• Original research article
  • September 19, 2023
  • Open access

Peculiarities of the functioning of the English lexeme “fashion” as a dominant unit of fashion discourse (based on the material of the Russian linguistic digital space of the Internet)

Abstract

The aim of the work is to determine the peculiarities of the functioning of the English lexeme “fashion” and its combinations as a dominant unit of fashion discourse in the Russian linguistic digital space of the Internet. The paper considers the functioning of the English lexeme “fashion” and its combinations in the receiving (Russian) language, its multilevel entry, describes the structural characteristics, suggests a thematic description. The scientific novelty of the work lies in taking a comprehensive approach to the study of the peculiarities of the English lexeme “fashion” in the modern Russian language based on the linguistic digital material of the Internet. As a result of the research, 144 English-language borrowed units with the key component “fashion” were detected, 14 thematic subgroups of the English borrowings were identified; such thematic subgroups as “Education”, “Business”, “Professions and positions”, “Professional products of activity” were highlighted. These subgroups contain the largest number of combinations with the key component “fashion” and are attributable to the scientific and technological progress, the complication of production processes, digitalisation, globalisation and other processes.

References

  1. Алюнина Ю. М. Блог как источник новейших англицизмов: на материале текстов интернет-дискурса моды // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2019. Т. 17. № 4. https://doi.org/10.25205/1818-7935-2019-17-4-78-91
  2. Ахметшина Ю. В. Современные англоязычные заимствования и проблема межвариантности в свете общей теории заимствования // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 1 (80).
  3. Болотова Ю. С., Мороз Н. Ю. О стратегиях и тактиках дискурса моды // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2016. № 20 (759).
  4. Бондаренко О. Р. Современная дилемма: овладение английским языком и сохранение русскоязычной идентичности? // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2020. № 3. https://doi.org/10.17308/lic.2020.3/2925
  5. Голованова Е. И. Новые названия лиц по профессии и должности в русском языке // Вестник Челябинского государственного университета. Филологические науки. 2015. № 27 (382). Вып. 98.
  6. Дедюхин А. А., Дедюхина А. Г. Классификационные тематические группы англоязычных заимствований семантического поля «красота» на материале российских глянцевых женских журналов // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2021. Т. 25. № 1. https://doi.org/10.18522/1995-0640-2021-1-68-77
  7. Зорина А. В. Англицизмы в современном русском языке (на примере интернет-лексики) // Казанский лингвистический журнал. 2018. Т. 1. № 2 (1).
  8. Иванов С. С., Рукомина А. С., Золотова М. В. Лингвистические и экстралингвистические особенности англоязычных заимствований в русском языке. Реклама как суггестивный канал англоязычных заимствований // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 1 (80).
  9. Исмагилова Г. К., Нурутдинова А. Р. Русскоязычные жаргонизмы из англоязычной среды в Интернете // Казанская наука. 2020. № 1.
  10. Исхакова О. С. Дискурс моды vs глянцевый журнальный дискурс моды // European Science. 2017. № 3 (25).
  11. Кузнецова В. В. Концептуальный аспект дискурса моды // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2021. № 10 (163).
  12. Лихачева Ж. В. О способах заимствования в современном русском языке на примере молодежного сленга // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2017. Вып. 30 (4).
  13. Ляшева М. Н. Функционирование идеологем в современном развлекательном интернет-дискурсе: дисс. … к. филол. н. Ростов н/Д, 2019.
  14. Минеева З. И. Контаминация в образовании номинаций человека // Вестник Удмуртского университета. История и филология. 2015. Т. 25. Вып 2.
  15. Мюллер А. Об отражении пандемии в разнокультурных лингвистических ландшафтах (на примере элементов публичного пространства Минска, Нюрнберга и Варшавы) // Коммуникативные исследования. 2020. Т. 7. № 4. https://doi.org/10.24147/2413-6182.2020.7(4).846-864
  16. Рябова М. Ю. Параграфемные средства экспрессивности в англоязычном дискурсе моды // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 2. https://doi.org/10.30853/phil210045
  17. Сигидов Ю. И., Кочкина В. П. Англоязычное заимствование в русской экономической терминологии // Вестник Академии знаний. 2019. № 30 (1).
  18. Хахалева А. Ю. Основные направления в изучении современного русскоязычного PR-дискурса // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 6. 2021. № 1. https://doi.org/10.31249/ling/2021.01.04
  19. Хонимкулова Ф. Р. Англицизмы в современном русском языке // Academic Research in Educational Science. 2021. Vol. 2.
  20. Чень Шаосюн. Неологизмы русского языка на основе англоязычных заимствований // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. Филологические науки. 2020. № 9 (152).
  21. Fairclough N. Language and Globalization. L., 2006.
  22. Piller I., Zhang J., Li J. Linguistic Diversity in a Time of Crises: Language Challenges of the COVID-19 Pandemic // Multilingua. 2020. Vol. 39. Iss. 5. https://doi.org/10.1515/multi-2020-0136

Author information

Anna Gennadievna Dediukhina

PhD

Kuban State University, Krasnodar

Andrey Aleksandrovich Dediukhin

PhD

Kuban State University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: July 18, 2023.
  • Published: September 19, 2023.

Keywords

  • англоязычная лексема
  • многоуровневое вхождение лексемы
  • языковое цифровое пространство
  • доминирующая единица дискурса моды
  • English lexeme
  • multilevel entry
  • linguistic digital space
  • dominant unit of fashion discourse

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)