• Original research article
  • November 16, 2023
  • Open access

The spiritual space of the Nilo-Sorsky Monastery in the book “Journey to the Kirillo-Belozersky Monastery...” by S. P. Shevyrev

Abstract

The aim of the study is to characterize the features peculiar to the artistic structure of the spatial image of the Nilo-Sorsky monastery in S. P. Shevyrev’s book “Journey to the Kirillo-Belozersky Monastery…” (1850). The scientific novelty of the study is accounted for by the fact that the work itself is little known, by the localization of the research subject (the image of the Nilo-Sorsky Monastery) and the emphasis on the philosophical and geographical categories of “frontier”, “topos”, “locus”, “cultural landscape” as research aspects. The paper traces the connection of “Journey…” with the “Russian idea” of the writer and his work “The History of Russian Literature”; demonstrates the significance of the image of St. Nilus of Sora as a key figure of Russian medieval thought; characterizes the specificity of the spatial-geographical method of research. Special attention is paid to the specifics of space in the writer’s book: details of frontier poetics, a combination of an ekphrastic (local) view of space and a topological one. As a result, it is shown that the “Journey…” combines factual descriptions of the essay genre and historiosophical generalizations: Shevyrev revealed the integrity of the cultural landscape of the Nilo-Sorsky skete and saw the connection of the spatial organization of the monastery with the ideas of non-acquisitiveness and mental prayer.

References

  1. Александрова-Осокина О. Н. Вопросы геопоэтики в современном литературоведении // Научный диалог. 2020. № 5.
  2. Александрова-Осокина О. Н. Духовное пространство России в книге С. П. Шевырева «Путешествие в Кирилло-Белозерский монастырь» // Вестник Новгородского государственного университета. Материалы XV Международной научной конференции «Духовные начала русского искусства и просвещения» (Никитские чтения). 2016. № 3 (94).
  3. Александрова-Осокина О. Н., Ван Юцзюань. Геопоэтика Белозерья в книге С. П. Шевырева «Путешествие в Кирилло-Белозерский монастырь» // Научный диалог. 2023. Т. 12. № 5.
  4. Аникин Д. А. Проблематика фронтира в исследованиях культурной памяти // Журнал фронтирных исследований. 2020. № 2.
  5. Бандарин Ф. Предисловие // Культурный ландшафт как объект наследия / под ред. Ю. А. Веденина, М. Е. Кулешовой. М. – СПб.: Ин-т Наследия; Дмитрий Буланин, 2004.
  6. Бознак О. А. Литературная деятельность С. П. Шевырева 1840-1850-х годов: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2004.
  7. Гаврилов И. Б. Степан Петрович Шевырёв о «русском воззрении» // Христианское чтение. 2016. № 1.
  8. Галимова Е. Ш. Специфика Северного текста русской литературы как локального сверхтекста // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2012. № 1.
  9. Гладкова Е. В. Духовная проза 1830-1870-х годов // Христианство и русская литература: сборник. СПб.: Наука, 2006. Сб. 5.
  10. Головкина М. В. Взгляд на историю России ученых-филологов Московского университета первой половины ХIХ в. // Новый исторический вестник. 2008. Т. 18. № 2.
  11. Калуцков В. Н. Литературный ландшафт как машина воображения // Культурный ландшафт: эволюции и революции воображения: мат. всерос. междисциплинар. науч. конф. с междунар. участием. М.: Институт всеобщей истории РАН, 2020.
  12. Культурный ландшафт как объект наследия / под ред. Ю. А. Веденина, М. Е. Кулешовой. М. – СПб.: Ин-т Наследия; Дмитрий Буланин, 2004.
  13. Лотман Ю. М. Художественное пространство в прозе Гоголя // Лотман Ю. М. В школе поэтического слова. Пушкин. Лермонтов. Гоголь: кн. для учителя. М.: Просвещение, 1988.
  14. Молодык Д. Д. Жанр жития и его интерпретация в историко-литературных курсах С. П. Шевырева: автореф. дисс. … к. филол. н. Пенза, 2008.
  15. Николюкин А. Н. Путешествие С. П. Шевырева по России // Литературоведческий журнал. 2019. № 46.
  16. Попова Л. Д. Семиотика сакрального пространства монастырей Поморья // Вестник славянских культур. 2017. Т. 44.
  17. Прокофьева В. Ю. Категория пространства в художественном преломлении: локусы и топосы // Вестник Оренбургского государственного университета. 2005. № 11.
  18. Раскина Е. Ю. Геософские аспекты творчества Н. С. Гумилева: автореф. дисс. … к. филол. н. Архангельск, 2009.
  19. Ратников К. В. «Воспитание в русском смысле»: религиозно-философская программа профессора С. П. Шевырева // Известия высших учебных заведений. Уральский регион. 2017. № 4.
  20. Субботина Т. В. Локус, топос, урбоним, микротопоним: к вопросу о содержании пространственных понятий // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 24.
  21. Теребихин Н. М. Метафизика Севера: монография. Архангельск: Поморский университет, 2004.
  22. Тынянова О. Н. На краю земли русской. «Монастырская колонизация» как Российская геополитическая практика // Ценности и смыслы. 2010. № 4.
  23. Федорова О. А. Эстетическое и поэтическое своеобразие философской лирики С. П. Шевырева: автореф. дисс. … к. филол. н. Абакан, 2010.
  24. Цветкова Н. В. С. П. Шевырев – критик, историк и теоретик литературы (1830-е годы). Псков: Псковский гос. пед. ун-т им. С. М. Кирова, 2008.
  25. Черняева Н. А. Культурная география и проблематика «места» // Известия Уральского государственного университета. Серия 2: Гуманитарные науки. 2005. № 35.
  26. Якушенков С. Н. In frontier we trust // Журнал фронтирных исследований. 2019. № 3.

Funding

The reported study was funded by the Russian Science Foundation, grant No. 23-28-01494, https://rscf.ru/project/23-28-01494/.

Author information

Olga Nikolaevna Alexandrova-Osokina

Dr

Pacific State University, Khabarovsk

You Juan Wang

Pacific State University, Khabarovsk

About this article

Publication history

  • Received: October 3, 2023.
  • Published: November 16, 2023.

Keywords

  • С. П. Шевырев
  • фронтир
  • топос
  • поэтика пространства
  • S. P. Shevyrev
  • frontier
  • topos
  • poetics of space

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)