• Original research article
  • November 23, 2023
  • Open access

“Rhapsody on the Mouth Organ” by Pan Yue: Music as catharsis

Abstract

The aim of the research is to determine the main features of the poetics and musical concept of the “Rhapsody on the Mouth Organ” by the famous Chinese poet of the 3rd century AD Pan Yue. This work is necessary for understanding his life and writings and is one of the classical examples of fu about musical instruments in Chinese literature. The paper provides a rubricated translation of the work with explanations, analyses its composition, considers the main poetical and aesthetic views of the author. The research is novel in that it is the first not only in Russian, but also in Western Sinology to choose this fu by Pan Yue as the subject of a special comprehensive study covering various aspects of its structure and content. In addition, it is the first time that the work has been translated into Russian. As a result of the research, the features of the composition of this fu have been revealed, its critical pathos in combination with an elegiac motif has been determined, the cultural and aesthetic attributes of the mouth organ as a means of emotional catharsis have been identified, the significance of the work in the elegiac tradition of China has been established.

References

  1. Алексеев В. М. Труды по китайской литературе: в 2-х кн. М.: Вост. лит., 2002. Кн. 1-2.
  2. Музыкальная эстетика стран Востока / общ. ред. и вступ. ст. В. Шестакова. М.: Музыка, 1967.
  3. Позднеева Л. Д. История китайской литературы. М.: Вост. лит., 2011.
  4. Семененко И. И. К понятию гармонии в учении Сюньцзы // Общество и государство в Китае: тез. и докл. Четырнадцатой науч. конф.: в 3-х ч. М.: Наука, 1983. Ч. 1.
  5. Семененко И. И. Ода о длинной флейте Ма Жуна: музыка как голос философии // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 16. Вып. 1.
  6. Семененко И. И. Особенности поэтики и музыкальной концепции «Оды о свирели» Ван Бао (I в. до н. э.) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 5.
  7. Семененко И. И. Пафос китайской литературы // Теоретические проблемы изучения литератур Дальнего Востока: тез. докл. Двенадцатой науч. конф. (г. Москва, 1986 г.): в 2-х т. М.: Наука, 1986. Т. 2.
  8. Семененко И. И. Цзи Кан. Ода о лютне // Проблемы восточной филологии: сб. статей / под ред. Л. Е. Померанцевой. М.: Изд-во Московского университета, 1979.
  9. Сыма Цянь. Исторические записки («Ши цзи»): в 9-ти т. / пер. с кит., вступ. ст., комм. и прил. Р. В. Вяткина. М.: Главная редакция восточной литературы, 1986. Т. IV.
  10. DeWoskin K. J. A Song for One or Two. Music and the Concept of Art in Early China. Ann Arbor: Center for Chinese Studies (The University of Michigan), 1982.
  11. Kaufmann W. Musical References in the Chinese Classics. Detroit: Information Coordinators, 1976.
  12. 郭绍虞. 中国文学批评史: 上下册. 北京: 商务印书馆, 2017年. 第一卷. 第二卷 (Го Шаоюй. История литературной критики Китая: в 2-х т. Пекин: Коммерческое издательство, 2017. Т. 1-2).
  13. 中國美學史: 全五册 / 李泽厚, 刘纲纪 主编. 北京: 中国社会科学出版社, 1990年. 第一卷. 第二卷 (История китайской эстетики: в 5-ти т. / гл. ред. Ли Цзэхоу, Лю Ганцзи. Пекин: Общественные науки Китая, 1990. Т. 1-2).
  14. 刘贝妮. “和乐德音, 群声之总”——从六篇《笙赋》论古代笙的音乐文化属性 // 星海音乐学院学报. 2010年. 第3期 (Лю Бэйни. Объединение всех звуков гармоничной музыкой и добродетельными тонами – таков, исходя из шести «Од о губном оргáне», культурно-музыкальный атрибут древнего губного оргáна // Журнал Синхайской консерватории. 2010. № 3).
  15. 马云娟. 论潘岳作品的艺术特征 // 内蒙古民族大学学报 (社会科学版). 2005年. 第31卷. 第5期 (Ма Юньцзюань. О художественных особенностях произведений Пань Юэ // Журнал Университета национальностей Внутренней Монголии. 2005. Т. 31. № 5).
  16. 国语集解 / 徐元诰撰; 王树民; 沉长云点校. 北京: 中华书局, 2002年 (Речи царств со сводными комментариями / сост. Сюй Юаньгао; сверка Ван Шуминя и Чэнь Чанъюня. Пекин: Чжунхуа, 2002).
  17. 曹子建詩註 / 黃節註; 葉菊生校訂. 香港: 中華書局; 香港分局, 1973年 (Стихотворения Цао Цзыцзяня с комментариями / коммент. Хуан Цзе; сверка Е Цзюйшэна. Сянган: Чжунхуа шуцзюй; Сянган фэньцзюй, 1973).
  18. 十三经注疏: 全二 册 / 阮元校刻. 北京: 中华书局, 1982年. 第一卷. 第二卷 (Тринадцатиканоние с комментариями: в 2-х т. / испр. и изд. Жуань Юаня. Пекин: Чжунхуа, 1982. Т. 1-2).
  19. 蔡仲德. 中国音乐美学史. 北京: 人民音乐出版社, 2018年 (Цай Чжундэ. История музыкальной эстетики Китая. Пекин: Народная музыка, 2018).
  20. 庄子集释: 全三册 / 郭庆藩撰, 王孝鱼点校. 北京: 中华书局, 2019年. 第二册 (Чжуан-цзы со сводными объяснениями: в 3-х т. / сост. Го Цинфань; сверка Ван Сяоюя. Пекин: Чжунхуа, 2019. Т. 2).
  21. 杨晓斌. 潘岳笙赋的美学意蕴与作时 // 井冈山大学学报 (社会科学版). 2013年. 第34卷. 第2期 (Ян Сяобинь. Эстетический смысл «Оды о губном оргáне» Пань Юэ и время ее создания // Журнал Университета Цзинганшань (Общественные науки). 2013. Т. 34. № 2).

Author information

Ivan Ivanovich Semenenko

PhD

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: October 7, 2023.
  • Published: November 23, 2023.

Keywords

  • Пань Юэ
  • Ода о губном органе
  • гармония
  • критический пафос
  • элегический мотив
  • Pan Yue
  • Rhapsody on the Mouth Organ
  • harmony
  • critical pathos
  • elegiac motif

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)