• Original research article
  • November 2, 2023
  • Open access

Linguistic features of creating the environmental attractiveness of goods (based on the material of Spanish and English)

Abstract

The article is devoted to the description of linguistic peculiarities of forming the ecological attractiveness of food products. The purpose of this study is to reveal the main strategies and tactics showing the versatility and cross-cultural specifics of Spanish and American cultures for the formation of ecological attractiveness of goods. The scientific novelty of this research lies in identifying a universal set of linguistic means – communicative strategies and tactics – used to create an environmentally attractive image of a product, as well as in describing the intercultural specifics of their manifestation, using the example of two non-cognate languages. As a result of the study, three marketing communication strategies that shape the environmental attractiveness of products have been identified: the strategy of informing, the self-presentation strategy, and the manipulation strategy. The tactics that implement these strategies and their linguistic and cultural specificity have also been described. The following tactics fulfill the influencing function: appeals to authoritative opinions, demonstrations of uniqueness, targeting core audience, and reliance on semiotic systems. The tactic of demonstrating the uniqueness of product composition is an important tool for influencing buyers, both in American and Spanish linguistic culture, as evidenced by the lexical and semantic means used to implement this tactic enriched with lexical and semantic groups of beneficial and harmful substances and their high frequency of usage.

References

  1. Атякашева Д. А. Особенности речевого воздействия рекламных текстов в life-style изданиях // Российский гуманитарный журнал. 2019. Т. 8. № 3.
  2. Борисова Е. Г. Маркетинговая лингвистика: направления и перспективы // Верхневолжский филологический вестник. 2016. № 4.
  3. Брусенская Л. А., Куликова Э. Г. Лингвопрагматические параметры маркетинговых коммуникаций // Коммуникативные исследования. 2020. Т. 7. № 2. https://doi.org/10.24147/2413-6182.2020.7(2).333-350
  4. Гусейнова И. А. Жанровая организация маркетингового дискурса. М.: Рема, 2009.
  5. Гусейнова И. А. Системообразующие жанры маркетингового дискурса // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2010. № 603.
  6. Злобина О. Н. Средства рациональной аргументации в американском политическом дискурсе // Политическая лингвистика. 2017. № 2 (62).
  7. Зоидзе Э. А. Средства речевого воздействия в маркетинговом дискурсе (на материале сайта книжного магазина «Waterstones») // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2022. № 3.
  8. Иванова Е. В. К проблеме исследования экологического дискурса // Политическая лингвистика. 2007. № 3 (23).
  9. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: ЛКИ, 2008.
  10. Котлер Ф. Основы маркетинга. М.: Прогресс, 1991.
  11. Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: Гнозис, 2003.
  12. Малахова Т. В. Методы оптимизации энергетического баланса в организме людей с избыточным весом // Russian Journal of Education and Psychology. 2013. № 6.
  13. Маркетинговая лингвистика: закономерности продвигающего текста: коллективная монография / под ред. Е. Г. Борисовой, Л. Г. Викуловой. М.: Флинта, 2019.
  14. Махмуд Ага Мунир. Языковые средства создания образа в интернет-рекламе (на материале сайтов ресторанов грузинской кухни) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 6.
  15. Махмуд Ага Мунир. Языковые средства создания образа в интернет-рекламе (на материале веб-версии меню ресторанов) // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Лингвистика. 2021. Т. 18. № 1.
  16. Осиянова А. В., Денисова М. А. Лингвостилистическая характеристика англоязычного манипулятивного дискурса в сфере рекламы косметической продукции // Балтийский гуманитарный журнал. 2022. Т. 11. № 2 (39).
  17. Пригарина Н. К. Аргументация судебного дискурса: риторический аспект. Волгоград: Перемена, 2008.
  18. Райскина В. А. Устная профессиональная коммуникация: социокультурные и коммуникативно-прагматические аспекты средневековой рекламы // Вестник Московского государственного областного университета. 2021. № 2.
  19. Роджерс Э. Коммуникации в организациях. М.: Экономика, 1980.
  20. Скнарев Д. С., Музыкант Е. В. Создание образа в рекламных текстах на рынке недвижимости // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Литературоведение. Журналистика. 2020. Т. 25. № 2.
  21. Степанова Е. В. Мотивированность коммуникативных стратегий манипулирования в рекламе // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2009. № 1 (9).
  22. Терских М. В. Информация на упаковке как поликодовый рекламный текст: инструменты воздействия // Научный диалог. 2020. № 12. https://doi.org/10.24224/2227-1295-2020-12-111-121
  23. Халина Н. В. Маркетинговое языкознание как новый формат лингвистики цифрового общества. 2011. http://www.old.usarb.md/limbaj_context/volumes/v6/art/halina.pdf
  24. Хотног А. В. Стратегия информирования в тексте профессиональных кинорецензий // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2020. № 10 (839).
  25. Latasa E. A. Estudio de los Hábitos de Consumo de Productos Ecológicos de los habitantes de Tierra Estella. Pamplona-Iruña, 2014.
  26. Steffensen S. V., Fill A. Ecolinguistics: The State of the Art and Future Horizons // Language Sciences. 2014. Vol. 14.

Author information

Olga Nikolaevna Varlamova

PhD

Siberian Federal University, Krasnoyarsk

Alina Dmitrievna Polyakova

Siberian Federal University, Krasnoyarsk

About this article

Publication history

  • Received: February 26, 2023.
  • Published: November 2, 2023.

Keywords

  • экодискурс
  • маркетинговая лингвистика
  • стратегии маркетинговой коммуникации
  • стратегии коммуникации
  • экологическая привлекательность товара
  • eco-discourse
  • marketing linguistics
  • strategies of marketing communication
  • communication strategies
  • environmental attractiveness of product

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)