• Original research article
  • January 22, 2024
  • Open access

Thanatological images and motifs in A. K. Tolstoy’s and J. W. von Goethe’s creative work (based on the ballads “The Blind Man” and “The Singer”)

Abstract

The aim of the study is to identify specific typological similarities in the realization of thanatological images and motifs in the ballads by A. K. Tolstoy and J. W. von Goethe (using the example of the ballads “The Blind Man” and “The Singer”). Although literary critics have already analysed similarities between certain aspects of A. K. Tolstoy’s creative work and Western European literature (in particular, German Romanticism), the identification of typological similarities at the level of such poetological categories as the thanatological motif and the thanatological image has not yet been undertaken, which accounts for the scientific novelty of the study. The paper examines in detail the interaction between the two ballads at the levels of the plot and images. Attention is paid to common mythological plots and motifs, similarities and differences in the images of the central characters. The role of thanatological poetics in the creation of world duality, which is typical for the ballad genre, is traced. As a result, the comparative analysis made it possible to shed light on the specifics of thanatological images and motifs in the ballads by A. K. Tolstoy in comparison with German Romanticism (J. W. von Goethe). The revealed connections and similarities indicate literary contact between the authors and the literatures and demonstrate the specifics of contact links and typological similarities in A. K. Tolstoy’s and J. W. von Goethe’s creative work.

References

  1. Анисимова Е. Е. «То сват наш Гаральд собирается плыть»: русская история в балладах А. К. Толстого // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2020. № 68.
  2. Антюхов А. В., Шаравин А. В. Богатырство как национальное проявление дохристианской Руси в творчестве А. К. Толстого // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2019. № 58.
  3. Антюхов А. В., Шаравин А. В. От немецко-австрийских образцов к воплощению славянской картины мира в балладах А. К. Толстого // Вестник Брянского государственного университета. 2017. № 2 (32).
  4. Арьес Ф. Человек перед лицом смерти. М.: Прогресс-Академия, 1992.
  5. Бегичева О. В. Романтическая баллада в художественной культуре XIX-XX вв.: типология и поэтика: дисс. … д. иск. М., 2019.
  6. Белей М. А., Фонова Е. Г. Поэтика и эстетика творчества Ш. Бодлера и его коммуникация сквозь века с писателями-постмодернистами XXI века Ф. Бегбедером и Б. Вербером // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2022. Т. 11. № 4.
  7. Близнюк В. А. Трансформация образов русского фольклора в балладах А. К. Толстого «Змей Тугарин» и «Поток-богатырь» // Лучшая студенческая статья 2020: сб. ст. II междунар. науч.-исслед. конкурса: в 5-ти ч. Петрозаводск: Международный центр научного партнерства «Новая наука», 2020. Ч. 5.
  8. Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть. М.: Добросвет, 2011.
  9. Веселовский А. Н. Историческая поэтика. Л.: Гослитиздат, 1940.
  10. Вороничев О. Е. Средства языковой исторической стилизации в драматической трилогии А. К. Толстого: дисс. … к. филол. н. Брянск, 1995.
  11. Гнездилова Е. В. Миф об Орфее в литературе первой половины XX века (Р. М. Рильке, Ж. Кокто, Ж. Ануй, Т. Уильямс): дисс. … к. филол. н. М., 2006.
  12. Дергачева И. В. «Бобок» Федора Достоевского и «Убик» Филипа Дика: мистика инобытия // Quaestio Rossica. 2021. Т. 9. № 2.
  13. Дергачева И. В. Рецепция особенностей средневекового танатологического дискурса в прозе Л. С. Петрушевской // Литература Древней Руси: мат. X всерос. конференции «Древнерусская литература и ее традиции в литературе Нового времени» / под ред. Д. В. Абашева. М.: МПГУ, 2019.
  14. Дюришин Д. Теория сравнительного изучения литературы. М.: Прогресс, 1979.
  15. Жаткин Д. Н., Шешнева Т. Н. Литературная жизнь Германии в восприятии и оценках А. К. Толстого // Знание. Понимание. Умение. 2007. № 2.
  16. Жинкин Н. П. А. К. Толстой и Гейне. Л., 1934.
  17. Жирмунский В. М. Гете в русской литературе. Л.: Наука, 1937.
  18. Королева В. В. Актуализация сюжета вероотступничества и черты гофмановской поэтики в повести А. К. Толстого «Амена» (отрывок из неопубликованного романа «Стебеловский») // Предсимволизм – лики и отражения. М.: ИМЛИ им. А. М. Горького РАН, 2020.
  19. Красильников Р. Л. Танатологические мотивы в художественной литературе. Введение в литературоведческую танатологию. М.: Языки славянской культуры, 2015.
  20. Мамиева И. В. Сказитель и его функции: к вопросу об архаическом синкретизме // Вестник Северо-Осетинского государственного университета им. К. Л. Хетагурова. 2013. № 2.
  21. Мамиева И. В. Феномен компетенции слепца-сказителя в осетинской литературе // Нартоведение в XXI веке: современные парадигмы и интерпретации. 2015. № 3.
  22. Манн Ю. В. Динамика русского романтизма. М.: Аспект Пресс, 1995.
  23. Михайлова Г. П. К вопросу о фаустовской топике в «Полночных стихах» Анны Ахматовой // Практики и интерпретации: журнал филологических, образовательных и культурных исследований. 2021. Т. 6. № 1.
  24. Федоровский С. А. Переводы и переделки стихотворений Гете в русской литературе. Харьков, 1902.
  25. Хализев В. Е. Теория литературы. М.: Высшая школа, 1999.
  26. Хейзинга Й. Осень Средневековья. Исследование форм жизненного уклада и форм мышления в XIV и XV веках во Франции. СПб.: ИД Ивана Лимбаха, 2016.
  27. Янкелевич В. Смерть. М.: Изд-во Литературного института, 1999.

Author information

Darya Sergeevna Korbankova

Kaluga State University named after K. E. Tsiolkovsky

About this article

Publication history

  • Received: September 26, 2023.
  • Published: January 22, 2024.

Keywords

  • А. К. Толстой
  • танатология
  • баллады
  • русско-зарубежные литературные связи
  • компаративистика
  • A. K. Tolstoy
  • thanatology
  • ballads
  • Russian-foreign literary relations
  • comparative studies

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)