи и методы современной структурной лингвистики. М.: Наука, 1966.
  4. Бутакова Л. О., Гуц Е. Н., Козловская Е. А. Детство в дискурсивном пространстве региона: комплексный анализ ценностных фрагментов языкового сознания и институциональных коммуникаций. Омск: Наука, 2018.
  5. Горошко Е. И. Интегративная модель свободного ассоциативного эксперимента. М. – Харьков: Ра-Каравелла, 2001.
  6. Гулыга Е. В., Шендельс Е. И. О компонентном анализе значимых единиц языка // Принципы и методы семантических исследований / отв. ред. В. Н. Ярцева. М.: Наука, 1976.
  7. Залевская А. А. Двойная жизнь значения слова и возможности ее исследования: теоретическое и экспериментальное исследование. Saarbrücken: Palmarium Academic Publishing, 2012.
  8. Караулов Ю. Н. Лингвистическое конструирование и тезаурус литературного языка. М.: Наука, 1981.
  9. Кузнецов A. M. От компонентного анализа к компонентному синтезу. М.: Наука, 1986.
  10. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. Изд-е 4-е. М.: Смысл, 2005.
  11. Лурье С. В. Историческая этнология: учеб. пособие для вузов. М.: Академический Проект; Гаудеамус, 2004.
  12. Пищальникова В. А. Базовые ценности: методологические проблемы психолингвистического исследования // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2020a. № 3 (832).
  13. Пищальникова В. А. Значение слова: к основаниям когнитивной семантики // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «История, филология». 2020b. Т. 1. Вып. 1.
  14. Пищальникова В. А. История и теория психолингвистики. М.: Р. Валент, 2021.
  15. Пищальникова В. А. Эксперимент как составная часть методологии сопоставительных исследований // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2 «Языкознание». 2019. Т. 18. № 3.
  16. Пищальникова В. А., Панарина Н. С., Степыкин Н. И., Хлопова А. И., Шевченко С. Н. Ассоциативный эксперимент: теоретические и прикладные перспективы психолингвистики. М.: Р. Валент, 2019.
  17. Пищальникова В. А., Яо Чжипэн. Служить бы рад – прислуживаться тошно, или Динамика значения слова 殷勤的в китайской лингвокультуре // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия «Лингвистика и педагогика». 2019. Т. 9. № 1 (30).
  18. Пэй Цайся. Социально-философский аспект исследования антиценности «коррупция» (на материале русского и китайского языков) // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2018. Вып. 14 (809).
  19. Степыкин Н. И. Сопоставительный анализ ассоциативных полей СОВЕСТЬ – CONSCIENCE // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2019. № 38 (2).
  20. Стефаненко Т. Г. Этнопсихология: учебник для вузов. Изд-е 4-е, испр. и доп. М.: Аспект Пресс, 2009.
  21. Kluсkhohn С. Values and Value Orientations in the Theory of Action // Toward а General Theory of Action / ed. by Т. Parsons, Е. Shils. Cambridge, 1951.

Author information

Anna Igorevna Khlopova

PhD

Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: August 8, 2023.
  • Published: September 19, 2023.

Keywords

  • базовые ценности
  • свободный ассоциативный эксперимент
  • психологически актуальное значение
  • модель ассоциативного значения
  • basic values
  • free association experiment
  • psychologically relevant meaning
  • model of associative meaning

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)