• Original research article
  • October 26, 2023
  • Open access

Discourse markers of the credibility category in English-language news media texts

Abstract

The study aims to identify the discourse markers of the credibility category in contemporary English-language news media texts, applying the discourse-dictemic model of communication. The scientific novelty of the study lies in describing credibility as a discourse category and identifying its markers at the proposematic and the dictemic level. As a result, it has been found that the credibility category is modelled in media texts in three ways: firstly, the use of ethical or formal discourse markers, such as quotations, utilisation of proper names, presentation of numerical data, photos and videos, only ensures ethical or formal credibility of news media texts; secondly, within the field of problematic credibility, different pragmatic orientations of news media texts can be realised in dictemas; thirdly, credibility is realised in narrative and argumentative dictemas through textual (dictemic) cohesion, forming a specific semantic space where specific syntactic language means serve as discourse markers of credibility.

References

  1. Белоедова А. В. Фейк в пространстве журналистского текста // Тексты нового века: мат. межрегион. круглого стола (г. Орел, 27-28 февраля 2019 г.). Орел: Орловский государственный институт культуры, 2019.
  2. Блох М. Я. Человек и мир сквозь призму языка. Философские раздумья: монография. М.: Прометей, 2020.
  3. Бондарко А. В. Глагольные категории в системе функциональной грамматики. М.: Языки славянских культур, 2017.
  4. Воронцова Т. И., Воронцова А. А. О соотношении категории эвиденциальности и эпистемической модальности // От слова к дискурсу: взаимодействие форм и (не)предсказуемость смыслов: тез. междунар. науч. конф. (г. Минск, 12-13 мая 2023 г.) / Минский государственный лингвистический университет. Мн.: Минский государственный лингвистический университет, 2023.
  5. Дегальцева А. В., Сиротинина О. Б. Изменения в информационных и аналитических жанрах современных СМИ // Жанры речи. 2023. Т. 18. № 2 (38). https://doi.org/10.18500/2311-0740-2023-18-2-38-155-165
  6. Демьянков В. З. Об эпистемических гарантиях в тексте // Управление наукой: теория и практика. 2022. Т. 4. № 3. https://doi.org/10.19181/smtp.2022.4.3.15
  7. Ильченко С. Н. Цифровизация профессиональной деятельности журналистов: проблема адекватности отражения реальности в медиапространстве // Современные СМИ в контексте информационных технологий: сб. науч. тр. VII всерос. науч.-практ. конф. (г. Санкт-Петербург, 25-26 ноября 2021 г.). СПб.: Санкт-Петербургский государственный университет промышленных технологий и дизайна, 2022.
  8. Иссерс О. С. Массовая речевая культура в аспекте медиатизации социальных коммуникаций // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология. 2019. Т. 18. № 6. https://doi.org/10.25205/1818-7919-2019-18-6-177-187
  9. Карасик В. И. Оценочная квалификация медиафакта // Медиалингвистика: мат. VI междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, 30 июня – 2 июля 2022 г.) / науч. ред. Л. Р. Дускаева; отв. ред. А. А. Малышев. СПб.: Медиапапир, 2022. Вып. 9.
  10. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 7-е. М.: ЛКИ, 2010.
  11. Панченко Н. Н. Достоверность как коммуникативная категория: автореф. дисс. … д. филол. н. Волгоград, 2010.
  12. Панченко Н. Н. Достоверность как междискурсивная категория // Дискурс-Пи. 2015. № 3-4 (20-21).
  13. Сыресина И. О., Корзова Е. Н., Гольдман А. В. Дискурсивные маркеры категории адресованности в англоязычных новостных медиатекстах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 4. https://doi.org/10.30853/phil20230207

Author information

Irina Olegovna Syresina

PhD

Moscow Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Received: September 9, 2023.
  • Published: October 26, 2023.

Keywords

  • диктема
  • дискурсивно-диктемная модель коммуникации
  • дискурсивные маркеры
  • достоверность
  • новостной медиатекст
  • dictema
  • discourse-dictemic model of communication
  • discourse markers
  • credibility
  • news media text

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)