• Original research article
  • October 6, 2023
  • Open access

Cognitive bases of connotative polysemy of English-language artistic names

Abstract

The study aims to identify the features of ethnocultural connotative polysemy formation for artistic names in the English language within the framework of the linguoculturological orientation of the cognitive approach. The paper examines connotative polysemy as a result of a multi-vector secondary interpretation of English-language artistic names determined by both linguistic and extralinguistic factors. The scientific novelty lies in investigating the phenomenon of connotative polysemy from cognitive positions as a result of derivational naming processes occurring due to perspectivization of various cognitive features. The phenomenon of ethnoconnotation is considered as an ontological property of linguistic units, a potency that can be realized by native speakers in the process of communication. It is the first time that the material of the English language has been used to identify the usual and potential polysemous artistic names with ethnoconnotation. As a result, it has been proved that perspectivization, the foregrounding of a certain section of the frame, serves as an explanatory basis for the examination of the mechanism of generation of connotative meanings. Artistic names can potentially implement an unlimited number of cultural connotations, which indicates their content capacity and relevance for native speakers, as well as the creative nature of language activities in general.

References

  1. Беляевская Е. Г. Воспроизводимы ли результаты концептуализации? (к вопросу о методике когнитивного анализа) // Вопросы когнитивной лингвистики. 2005. № 1.
  2. Болдырев Н. Н. Антропоцентрическая сущность языка в функциях, единицах и категориях // Вопросы когнитивной лингвистики. 2015. № 1.
  3. Болдырев Н. Н. Когнитивные схемы языковой интерпретации // Вопросы когнитивной лингвистики. 2016. № 4.
  4. Быкова О. И. Этноконнотация как вид культурной коннотации: на материале номинативных единиц немецкого языка: дисс. … д. филол. н. Воронеж, 2005.
  5. Виноградов В. В. Русский язык: грамматическое учение о слове. М.: Русский язык, 2001.
  6. Ермакова Е. Н. Преобразовательные возможности современного русского языка: окказиональные и потенциальные слова и фразеологизмы // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2012. № 3.
  7. Красильникова П. Ю. Проблема толкования коннотации в лексикографии (на материале зоонимов в текстах Саши Чёрного): дисс. … к. филол. н. Мытищи, 2021.
  8. Минский М. Фреймы для построения знаний. М.: Энергия, 1979.
  9. Ревзина О. Г. Язык и текст. М.: МАКС Пресс, 2020.
  10. Смирницкий А. И. Объективность существования языка: материалы к курсам языкознания. М.: Изд-во Московского университета, 1954.
  11. Сухарева О. В. Коннотативность художественных онимов английского языка: дисс. … к. филол. н. Воронеж, 2014.
  12. Сухарева О. В. Фразеологизация художественных онимов английского языка как результат вторичной языковой интерпретации // Когнитивные исследования языка. 2022. Вып. 4 (51).
  13. Телия В. Н. Русская фразеология: семантические, прагматические и лингвокультурологические аспекты. М.: Языки русской культуры, 1996.

Author information

Olga Vadimovna Sukhareva

PhD

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Received: August 12, 2023.
  • Published: October 6, 2023.

Keywords

  • художественный оним
  • коннотативная полисемия
  • коннотативный потенциал
  • фрейм
  • перспективизация
  • artistic name
  • connotative polysemy
  • connotative potential
  • frame
  • perspectivization

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)