• Original research article
  • November 24, 2023
  • Open access

Linguodidactic potential of authentic visual meme texts in Russian as a foreign language teaching (by the example of the implementation of the SAINT PETERSBURG linguocultural concept)

Abstract

The research aims to identify the linguodidactic potential of authentic texts that create the image of St. Petersburg (visual memes in souvenir products) within the framework of the linguistic and cultural studies course in Russian as a foreign language teaching. The paper discusses the ways of representing the information about St. Petersburg in various texts, compares the representation of the SAINT PETERSBURG concept in these texts. The conducted pedagogical research is of an applied nature: according to the results of the analysis, it has been found that the analyzed training manuals do not involve creative and interactive tasks and it has been also noted that certain micro-topics of the concept need to be supplemented. The authors have developed a block of tasks to solve this problem. The scientific novelty of the research lies in the fact that the paper explores visual meme texts about St. Petersburg reflecting the current socio-cultural information absent in the training manuals and also offers the methodological potential for including such texts in the practice of teaching linguoculturology in the Russian as a foreign language course (a set of tasks using visual memes is given). As a result of the research, it has been found that the training manuals on Russian as a foreign language containing texts about St. Petersburg need to be supplemented with up-to-date information to create a complete cultural picture for foreign students, for this purpose, authentic visual meme texts are suitable. As the examination of texts written by foreign students has shown, the students possess surface knowledge about the city. The authors have developed a block of tasks based on modern visual memes as an additional material about St. Petersburg in the course of linguistic and cultural studies about Russia. The tasks proposed by the authors are of a communicative and interactive nature.

References

  1. Агафонова К. Е. Мемы на занятиях по РКИ: узнаем и понимаем скрытые смыслы. 2022. https://mgu-russian.com/ru/teach/blog/527699/
  2. Вежбицкая А. Язык. Культура. Познание. М.: Русские словари, 1996.
  3. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. Изд-е 5-е, перераб. и доп. М., 1999.
  4. Вольская И. И., Васьковцова С. О. Основные аспекты подбора текстов по лингвострановедению при изучении РКИ // Технологии обучения русскому языку как иностранному и диагностика речевого развития: мат. XX междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 45-летию каф. белорус. и рус. языков учреждения образования «Белорусский государственный медицинский университет» (г. Минск, 3 октября 2019 г.) / отв. ред. Т. Н. Мельникова. Мн., 2020.
  5. Воробьев В. В. Лингвокультурология (теория и методы). М.: Изд-во Росс. ун-та дружбы народов, 1997.
  6. Глушкова Т. С. Лингводидактический потенциал концепта «Город» в обучении русскому языку как иностранному // Вестник Омского государственного педагогического университета. 2020. № 4 (29).
  7. Жданова Ю. Н., Поддубская О. Н. История становления лингвострановедения и его роль в преподавании иностранного языка // Научный альманах. 2020. № 1-1 (63).
  8. Журавлева Е. А. Содержание курса по лингвокультурологии для иностранных студентов, изучающих русский язык как иностранный // Педагогика, психология, общество: перспективы развития: мат. всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (г. Чебоксары, 28 мая 2020 г.) / редкол.: Ж. В. Мурзина. Чебоксары: Среда, 2020.
  9. Зиновьева Е. И., Юрков Е. Е. Теория и практика лингвокультурологии: концептуальные основы учебника // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Вопросы образования: языки и специальность. 2007. № 2.
  10. Коломейцева Е. Б. Потенциал дисплейного текста в практике обучения русскому языку как иностранному (на примере интернет-мемов) // Лингвориторическая парадигма: теоретические и прикладные аспекты. 2020. № 25 (2).
  11. Красных В. В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология: курс лекций. М., 2002.
  12. Леонтьев А. А. Понятие аспекта и комплексности в свете современной методики преподавания русского языка как иностранного // Русский язык за рубежом. 1984. № 4.
  13. Литовская Е. В. «Вы рыбов продаете или просто показываете?»: работа с интернет-мемами на занятиях по РКИ на продвинутых уровнях // Лингвокультурология. 2021. № 15.
  14. Малашенкова Е. Н., Незнаева О. С. Опыт создания и использования лингвострановедческих материалов по русскому языку как иностранному (на примере проекта MULTI_Saratov) // Известия Саратовского университета. Серия: Филология. Журналистика. 2023. Т. 23. Вып. 1.
  15. Маслова В. А. Введение в когнитивную лингвистику: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2004.
  16. Мкртчян А. Е. Аутентичный текст как средство развития коммуникативной компетенции на уроках РКИ в экономическом вузе // Педагогические науки. 2023. № 4.
  17. Сенаторова О. А. Учебно-практическое пособие по лингвокультурологии для иностранцев, изучающих русский язык: концепция и содержание // Russian Language Studies. Русистика. 2020. Т. 18. № 3.
  18. Татаринова Н. В., Чернышева Е. Н. Электронные учебные пособия по страноведению России в курсе РКИ // Довузовский этап обучения в России и мире: язык, адаптация, социум, специальность. Актуальные вопросы реализации образовательных программ на подготовительных факультетах для иностранных граждан: сб. статей IV междунар. конгресса преподавателей и руководителей подготовительных факультетов (отделений) вузов РФ и V всерос. науч.-практ. конференции. М., 2021.
  19. Томахин Г. Д. Лингвострановедение: что это такое? // Иностранные языки в школе. 1996. № 6.
  20. Шмалько-Затинацкая С. А. Этноориентированный подход при работе с учебными поликодовыми текстами (из опыта преподавания русского языка как иностранного студентам из стран Азиатско-Тихоокеанского региона) // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2022. № 203.

Author information

Ekaterina Borisovna Kolomeytseva

PhD

Herzen State University, St. Petersburg

Andrei Pavlovich Matveev

Pavlov State University, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: October 2, 2023.
  • Published: November 24, 2023.

Keywords

  • лингвострановедение
  • русский язык как иностранный
  • учебный текст
  • лингвокультурология
  • лингвокультурема
  • концепт
  • изо-мем
  • микротема концепта
  • linguistic and cultural studies
  • Russian as a foreign language
  • educational text
  • linguoculturology
  • linguocultureme
  • concept
  • visual meme
  • concept micro-topic

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)